رویکرد ایران نسبت به گردشگری بعد از انقلاب تغییر نموده است

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، نشست کمیته گردشگری و زیارت با هدف پاسداشت 40 سال دستاوردهای انقلاب در حوزه گردشگری پیش از ظهر روز 24 شهریورماه در حسینیه جماران برگزار گردید.

رویکرد ایران نسبت به گردشگری بعد از انقلاب تغییر نموده است

در این نشست سعید اوحدی که زمانی معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی بود و اکنون ریاست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران را برعهده دارد، گفت: بر اساس قوانین جذب سرمایه گذار خارجی، سرمایه گذارانی که به ایران می آیند اصل و سود سرمایه خود را با ارز خارجی وارد نموده و هر زمان که اراده نمایند می توانند آن را از کشور خارج نمایند.

وی گفت: یکی از دقیق ترین و پیشرفته ترین بندهای قانون جذب سرمایه خارجی این است که هر گونه سوءتفاهم و یا مسئله ای می تواند به دادگاه های بین المللی ارجاع گردد. سرمایه گذار به همراه کارکنان، کارشناسان و بستگان درجه یک تا سه سال از ویزای چند بار ورود معتبر به ایران برخوردار می شوند، این در حالی است که ما با بسیاری از کشورهایی که با آنها رابطه اقتصادی خوبی داریم، هنوز برای دریافت ویزا با مشکل روبرو هستیم.

اوحدی بیان نمود: دولت ایران در ادوار مختلف مصوبات تاثیرگذاری گرفته است. یک هزار و 168 منطقه نمونه گردشگری مصوبه دولت است که قبل از انقلاب چنین مناطقی اصلا مفهومی نداشت. اگر این امر تحقق پیدا کند ما در حوزه اشتغال به یک دستاورد بزرگ خواهیم رسید. گردشگری در کشور استعداد حل 50 درصد از مسائل بیکاری امروز را دارد.

وی گفت: از مجموع این مناطق گردشگری مصوب 90 پروژه فعال است و 220 پروژه نیز مجوزهای خود را گرفته است. 75 پروژه نیز به بهره برداری رسیده است. اکنون بیش از 600 مجموعه بوم گردی در کشور فعال است که چنین مفهومی تا قبل از انقلاب اصلا وجود نداشت.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری بیان نمود: تسهیلاتی برای تحرک پروژه ها از محل تبصره 18 قانون بودجه 97 به بخش گردشگری اختصاص داده گردیده که رقم آن 8 هزار میلیارد تومان است. از محل منابع صندوق توسعه ملی نیز 2 هزار و 400 میلیارد تومان به گردشگری روستایی تخصیص داده گردیده که از این مبلغ 50 درصد به توسعه صنایع دستی روستایی و 50 درصد به حوزه گردشگری اختصاص یافته است. همچنین در جهت توسعه صنایع کوچک دولت مصوبه ای را دارد که طی آن سامانه بهین یاب تشکیل شد. سال 97 اولین سالی بود که بر اساس صورتجلسه وزارت صمت، پروژه های گردشگری از سامانه بهین یاب استفاده می نمایند.

وی گفت: 8 درصد از نرخ سود بانکی به عنوان یاری و یارانه دولت به کارآفرینان حوزه گردشگری که به اعتبار خودشان مجموعه ای را ایجاد نمایند داده می گردد.

اوحدی توضیح داد: ایران سه مزیت بزرگ در حوزه گردشگری زیارت، فرهنگی و سلامت دارد. تا قبل از انقلاب گردشگری در ایران با هدف تفریح انجام می شد اما امروزه به عنوان مفهوم دقیق توسعه پایدار شناخته گردیده است. گسترش این مفهوم باعث گردیده که اکنون سازمان کشورهای اسلامی، تبریز را به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی بشناسند. این اتفاق به خاطر داشته های قابل کتمانی است که جمهوری اسلامی ایران ایجاد نموده است.

وی گفت: در حوزه زیرساخت ها به رغم توسعه آمار خوبی در دسترس نیست ولی با این وجود اتفاقات خوبی افتاده است مانند ایجاد هتل های فرودگاهی که با استانداردهای بین المللی ساخته گردیده اند. در دهه هفتاد ما معاونت سیاحتی، ایرانگردی و صنایع دستی را داشتیم که هر کدام به صورت جداگانه فعالیت می کردند ولی از آن موقع به بعد با هم ادغام شدند و امروز مجلس به وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی رأی داده است. ما می توانیم با این داشته ها به سمت اعتلای صنعت گردشگری برویم. باید شورای عالی گردشگری که در مصوبات آن تمهیدات لازم برای گردشگری دیده گردیده، تشکیل گردد و در نمایشگاه های بین المللی حضور فعال داشته باشیم. وزارت خارجه باید گردشگری را باور کند. ما اگر در صنعت کشاورزی و یا خودرو محدودیت داریم اما در گردشگری و صنایع دستی عظمت های بسیاری وجود دارد. در شرایط تحریم این روزها و فتنه ها علیه ایران یکی از راه های دور زدن تحریم ها توسعه گردشگری است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 3305

به "رویکرد ایران نسبت به گردشگری بعد از انقلاب تغییر نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکرد ایران نسبت به گردشگری بعد از انقلاب تغییر نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید