صنعت نشر در حال انقلاب دیجیتالی است

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران ، چاپ و نشر صنعتی به هم آمیخته و در هم گره خورده است که در طول سالیان مختلف پیوند آن ها با یکدیگر به خلق کتاب منجر شده است، فناوری های نوین طی سال های اخیر در هر دو بخش چاپ و نشر شرایط کار را برای افرادی که به صورت سنتی در این حرفه ها مشغول کار بودند سخت کرد اما بعضی دیگر با غنیمت شمردن فرصت خود را به غافله رساندند.

صنعت نشر در حال انقلاب دیجیتالی است

اما برخی دیگر ترجیح دادند همچنان به صورت سنتی کسب و کار خود را در دو بخش چاپ و نشر ادامه دهند که بسیاری از آن ها این روزها دچار رکود کاری و بیکاری شده اند و در مقابل مجموعه هایی که توانستند در زمان مناسب همزمان با تغییرات تجهیزات خود را به روز نمایند همچنان در جاده چاپ و نشر حرکت می نمایند.

در این زمینه دقایقی با پوپک فرزانه پور مدیر مسئول انتشارات طراحان تین و مدرس دانشگاه به صحبت نشستیم. او در این گفت وگو به ورود نشر الکترونیک و چاپ دیجیتال به حوزه چاپ و نشر پرداخته و با اشاره به مزایا و ویژگی های آن ها بیان کرد که صنعت نشر اکنون در حال عبور از مرحله انقلاب دیجیتالی است.

به نظر شما آینده چاپ و نشر طی 20 سال آینده چه تغییراتی خواهد داشت؟

همانطور که آگاه هستید مهم ترین تاثیر و اتفاقی که این صنعت را دکرگون می نماید، الکترونیک و دیجیتالی شدن سیستم های تجاری و صنعتی در جهان است. با ظهور نشر دیجیتال و کتاب های صوتی، چاپ کتاب به شیوه سنتی ماقبل خود متاسفانه کم کم به سوی منسوخ شدن پیش می رود البته این حرف من بدین معنا نیست که نشر به کل از بین می رود. نگاه کنید اگر به ورود خوانندگان نشر الکترونیک در بخش دیجیتال دقت کنیم می بینیم این جابجایی بسیار کند تر از حد انتظار اتفاق افتاده. حداقل در ایران که به این شکل بوده و هنوز صنعت چاپ و نشر با شکل سنتی خودش به سختی دارد پیش می رود هرچند ورود به نشر دیجیتال نیز در این سال ها کم نبوده است.

دیجیتالی شدن صنعت نشر به نفع اهالی چاپ و نشر خواهد بود؟

اگر کمی دقت کنیم می بینیم متاسفانه دیجیتالی شدن صنعت نشر به چندین شغل و کار صدمه می زند. در وحله اول ضربه عظیمی را به بدنه صنعت چاپ و چاپخانه دارها خواهد زد؛ چون یکی از بخش های کاری چاپخانه داران چاپ کتب ناشران است. چرا از کلمه متاسفانه استفاده می کنم چون این صدمه در ابتدا برای نیروی کاری که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند به وجود می آید؛ اول تعدیل نیرو سپس بستن بنگاه. اما فراموش نکنیم یکی دیگر از حلقه هایی که در صنعت نشر و چاپ با دیجیتال و الکترونیک شدن نشر آسیب می بیند کتاب فروشی ها هستند. به نظر من در آینده نه چندان دور حداقل کتاب فروشی ها مجبور به روبرو شدن با تغییر چشم انداز می شوند و با این تغییر احتمالا مجبورند رو به فروش کالایی غیر از کتاب بیاورند. ممکن است صنعت چاپ و نشر در خوشبینانه ترین حالت خود طی ده یا پانزده سال دیگر با شکل و شمایل کنونی که ما می شناسیم منقرض گردد اما با تمام این ها به نظر من این به معنای از بین رفتن نشر نیست. در آن موقع فکر می کنم به لطف انتشار دیجیتال، سئو و محتوای با کیفیت بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا خواهد نمود.

و ورود فناوری های نوین به حوزه صنعت نشر می تواند حیات صنعت چاپ را به خطر بیندازد؟

از نظر من معرفی فناوری های جدید، از جمله چاپ بر اساس تقاضا، کتاب های الکترونیکی و روزنامه های آنلاین به شکل سنتی خودش یک تغییر عظیم است و این درست است که صنعت نشر در حال یک انقلاب دیجیتالی است، اما از نظر من و شاید خیلی از اهالی صنعت، این انقلاب باید به عنوان یک فرصت جدید تلقی گردد، نه به عنوان خاتمه صنعت چاپ و نشر.

با توجه به بافت سنتی صنعت کشور هالی نشر برای به روز شدن چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

بازار نشر حقیقتا به سادگی یک تجارت معمولی نیست. محصولات بیرون آمده در این صنعت تأثیر به سزایی در بستر های سیاسی اجتماعی و فرهنگی، حتی آموزشی دارد. علاوه بر این، امروزه به دلیل محبوبیت بیشتر منابع آنلاین و کتاب های الکترونیکی، بازار نشر با رقابت بالاتری نیز روبرو است. رقابت در صنعت نشر تحت تأثیر هزینه و سرانه ای است که به شدت با رشد مالی و سطح اشتغال مرتبط است. با در نظر دریافت انقلاب دیجیتال در صنعت یک سری پارامتر باید از طرف اهالی صنعت در جهت همگام شدن با توسعه در نظر گرفته گردد.

کمی درباره این ویژگی ها برایمان بگویید.

در ابتدا برای به روز شدن باید تغییر را بپذیریم. فناوری تأثیر چشمگیری در صنعت نشر داشته و دارد. فن آوری هایی که در حال حاضر صنعت نشر را شکل می دهند شامل: روزنامه های آنلاین، چاپ بر اساس تقاضا و کتاب های الکترونیکی است. این فن آوری به چند دلیل مهم است. اول از همه، فناوری دیجیتال از نظر جغرافیایی و زمانی هیچ محدودیتی ندارد. کتاب ها، مجلات و روزنامه ها را می توان در هر زمان و هر مکان منتشر ، بازاریابی ، خرید و خواند. دوم، قدرتی که از توزیع فیزیکی به دست می آمد در واقع از بین رفته است. خرده فروشان یا فروشندگان دیگر نمی توانند مانند قبل بر رفتار خرید و فروش تأثیر بگذارند زیرا چاپ سنتی دیگر تنها راه انتشار محتوا نیست. سوم، توزیع نسخه های الکترونیکی برخی از کتاب ها رایگان است و بنابراین هزینه های نهایی فراوری یک کتاب یا مجله ممکن است بسیار پایین تر از آنچه که در روش سنتی بود باشد. با این وجود هزینه های ثابت افزایش پیدا خواهد یافت، زیرا امکان دارد برای انتشار دیجیتال در شبکه سرمایه گذاری بالایی احتیاج داشته باشد. علاوه بر این، در این موقعیت محتوای منحصر به فرد نیز اهمیت بیشتری پیدا می نماید. جنبه هایی مانند سرعت توزیع دیجیتال و دسترسی انحصاری برای مشتریان نیز ارزش بیشتری دارد. پس پذیرفتن تغییرات یک اصل مهم در همگام شدن جهت توسعه است.

در این میان نشر الکترونیک چقدر می تواند به یاری صنعت نشر و اهالی این حوزه بیاید؟

شناخت بازار الکترونیک از جمله فن آوری های به روز جهانی نشر است که نباید از آن غافل شد. در حال حاضر بازار کتاب الکترونیکی در شرایط رشد خود واقع شده است و بنابراین می توان امید داشت تا بتواند بازار نشر را مجددا احیا کند. از مزایای کتاب های الکترونیکی نسبت به تامین سنتی کار سرعت و کوتاه تر شدن فرایند کار است. این امر منجر به کاهش هزینه ها می گردد که در نتیجه سود بیشتری برای ناشران و نویسندگان به همراه دارد که می تواند در وحله اول منجر به کاهش قیمت کتاب برای خوانندگان گردد. اما، متاسفانه دیجیتال سازی معایب خود را هم به همراه دارد. همانند صنعت موسیقی و فیلم، ناشران کتاب های الکترونیکی خطر کپی شدن و انتشار غیرقانونی کتاب هایشان در اینترنت را دارند که البته می توان کتاب های الکترونیکی را با رمزگذاری و فشرده سازی از سرقت محافظت کرد. در واقع باید گفت از تأثیرات فناوری های جدید این است که مرزهای جغرافیایی و زمان از بین رفته است. عرضه و تقاضا در صنعت نشر به دلیل ورود فن آوری های جدید تغییر نموده است. تقاضا برای چاپ های سنتی کاهش یافته که منجر به پایین آمدن قیمت تعادل در بازار می گردد. این را می توان با اثر جایگزینی شرح داد. با این حال، در این که کتاب های الکترونیکی و همچنین روزنامه های آنلاین جایگزین کتاب ها و روزنامه های چاپی سنتی هستند، اختلاف نظر زیادی وجود دارد. کتاب های الکترونیکی جایگزین اطلاعات تحقیق، مانند مقالات دانشگاهی هستند. برعکس، افرادی که دوست دارند در اوقات فراغت خود کتاب بخوانند جایگزین کتاب سنتی نسخه الکترونیکی نمی شوند. برای روزنامه های آنلاین محققان نیز همین اختلاف نظر را دارند.

با توجه به رشد سریع فناوری ها چاپخانه داران چه کارها و اقداماتی را باید برای به روزرسانی خود دنبال نمایند؟

اولین اقدام در به روزرسانی صنعت چاپ استفاده از یک سیستم مدیریت یکپارچه ای است که تمام فرایندهای یک چاپخانه را در یک چارچوب کامل ادغام کند، در واقع برای مثال به صورت یک مجتمع تمامی خدمات را ارائه دهند. این مدیریت یک پارچه چاپخانه داران را قادر می سازد تا به عنوان یک واحد، واحد با اهداف واحد کار نمایند.خ وشبختانه ما در صنعت چاپ ایران با چهره هایی که همواره پیشگام در جهت توسعه و فن آوری و مدیریت یکپارچه بوده اند روبرو بودیم. کسانی مثال زدنی مثل جناب آقای پیشعلی و جناب آقای احمدی جناب آقای نیکجو، جناب آقای نام آور و خیلی از افرادی که حقیقتا در این زمینه همواره پیشرو بودند. در صنعت چاپ، دیگر نمی توان با همان نسخه های قبلی کار کرد. به نظر من افراد باهوش جدیدترین روش ها و فرصت ها را برای گسترش دامنه تجارت خود در پیش می گیرند. شاید بتوان این چند فرایند که می تواند صنعت چاپ را مورد تحول قرار دهد را اینگونه معرفی کرد؛ امنیت مشتری، پذیرفتن تکنولوژی جدید، تغییر در طراحی،استفاده از فناوری هوش مصنوعیAI، دیجیتالی شدن، چاپ جوهر افشان، تصویب Cloud MPSو استقبال از چاپ های سفارشی برای مشتری.

با گسترش چاپ دیجیتال و کمبود نقدینگی در این صنعت فعالان بخش سنتی چاپ چه باید بنمایند؟

با توجه به تمام صحبت هایی که داشتیم نمی توانیم از اهالی صنعت چاپ و نشر انتظار داشته باشیم به راحتی بتوانند از این انتقال تکنولوژی عبور نمایند. مضاف بر اینکه در حال حاضر شرایط سخت تحریم و افزون بر آن کویید 19 مزید بر علت شده است. انتظار می رود دست اندرکاران و متولیان امر با در نظر دریافت شرایط خاص این صنعت با در اختیار دادن تسهیلات با بازپرداخت سود کمتر و زمان طولانی تر در بازپرداخت و همچنین معافیت از مالیات بتوانند یاریی به این بدنه از صنعت نمایند تا اهالی صنعت چاپ و نشر به توانند از این شرایط به سمت تحول طی طریق نمایند.

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

russiaro.ir: روسیه: سفر به کشور پهناور تزارها، مسکو، سن پطرزبورگ، سوچی و کازان

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 122878

به "صنعت نشر در حال انقلاب دیجیتالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت نشر در حال انقلاب دیجیتالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید