رژیم غذایی مخصوص سرطان تیروئید با مقدار ید پایین

به گزارش مجله سرگرمی، به منظور عملکرد مناسب بدن، لازم است که از تمام ویتامین ها و مواد مغذی در مقادیر مناسب مصرف کنیم. اما در برخی موارد، افراد مبتلا به برخی اختلالات ممکن است احتیاج به افزایش و یا کاهش در مصرف

رژیم غذایی مخصوص سرطان تیروئید با مقدار ید پایین

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

به منظور عملکرد مناسب بدن، ضروری است که از تمام ویتامین ها و مواد مغذی در مقادیر مناسب مصرف کنیم. اما در برخی موارد، افراد مبتلا به برخی اختلالات ممکن است احتیاج به افزایش و یا کاهش در مصرف برخی مواد مغذی داشته باشند.

وجود ید جهت متابولیسم سلولها برای بدن ضروری است. اما افراد مبتلا به سرطان تیروئید بایستی از ید در حداقل مقادیر به ویژه پیش از انجام اسکن های ید رادیواکتیو استفاده کنند. دست کم دو هفته پیش از این آزمایش، بایستی رژیم غذایی با میزان ید پایین را آغاز کنید.

مواد غذایی مجاز

سفیده تخم مرغ و گوشت تازه عاری از هرگونه افزودنی، حاوی ید پایینی می باشند. بیشتر سبزیجات یخ زده و تازه که حاوی هیچگونه سدیم یا رنگدانه قرمز نیستند هم خوب بوده و می توان آنها را مصرف کرد. سبزیجات بخارپز شده بدون نمک و خام حاوی میزان پایینی ید می باشند. بعلاوه می توانید نان های خانگی بدون نمک یددار را برگزینید. دسرهای خانگی هم فکر خوبی هستند. نوشیدنی هایی مانند لیموناد و سودا را می توان مصرف کرد به این علت که از میزان ید کمی برخوردارند.

مواد غذایی غیر مجاز

از مصرف نمک دریایی، نمک یددار، اشنه دریایی و جایگزینهای نمک دار بایستی به شدت خودداری کنید. به جای آن، می توانید از نمک بدون ید به اسم جایگزین استفاده نمایید. از مصرف تمام انواع ماهی و غذاهای دریایی بایستی خوددرای کرد. آمیزه های مولتی ویتامین و مواد معدنی که حاوی نمک در خود می باشند را نبایستی مصرف نمایید. محصولات لبنی همانند شیر، ماست، خامه، کره، بستنی، آیس میلک، خامه ترش، خامه زده شده، پنیر کاتج یا محلی، میلک شیک، شدیداً منع مصرف دارند. بایستی از مصرف فست فودها و غذاهای رستوران خودداری نمایید به این علت که ممکن است حاوی محتوای بالایی از ید باشند. محصولات نانوایی و قنادی مانند کیک، کلوچه، کیک پای، دونات، بیسکویت و خمیرها حاوی میزان زیادی ید می باشند.

برای صبحانه

اسموتی موز: مواد لازم جهت تهیه این اسموتی با میزان ید پایین، 2 عدد موز، 1 فنجان آب پرتقال، 1 قاشق غذاخوری تخم کتان و نصف فنجان یخ قالبی را شامل می گردد. تمامی مواد اولیه را درون یک کاسه با یکدیگر مخلوط نمایید. آنها را در مخلوط کن ریخته و تا زمانی که نرم شوند با یکدیگر ترکیب کنید. این نوشیدنی، رژیم غذایی با ید کم برای صبحانه به شمار میرود.

برای ناهار و شام

سیب زمینی شیرین سرخ شده: جهت تهیه این غذا احتیاج به 2 عدد سیب زمینی شیرین، و روغن زیتون یا کانولا دارید. فر را از قبل در دمای 450 درجه گرم کنید. سیب زمینی ها را به صورت برش های نازک در آورید. از یک تابه شیرینی پزی استفاده نموده و درون آن را روغن زیتون یا کانولا بپاشید. آنگاه به طور یکنواخت برشهای نازک سیب زمینی را درون تابه پخش کنید. آنها را تا زمانی که ترد شوند گذاشته تا بپزند. ضروری است آنها را به مدت 20 تا 25 دقیقه بسته به ضخامت سیب زمینی ها بپزید. پس از آن این سیب زمینی ها آماده مصرف می باشند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و پیش از آغاز هرگونه برنامه رژیمی با پزشک خود و یا متخصص تغذیه مشورت نمایید.

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 161336

به "رژیم غذایی مخصوص سرطان تیروئید با مقدار ید پایین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مخصوص سرطان تیروئید با مقدار ید پایین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید