طبع خاکشیر، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

به گزارش مجله سرگرمی، خاکشیر از دیرباز در ایران طرفداران زیادی داشته است و شربت آن به خصوص در فصل گرما و ماه رمضان یک شربت شفابخش برای رفع گرمازدگی و عطش بوده است. همچنین طبع خاکشیر و ترکیبات موجود در آن، این دانه های خوشرنگ را به یک داروی گیاهی پرکاربرد در طب سنتی تبدیل کرده است.

طبع خاکشیر، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

در این مقاله ابتدا طبع خاکشیر و انواع مصلحات آن را از نظر طب سنتی برای شما گفته و سپس به بررسی خواص دارویی این گیاه معجزه کننده می پردازیم.

طبع خاکشیر سرد است یا گرم؟

مزاج خاکشیر از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و مصلحش کتیرا معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و مرطوبکتیرا

خواص خاکشیر برای بدن

1. از بین بردن بوی بد دهان

شربت خاکشیر دارای خاصیت سم زدایی و پاک کنندگی قوی است. به همین دلیل ترکیب آن با ترنجبین باعث دفع سموم و خلط های بدبوی موجود در دستگاه تنفسی شده و به برطرف بوی بد دهان کمک می کند. برای دریافت نتیجه بهتر باید روزانه یک لیوان شربت خاکشیر و ترنجبین بنوشید. اگر زمان نوشیدن آن هر روز عصر باشد نتایج بهتری خواهید گرفت.

2. درمان جوش و آکنه

به دلیل خاصیت سم زدایی و پاکسازی که در خاکشیر وجود دارد، پوست را به طور کامل پاکسازی کرده و سموم یا چربی های اضافی که باعث ایجاد جوش شده اند را از بین می برد. در نتیجه به تدریج جوش جدید تولید نشده و جوش های قبلی درمان می شوند. برای دریافت نتیجه بهتر باید حداقل به مدت سه هفته روزانه یک لیوان شربت خاکشیر را همراه با عرق شاتره و کاسنی بنوشید. نسبت مخلوط کردن این مواد برای تاثیر بیشتر بصورت 2 قاشق غذاخوری خاکشیر، نصف لیوان عرق شاتره و نصف لیوان عرق کاسنی است. همچنین پیشنهاد می کنیم در خبرنگاران حتما با درمان های خانگی جای جوش نیز آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: خواص عرق شاتره ؛ 18 خاصیت بی نظیر برای درمان انواع بیماری

3. کاهش فشار خون

استفاده موضعی از خاکشیر می تواند به طور چشمگیری فشار خون را در افراد مبتلا به این بیماری کاهش دهد. برای این کار باید از خمیر خاکشیر استفاده کنید. خمیر خاکشیر به این صورت تهیه می شود که مقداری خاکشیر را باید به خوبی بکوبید تا مانند آرد شود؛ سپس با میزان مناسبی از آب آن را ترکیب کنید تا به شکل یک خمیر در بیاید. هفته ای یک مرتبه از این خمیر روی پاهایتان مالیده و اجازه دهید شب تا صبح روی پایتان بماند. بهتر است هربار به میزان مورد نیاز خمیر تهیه کرده و خاکشیر را به صورت پودر نگهداری کنید تا کپک نزند.

4. درمان سنگ کلیه با آب کردن آن

خاکشیر دارای خاصیت دیورتیک است. این خاصیت باعث می شود میزان ادرار افزایش یافته و با دفع سموم از طریق کلیه ها اصطلاحا سنگ کلیه را در جای خودش آب می کند و آن را درمان می کند. البته این برای سنگ های ریزی است که توسط داروهای شیمیایی تحت درمان قرار می گیرند. بهتر است برای درمان سنگ کلیه از خاکشیر به همراه ترنجبین استفاده شود.

5. درمان و جلوگیری از گرمازدگی

از قدیم الایام مرسوم بوده است برای برطرف گرمازدگی شربت خاکشیر را اصطلاحا به صورت یخمال استفاده می کردند. به این روش که ابتدا خاکشیر را خیسانده تا مواد به خوبی آب خورده و تهنشین شوند. سپس آب رویی آن را جدا کرده و مقداری عرق بیدمشک یا عرق نعناع، لیموی تازه و شکر و قالب های کوچک یخ به آن اضافه کنید وسپس میل بفرمایید.

6. با خاکشیر هم لاغر شوید هم چاق!

خاکشیر به دلیل داشتن خاصیت پاک کنندگی و سم زدایی باعث بهبود حرکات روده شده و باعث افزایش دفع چربی از بدن می شود. بنابراین افراد چاق با خوردن خاکشیر چربی بیشتری را از دست می دهند. البته برای دریافت نتایج بهتر باید از شیرین کننده های طبیعی مثل سکنجبین استفاده شود و یا بدون شیرینی مصرف شود. اما افرادی که لاغر هستند باید از شربت خاکشیر به صورت ناشتا استفاده کنند. این کار معده آن ها را تقویت کرده و با افزایش اشتها، به درمان لاغریشان کمک می کند.

7. زایمان راحت با مصرف خاکشیر در سه ماهه آخر بارداری

نوشیدن خاکشیر در اواخر دوران بارداری به دلیل خاصیت نرم کنندگی که دارد باعث باز شدن بیشتر دهانه رحم شده و زایمان را آسان تر می کند. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد و بهتر است قبل از مصرف با پزشک معالج نیز مشورت شود. به علاوه مصرف خاکشیر در دوران بارداری بیماری یبوست که بسکمک از خانم های باردار از آن رنج می برند را نیز درمان می کند.

بیشتر بخوانید: خواص خاکشیر برای یبوست

8. درمان لک صورت و شوره سر

به دلیل وجود ترکیباتی در خاکشیر که خاصیت سم زدایی دارند، یکی از بهترین داروهای گیاهی برای برطرف سموم پوستی است. در نتیجه با پاکسازی پوست باعث روشن شدن آن و حتی درمان لک های ایجاد شده توسط آفتاب می شود. برای این کار باید مقداری ترنجبین را به مدت 5 ساعت در آب خیسانده و پس از آن از صافی رد کنید؛ سپس آن را با دو قاشق خاکشیر مخلوط کرده و به مدت 3 هفته از این شربت میل کنید.

همچنین نوشیدن روزانه 2 لیوان خاکشیر به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آن باعث درمان شوره سر می شود. البته باید با نبات یا عسل مصرف شود تا فرد دچار سردی نشود. همچنین شست شوی سر با جوش شیرین که یکی دیگر از مواد کاربردی در طب سنتی است شوره سر را برطرف می کند.

9. یک نوشیدنی ملین برای نوزادان و بچه ها

خاکشیر از ملین های طبیعی محسوب می شود که باعث هضم آسان تر غذا و بهتر شدن حرکت مواد غذایی در روده ها می شود. بنابراین به راحتی یبوست نوزادان و بچه ها را درمان می کند. همچنین وجود خاصیت ضد باکتریایی آن خطر ابتلا به اسهال را به خصوص در تابستان، در این گروه سنی کاهش می دهد.

از طرفی خاکشیر به دلیل طبع سرد و مرطوبی که دارد، به سرعت تب را پایین آورده و خارش ناشی از بیماری هایی مانند سرخک و آبله را تسکین می دهد.

10. درمان سرماخوردگی و تب

خاکشیر دارای خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی بسیار قوی است. به همین دلیل یک تب بر قوی بوده و سرماخوردگی و آنفولانزا را با سرعت بیشتری درمان می کند.

11. درمان کننده التهاب مجاری ادراری

استفاده از شربت خاکشیر به دلیل خواص سم زدایی و ضد باکتریایی آن نقش موثری در درمان التهاب مجاری ادراری دارد. به ویژه افرادی که دارای سنگ کلیه هستند، به دلیل دفع آن بیشتر دچار التهابات مجاری ادراری می شوند. برای درمان سریع این بیماری در طب سنتی ایرانی توصیه شده است فرد مبتلا تا زمان درمان کامل روزانه 4 الی 5 لیوان خاکشیر را با یک شیرین کننده طبیعی مثل سکنجبین یا عسل مصرف کند.

12. درمان آسان کبد چرب

آمار مبتلایان به کبد چرب به خصوص در ایران به دلیل عدم رعایت رژیم غذایی سالم رو به افزایش است. نوشیدن منظم خاکشیر به دلیل خاصیت دیورتیکی که دارد باعث سم زدایی و پاکسازی کبد از چربی های اضافی می شود. در نتیجه سرعت درمان کبد چرب افزایش پیدا می کند.

سخن آخر

به طور کلی قرار دادن شربت خاکشیر در رژیم غذایی باعث دفع بهتر سموم بدن شده و بدن را از باکتری ها و ویروس های خارجی مبتلا کننده به انواع بیماری ها پاکسازی می کند؛ البته به دلیل طبع سردی که دارد بهتر است همراه با عسل یا نبات استفاده شود. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شربت خاکشیر برای شما چه کاربردهایی داشته است؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما هستیم.

شما می توانید در خبرنگاران با طبع نوشیدنی های مفید دیگر و خواص درمانی آن ها مانند طبع قهوه نیز آشنا شوید.

parisro.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز، زمستان، نوروز، بهار تابستان فرانسه

umeblog.ir: یومی بلاگ: آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 148219

به "طبع خاکشیر، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع خاکشیر، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید