سودان اقدامات دیپلماتیک و مالی در خصوص اتیوپی را آنالیز می نماید

به گزارش مجله سرگرمی، یک منبع دولتی سودان اظهار داشت، نتایج مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل در مورد بحران سد النهضه طی 9 روز آینده صادر خواهد شد.

سودان اقدامات دیپلماتیک و مالی در خصوص اتیوپی را آنالیز می نماید

به نقل از سایت خبری مصری الشروق، یک منبع دولتی سودان که خواست نامش فاش نگردد، بازگشت مجدد خارطوم و قاهره به مذاکرات سه جانبه تحت نظارت اتحادیه آفریقا با هدف امضای توافقی قانونی و الزام آور را پیش بینی کرد.

منبع مذکور بعلاوه خاطرنشان کرد، خارطوم به علت عدم موفقیت پرونده سد النهضه مجموعه تصمیمات دیپلماتیک، سیاسی و مالی در مورد اتیوپی طی دوره آینده اتخاذ خواهد نمود.

اتیوپی براین باور است که سد النهضه برای رشد مالی آن مهم و لازم است و قصد خسارت زدن به خارطوم و قاهره را ندارد و تنها هدفش از احداث این سد فراوری برق برای اهداف توسعه ای است.

در مقابل قاهره تاکید دارد باید ابتدا به توافقی سه جانبه درباره آب گیری و راه اندازی سد دست یافت تا سهمیه سالانه مصر و سودان از آب رود نیل تضمین گردد.

در مارس 2015 رهبران مصر، سودان و اتیوپی در خارطوم توافق اعلامیه اصولی با هدف حل اختلافات امضا کردند.

عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر 30 مارس گذشته در بیانی شدید اللحن خطاب به اتیوپی تاکید نمود: آب رود نیل خط قرمز است و هرگونه تعرض به سهمیه آب مصر واکنشی را در پی خواهد داشت که ثبات کل منطقه را به خطر خواهد انداخت.

سد النهضة (سد رنسانس) که به وسیله اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به مقدار دستکم 50 درصد کاهش می دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد نمود. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد احتیاج خود را ضروری می داند.، ایسنا

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 154219

به "سودان اقدامات دیپلماتیک و مالی در خصوص اتیوپی را آنالیز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سودان اقدامات دیپلماتیک و مالی در خصوص اتیوپی را آنالیز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید