طرحی که شوش را نجات می دهد؟
به گزارش مجله سرگرمی، در حالی سومین طرح برای پل شوش - اندیمشک رأی نهایی را گرفت که در دو طرح قبلی یکی قصد داشت از روی 1200 متر از بافت جهانی شوش، به صورت زیرگذر عبور کند و دومین طرح، مسوولان میراثی را راضی نموده بود که حدود 300 متر از حریم بافت جهانی را زیر بگیرد، اما طرح جدید قرار است در همان نقطه پلِ تخریب شده نخست، اما به صورت دو لوپ (نعل اسب) مسیری امن برای مردم شوش ایجاد کند.

مسوولان شهری شوش و بعضا استان خوزستان می خواستند طرحی را جایگزین پل روگذر تخریب شده شوش - اندیمشک نمایند تا حرف شان را برای تبدیل آن به زیرگذر به کرسی بنشانند، اما به نظر می رسد در حال کوبیدن آب در هاونی بودند که انتهایش هیچ نتیجه ای نداشت، به جز این که دوباره کاری نمایند.
به گزارش خبرنگاران، با طرح دولت دهم مبنی بر تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر، هشدارها از احتمال وارد شدن آسیب و تعرض به شهر باستانی و جهانی شوش شروع شدند، هر چند آن هشدارها از سال 1396 قوت بیشتری به خود گرفتند، اما در طول دو سال گذشته نیز با اظهارنظرها و بعضا پاسخ به بعضی دیدگاه های مختلف مسوولان میراثی و شهری به یکدیگر، این بحث در جلسات مکرر همچنان بین مسوولان مختلف مرتبط ادامه داشت، تا همین دو ماه گذشته که خاتمه با نامه ای که رییس پژوهشکده باستان شناسی به مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان ارسال کرد، برای نخستین بار ورق به نفع بافت جهانی شوش برگشت.
در نامه ای که دوم مهر سال جاری روح الله شیرازی - رییس پژوهشکده باستان شناسی - به حکمت الله موسوی - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان - فرستاده بود، بیان کرد که در مورد تقاطع غیرهم سطح شوش، به استحضار می رساند با توجه به نتایج برآورد های اجرا شده در طول برش تخریبی ایجادشده توسط شهرداری در عرصه ملی شوش و کشف آثار تاریخی شامل بقایای معماری، تدفین ها، کف سازی فضاهای استقراری و بقایای فعالیت های صنعتی مربوط به دوران اشکانی- ساسانی و اسلامی، مطابق با ضوابط و قوانین مترتب بر عرصه آثار ثبتی، انجام هرگونه فعالیتی که منجر به تخریب آثار گردد، از جمله احداث زیرگذر، مصداق تجاوز و دخل و تصرف غیرقانونی در عرصه اثر ثبتی و تخریب مواریث فرهنگی است. لذا پژوهشکده باستان شناسی صراحتا و موکدا با اجرای طرح زیرگذر شوش (موسوم به تقاطع غیرهمسطح) مخالف است.
پس از آن طرح و برنامه های مختلف و راستاهای جایگزین برای تایید به دست مسوولان باستان شناسی کشور و معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه رسید. بیستم آذر سال جاری، بهروز عمرانی - رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری- در نشست خبری اش با خبرنگاران بیان کرد؛ روگذر شوش جای طرح تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر را می گیرد و به دنبال آن 1200 متر طولی که قرار بود به صورت زیر در عرصه جهانی برود، به 300 متر شرقی و غربی در حریم تبدیل می گردد.
اما کمتر از یک هفته بعد، هادی احمدی- مدیر کل محوطه ها و بناهای تاریخی معاون میراث فرهنگی - در گفت وگو با خبرنگاران، از نهایی شدن طرح جدیدی برای راستا شوش - اندیمشک خبر می دهد که قرار است در ابتدا و انتهای شوش در محور اندیمشک به اهواز به صورت دو لوپ برگردان ایجاد گردد.
او می گوید: با نگاه فرهنگی مدیران شهری و مسوولان شوش در جلسات متعددی که برگزار گردید، مشاوران میراث فرهنگی و مشاوران شهرداری شوش به این نتیجه رسیدند که بهترین گزینه از نظر آسیب هایی که می تواند به میراث فرهنگی وارد گردد، زیرگذر شوش اندیمشک به اهواز نیست، از سوی دیگر در طرحِ دیگری بحث بر سر زیرگذر دزفول شوش بود که آن نیز گزینه مناسبی نبود.
او با بیان این که قرار بود در طرحی که نهایی می گردد حل معضل ترافیک آن محدوده و تسهیل آمد و شد مردم شوش نیز مدنظر قرار گرفته گردد، تاکید می نماید: در گزینه نهایی که به صورت علمی به آن رسیدیم، قرار است هیچ زیرگذری ایجاد نگردد، بلکه دو لوپ برگردان در ابتدا و انتهای شهر شوش روی محور اندیمشک به اهواز ایجاد گردد.
او با تاکید بر این که در این گزینه، پل روی همان پل روگذر قدیمی که تخریب شد، زده می گردد اظهار می نماید: این طرح در همان نقطه ای که جاده بود، اجرا می گردد و چیزی به محدوده قبلی اضافه نمی گردد، حتی گمانه های باستان شناسی که قبلا در این محوطه توسط باستان شناسان زده شده بود، سر جای خود می ماند و روگذر جدید نصب می گردد.
مدیر کل دفتر محوطه ها و بناهای تاریخی با اشاره به این که ادامه کاوش در این محوطه آن هم در حال ضرورتی ندارد، بیان می نماید: اگر بخواهیم ادامه کاوش ها را در این منطقه داشته باشیم بار دیگر منظر به هم می خورد. در بهترین حالت می دانیم در کدام نقاط از منطقه هستند و پایه ها کجا قرار داشتند، بنابراین جاده را به حالت قبلی برمی گردانیم.
احمدی می گوید: یک باستان شناس از میراث فرهنگی تا زمان نصب کامل پل و به خصوص پایه ها به عنوان ناظر در منطقه مستقر خواهد بود و شهرداری شوش عملیات را اجرایی می نماید.
منبع: خبرگزاری ایسناpowersetshop.ir: وبلاگ پاورست: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی و کاربردی
taverna.ir: تاورنا: مجله گردشگری و مسافرتی