رومانی، زمینه ساز ورود ایران به کشورهای حوزه بالکان
به گزارش مجله سرگرمی، نشست معارفه کمیته مشترک بازرگانی ایران و رومانی بعدازظهر امروز با حضور معاون امور بین الملل اتاق ایران، نماینده وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت، نماینده اتاق ایلام به عنوان اتاق مشخص کشور رومانی و جمعی از فعالان مالی در ساختمان اتاق ایران برگزار گردید.

به گفته محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران مبنای شناسایی و دعوت از فعالان مالی حاضر در این نشست، سامانه اطلاعات اتاق ایران و گمرک بوده است. او در ادامه به بیان مهم ترین شاخص های مالی کشور رومانی برای تجارت پرداخت.
معاون امور بین الملل اتاق ایران، رشد مالی متوازن در سال های گذشته، اقتصاد باز و مبتنی بر صادرات، حمل ونقل و انرژی و سیاست مبتنی بر تنش زدایی را مهم ترین مزیت های مالی کشور رومانی دانست و اعلام کرد: ظرفیت های بالقوه این کشور، امکان صادرات به کشورهای عضو بالکان را فراهم می کند؛ به ویژه اینکه نگاه رومانی هم به همکاری مالی با ایران بسیار باز است.
کرباسی با ارائه آمار و ارقامی از سطح روابط تجاری ایران و رومانی اظهار کرد: طی سال های 2015، 2016 و 2017 شاهد رشد همکاری های تجاری ایران و رومانی بودیم. اما متأسفانه از سال 2018 با فشاری که از سوی کشورهای غربی اعمال شد، به تدریج شاهد کاهش سطح همکاری ها هستیم. تا جایی که طبق آمار 9 ماهه سال 2019، حجم روابط تجاری ایران و رومانی از 485 میلیون دلار به 97 میلیون دلار کاهش پیدا نموده است.
معاون امور بین الملل اتاق ایران اعلام کرد: ایران محدودیتی برای همکاری با کشورهای حوزه بالکان ندارد و عمده واردات ایران از این کشورها مواد خام صنعتی، کانی های فلزی، نفت و مواد پلاستیکی است. صادرات خدمات فنی و مهندسی، ساختمان سازی، نفت و گاز، صنایع تبدیلی و دام پروری، شیلات و فراوری مشترک در قطعات یدکی خودرو نیز از مهم ترین حوزه های همکاری مشترک ایران و رومانی است که باید موردتوجه فعالان مالی قرار گیرد.
کرباسی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با فعال شدن کمیته مشترک بازرگانی ایران و رومانی، سطح روابط تجاری دو کشور به مانند قبل افزایش یابد. همچنین به گفته او حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت در این کمیته دائمی و با حق رأی است.
ضرورت توجه به همکاری با کشورهای اروپایی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی
در ادامه این نشست، مهدی جلالپور نماینده سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه تقویت همکاری میان ایران و کشورهای اروپایی بر مبنای همکاری های بخش خصوصی طرفین است اما حمایت دولت ها در این امر لازم است، اضافه نمود: یکی از مهم ترین حوزه هایی که در حال حاضر میان ایران و کشورهای اروپایی جای کار بسیاری دارد اما اغلب نادیده گرفته می گردد، صنایع خلاق و محصولات فرهنگی است. او در همین زمینه تاکید نمود که نباید این طور تصور کرد که صنایع خلاق تنها به حوزه استارتاپ ها محدود می گردد.
جلالپور یکی از اشتباهات تجاری در سال های اخیر را غفلت از کشورهایی دانست که در طولانی مدت برای کشور مزیت تجاری به همراه دارند. او توضیح داد: بعد از برجام متاسفانه نگاهمان به بنگاه های بزرگ و کشورهای پیشرو معطوف بود و از کشورهایی که در طولانی مدت برای کشور منفعت مالی به همراه دارند، از جمله رومانی غافل بودیم.
او در ادامه بر ضرورت عارضه یابی کالاهای صادراتی ایران به کشورهای اروپایی تاکید نمود و اضافه نمود: طی یک آنالیز دقیق باید معین گردد که چرا عمده سهم صادرات ما به کالاهای سنتی اختصاص پیدا نموده است؛ به عنوان نمونه چرا نمی توانیم در حوزه های با ارزش بالا از جمله قطعات خودرو صادرات موفقی داشته باشیم.
جلالپور در خاتمه بر ضرورت تطبیق با استانداردهای روز جهانی و یادگیری اصول بین المللی تجارت تاکید نمود.
مهمترین موانع تجارت با کشور رومانی
حامد مهاجر که به نمایندگی از وزارت امور خارجه در این نشست حضور داشت، مهم ترین موانع توسعه تجارت با کشور رومانی را تشریح کرد.
به گفته مهاجر، آنالیز آمارهای تجاری حاکی از آن است که در دهه 60، بیشترین حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپای شرقی به رومانی اختصاص دارد؛ اما پس از مدتی به واسطه تغییر نگاه تجاری که در فعالان مالی رخ داد، روابط صرفا به دولت های طرفین محدود شد.
مهاجر، مبتنی بودن سیاست رومانی در چارچوب ناتو و اتحادیه اروپا، تحریم ها، اتخاذ شریک های راهبردی از سوی رومانی، عدم ثبات در فضای سیاسی کشور رومانی را مهمترین موانع توسعه تجارت رومانی و ایران طی سال های اخیر مطرح کرد. او همچنین تاکید داشت: رومانی روابط خودش را با ایران تعریف نموده است و این کشور در سال های اخیر نگاه احتیاط آمیزی به تجارت با ایران داشته است.
منبع: اتاق بازرگانی ایرانبلاگ پو: بلاگ پو | اینجای دنیای ما وبلاگنویس هاست
تور کانادا: تور کانادا | مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا
تور آلمان ارزان: تور آلمان ارزان قیمت | تور برلین، تور فرانکفورت، تور نمایشگاهی آلمان