سازمان لیگ و ماجرای پاتوسی: اسناد را رسانه ای کنید

به گزارش مجله سرگرمی، ماجرای عجیب هافبک آفریقایی و استقلال، باکدخدامنشی حل و فصل شد. طوری که نه رسانه ها زیر بار رفتند و نه تعیین شد چطور این مجوز را صادر کردند؟ آیا کاسه ای زیر نیم کاسه است؟

سازمان لیگ و ماجرای پاتوسی: اسناد را رسانه ای کنید

پاتوسی چطور مجوز گرفت؟

استقلال- پاتوسی از آن ماجراهای عجیب و غریبی است که فقط در فوتبال ایران رخ می دهد. استقلال بدون استعلام از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، بازیکنی خرید که اساس نامه در ابتدا اجازه فعالیت او را در فوتبال ایران نداد. استقلال البته بی توجه به این قوانین و در آخرین روز جابجایی، قرارداد آیاندا پاتوسی را ثبت کرد تا بتواند از او مقابل پیکان و تراکتورسازی استفاده کند. پاتوسی هافبک باشگاه کیپ تاون سیتی در لیگ آفریقای جنوبی بود که با رضایت بنی مک کارتی- سرمربی مشهور این تیم- جدا شد و پیراهن استقلال را پوشید. درباره ی قرارداد پاتوسی با استقلال و اینکه آیا روال قانونی اش طی شده یا نه، حرف و حدیث های فراوانی وجود دارد. مسئله های مهمی که البته با ایده هایی خاص و تبصره هایی عجیب حل شد تا پاتوسی بتواند برای استقلال بازی کند. -

در بحث بازیکنانی که از قاره آفریقا به لیگ ایران می آیند، قوانین متعددی وجود دارد. از جمله اینکه بازیکن باید در تیم ملی کشورش بازی کند و حداقل ظرف 2 سال اخیر در یک دیدار حضور داشته باشد. درباره پاتوسی اما این قانون رعایت نشده است. پاتوسی آخرین بار 15 نوامبر 2016 در ترکیب آفریقای جنوبی نهاده شد و مقابل موزامبیک بازی کرد. یعنی از آخرین حضور پاتوسی در ترکیب تیم ملی آفربقای جنوبی بیش از 2 سال می گذرد. این یعنی قانون ملی پوش بودن درباره خرید جدید استقلال صدق نمی نماید.

فریبرز محمودزاده، رییس کمیته جابجایی سازمان لیگ با یک تبصره جالب سعی می نماید حضور پاتوسی و بازی او در لیگ برتر را قانونی جلوه بدهد: نکته مهمی که در پرونده پاتوسی به آن توجه نشده بود این است که هر فصل فوتبالی در کشورمان در 2 سال میلادی تداخل دارد و استعلام مربوط به 2 فصل گذشته ملاک عمل و تصمیم گیری است که مبنای محاسبه از ابتدای فصل لحاظ می گردد نه از زمان ارسال درخواست. هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران نیز از سال 2018 میلادی شروع شده به همین دلیل نیز سازمان لیگ فوتبال ایران در مکاتبه ای با دبیر کل محترم فدراسیون فوتبال درخواست کرد که سوابق ملی پاتوسی در تیم ملی آفریقای جنوبی در سال 2017-2016 نیز از فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی استعلام گردد. طبق اعلام فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی پاتوسی در سال 2017-2016 ، در 4 بازی تیم ملی این کشور حضور داشته که در دو مسابقه نیز به میدان رفته است. بنابراین روابط بین الملل فدراسیون فوتبال می تواند نسبت به درخواست ITC پاتوسی از فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی اقدام کند و در صورت رعایت تمامی موارد مقررات جابجایی پاتوسی منعی برای همراهی استقلال در لیگ برتر ندارد.

نکته جالب درباره صحبت های محمودزاده، حضور پاتوسی در 4 بازی ملی است. پاتوسی اما در سال 2016، فقط 2 بار در لیست تیم ملی آفریقای جنوبی نهاده شده. ابتدا مقابل غنا که در ترکیب اصلی حضور داشته و گل هم زده و دیگری برابر موزامبیک که از دقیقه 64 به زمین رفته. از هر 2 بازی هم بیش از 2سال می گذرد و معین نیست محمودزاده حضور پاتوسی در 4 دیدار تیم ملی آفریقای جنوبی را در کدام سایت رصد نموده است. -

قوانین جابجایی البته یک شانس دیگر هم برای چنین بازیکنانی قائل شده تا با استناد به آن بتوانند وارد لیگ ایران شوند و با تیم های مورد نظر قرارداد امضا نمایند. اما تبصره مورد نظر: بازیکنان خارجی در صورتی که در 2 فصل گذشته حداقل 10 بازی در 2 سطح از بالاترین سطوح لیگ های اروپایی و آمریکای جنوبی بازی نموده باشند نیز می توانند با باشگاه های لیگ رجحان قرارداد امضا نمایند.

پاتوسی در فصل 2017 - 2016 عضو باشگاه لوکرن در بالاترین سطح لیگ بلژیک- ژوپیلرلیگ- بود اما فقط 8 بار در ترکیب این تیم نهاده شد و روی هم 515 دقیقه در زمین بود. پاتوسی برای استفاده از این تبصره، 2 بازی باشگاهی کم دارد و همین می تواند دلیل دیگری برای غیرقانونی بودن حضور او در استقلال باشد.

فریبرز محمودزاده، رئیس کمیته نقل وانتقالات سازمان لیگ برتر حرف های جالبی در این زمینه می زند و مدعی است تعداد حضور پاتوسی در لیگ بلژیک بیش از 10 بازی بوده. صحبت هایی که با آمار همخوانی ندارد. محمودزاده می گوید: باشگاه بلژیکی لوکرن در مکاتبه رسمی با باشگاه استقلال تهران و فدراسیون فوتبال اعلام نموده پاتوسی حداقل 10 بازی برای این تیم در سال 2017-2016 انجام داده است. -

برای آیاندا پاتوسی راه چاره های مختلفی پیدا نموده اند تا او بتواند برای استقلال در لیگ برتر بازی کند. درست مانند کی روش استنلی که با بندهای مختلف و تبصره های فراوان توانست وارد لیگ برتر گردد و برای ذوب آهن و سپس سپاهان بازی کند. از ابتدا هم می شد تصور کرد که اجازه نمی دهند استقلال متضرر گردد، بخصوص که هزینه فراوانی برای جذب پاتوسی متحمل شده. این هم نتیجه کوشش شبانه روزی فدراسیون فوتبال در مکاتبه با فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی. هر چند محمودزاده و سازمان لیگ از حضور قانونی پاتوسی حرف می زنند اما مدارک و مستندات نشان می دهد که صدور کارت بازی برای هافبک جدید استقلال قانونی نیست و همچنان با ابهام های فراوانی روبه رو است. -

بهتر است محمودزاده، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تمام مکاتبه های خود را رسانه ای نمایند تا در این مورد خاص شفاف سازی گردد. اتفاقی که احتمالا رخ نخواهد داد، چون قانون حرف دیگری می زند.

3

teroll.ir: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم

studiomerina.ir: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12936

به "سازمان لیگ و ماجرای پاتوسی: اسناد را رسانه ای کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان لیگ و ماجرای پاتوسی: اسناد را رسانه ای کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید