روش گازسوز کردن خودرو ، تفاوت LPG و CNG

به گزارش مجله سرگرمی، با توجه به افزایش قیمت بنزین افراد زیادی در پی دوگانه سوز کردن خودرو خود هستند اما روش گازسوز کردن خودرو چیست؟

روش گازسوز کردن خودرو ، تفاوت LPG و CNG

خبرنگاران - الهام زهره وند: با سه برابر شدن قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، گازسوز کردن خودرو می تواند راهی مناسب برای کاهش هزینه ها باشد.

برای گازسوز کردن خودرو اما احتیاجمند به دانستن این هستیم که آیا این روش به خودرو - این کالای سرمایه ای - آسیب نمی زند؟

آیا کاهش نرخ مصرف سوخت، خود باعث ایجاد هزینه های اضافه برای تعمیرات خودرو نمی گردد؟

و مهم تر از این ها خودرو را مجهز به سیستم گاز LPG کنیم یا CNG؟

سی ان جی چیست؟

گاز طبیعی فشرده یا سی ان جی سوختی است که بیشتر به اسم جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می رود.

سی ان جی نسبت به این سه سوخت آلودگی کمتری ایجاد می کند.

بعلاوه ایمنی بیشتری در هنگام نشت دارد چون گاز از هوا سبکتر است و به سرعت پراکنده می گردد.

سی ان جی با فشرده سازی گاز طبیعی بصورت خام ایجاد می گردد.

به گونه ای که حجمی که اشغال می کند کمتر از یک درصد حجمی است که گاز طبیعی در شرایط عادی اشغال می نماید.

سی ان جی هم در خودروهای بنزین سوز که موتور آنها برای استفاده از سی ان جی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور ویژه سی ان جی سوز ساخته شده اند، استفاده می گردد.

چگالی انرژی سی ان جی 42 درصد گاز طبیعی مایع شده و 25 درصد گازوئیل است.

یعنی سی ان جی در حجم مساوی یک چهارم گازوییل انرژی فراوری می نماید.

ال پی جی چیست؟

ال پی جی یکی از محصولات جانبی صنعت نفت است که شامل پروپان، پروپلین، بوتان و بوتیلن است.

البته قسمت عمده LPG از پروپان و بوتان با نسبتی تقریبا مساوی تشکیل شده است.

ال پی جی در پالایشگاه محصول فرعی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است.

اما کدام یک بهتر است LPG یا CNG؟

در مقایسه ای کوتاه بین ال پی جی و سی ان جی ، به روشنی می توان دریافت که برای مالک خودرویی که تمایل به دوگانه سوز کردن خودرو دارد، LPG بسیار مجذوب نماینده تر و مفید تر از CNG است.

دلایل این نتیجه گیری چیست؟

پیمایش بیشتر با ال پی جی

1- خودرو CNG سوز با مخزن پر، حداکثر 150 کیلومتر را می پیماید.

که بسته به نوع خودرو و شرایط محیطی و ترافیک تا 60 کیلومتر هم کاهش پیدا می نماید.

ولی خودرو LPG سوز، بیش از 400 کیلومتر با یک مخزن پر می تواند تردد کند.

با این حساب به دلیل لزوم سوخت گیری های متعدد، تعداد صندلی های CNG باید تا پنج برابر بیش تر از صندلی های LPG باشند.

این موضوع بیش از هر چیز اهمیت لزوم ساخت صندلی در کشور را نشان می دهد.

شهروندانی که در پی دوگانه سوز کردن خودرو خود هستند باید صرف وقت برای سوخت گیری را در نظر بگیرند.

شروع کار خودرو با بنزین در CNG سوزها

2- خودرو CNG سوز باید با سوخت بنزین شروع به کار کند.

در حالیکه خودرو LPG سوز چنین الزامی ندارد. (به ویژه در فصل های گرم و منطقه های گرجهتی)

شتاب بیشتر با سوخت LPG

3- شتاب ایجاد شده به وسیله سی ان جی کمتر از نصف شتاب ایجاد شده به وسیله ال پی جی است.

به این ترتیب خودرو سی ان جی سوز عملا امکان حرکت در شیب ها را ندارد و باید به سوخت اولیه خود رجوع کند.

حال باید یه این فکر کرد که طی راه در جاده های کوهستانی و حتی خیابان های پر شیب شمال تهران چگونه با سی ان جی امکان پذیر خواهد بود؟

روش گازسوز کردن خودرو

وزن مخازن CNG و LPG

4- وزن مخزن سی ان جی بیش از 60 کیلوگرم است.

در حالیکه مخزن ال پی جی جدود یک پنجم آن وزن دارد.

به این ترتیب با مخزن سی ان جی خودرو همواره حتی در حالت توقف، حامل یک مسافر بالغ است.

به این ترتیب اندازه استهلاک لاستیک های عقب، یاری فنرها و شاسی به اندازه زیادی بالا می رود.

خوردگی قطعات خودروهای گازسوز

5- اندازه خوردگی ناشی از گاز سی ان جی به مراتب نسبت به ال پی جی برای خودروهای بنزین سوزی که دوگانه سوز می شوند، بیشتر است.

روش گازسوز کردن خودرو

هزینه دوگانه سوز کردن خودرو

6- هزینه دوگانه سوز کردن خودرو بنزین سوز با CNG نسبت به LPG بیش از سه برابر خواهد بود.

تجهیزات ایرانی و وارداتی

7- تمام تجهیزات مورد احتیاج برای دوگانه سوز کردن خودروها با ال پی جی در داخل فراوری می گردد.

ولی برای سی ان جی حداقل مخزن آن وارداتی است و برای کشور ارزبری دارد.

مصرف برق برای سوخت گیری

8- صندلی های CNG برای مکیدن گاز از خطوط لوله و تزریق آن به مخزن خودرو به کمپرسورهایی به توانی در حدود 500 کیلو وات احتیاج دارند.

لذا غیر از هزینه برق تامین این حجم توان الکتریکی خود مورد دارای اهمیتی است.

با این حساب اگر جهت سی ان جی کردن خودروها با این شتاب ادامه یابد روزی می رسد که بیش از یک میلیون خودرو سی ان جی سوز در شهری مثل تهران وجود دارد.

با یک حساب سرانگشتی می بینیم که به حدود یک هزار صندلی سی ان جی در سطح شهر تهران احتیاج است.

که با تمام توان گاز را از لوله ها می مکند و به مخازن خودروها تزریق می نمایند.

جدای از احتیاج به حدود پنج مگاوات توان اضافی در شبکه برق (که باید دید از کجا تامین خواهد شد) فشار بی امان این صندلی ها به شبکه گاز منجر به اقت فشار می گردد.

و باید دید در سرمای زمستان به چه ترتیب می توان احتیاج تمام بخش ها به گاز را تامین کرد.

روش گازسوز کردن خودرو

احتیاج به تقویت بخش های متعددی از خودرو

بعلاوه هزینه احداث ایستگاه های سوختگیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوختگیری روی خودرو، کاهش پیمایش خودرو و احتیاج به طراحی و تقویت بخش های متعددی از خودرو نظیر شاسی، اکسل (به دلیل افزایش وزن)، سیستم خنک کاری و غیره در خوروهای تبدیلی، از معایب استفاده از سوخت CNG هستند.

آلایندگی کمتر خودروهای پایه گازسوز

از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می توان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (130)، افزایش راندمان 15 درصدی و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب آن نام برد.

خروجی اگزوز خودروهایی که با گاز طبیعی کار می نمایند در حالت ایده آل تنها بخار آب و دی اکسید کربن است.

بنزین 18 برابر آلایندگی بیشتری نسبت به گاز طبیعی دارد.

البته باید به این نکته توجه کرد که خودروهای پایه گازسوز آلایندگی کمتری نسبت به بنزین دارند و اصطلاحا سوخت پاک هستند.

خودروهای دوگانه دستی به دلیل احتراق ناقص آلایندگی بیشتری نسبت به بنزین دارندزیرا موتور بر پایه بنزین طراحی شده است؛

از سیستم خنک نماینده گرفته تا قطعات موتوری باید بر پایه دوگانه طراحی گردد.

در این باره حتما بخوانید:

شروع گاز سوز کردن خودرو در ایران

فرایند گازسوز کردن خودروها در ایران با نصب کیت LPG روی بعضی از خودروها از سال ها پیش شروع شد.

سال 1363 اما در میانه راه با انواع و اقسام توجیهات سعی شد تا این گونه القا گردد که CNG به اسم گاز طبیعی به دلیل وجود منابع بزرگ آن در کشور و قیمت صادرات بالاتر LPG و هزار دلیل و برهان دیگر از LPG بهتر است.

و از اواسط دولت هشتم برنامه ای برای جایگزینی صندلی های LPG با CNG شروع شد.

چگونه خودرو را گازسوز کنیم؟

سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور به آدرس irngv.ir به متقاضیان تبدیل خودرو به گازسوز اعلام نموده است:

در مرحله اول فقط پیش ثبت نام خودرو را در سامانه انجام دهند.

در مرحله دوم، چند روز پس از آنالیز درخواست، سامانه به این متقاضیان پیامک ارسال می نماید.

پس از دریافت پیامک نسبت به رزرو مرکز خدمات و انجام مراحل بعدی اقدام نمایند.

دوگانه سوز کردن رایگان یک میلیون و 460 هزار خودرو

شورای اقتصاد در جلسه فوق العاده روز دوشنبه 11 آذرماه 1398 بنا بر پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه مصوبه را به تصویب رساند.

هدف آن حمایت و کاهش هزینه های حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری، بود.

مصوبه ای با اسم حمایت از فراوری و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و 460 هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز.

طبق این مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین سوز به دوگانه سوز (کارخانه ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه ها تا سقف 6500 میلیارد تومان تضمین و بازپرداخت پرداخت می نماید.

بر اساس این مصوبه، قرار است که یک میلیون و 464 هزار خودرو به صورت رایگان دوگانه سوز شوند.

از این اندازه، یک میلیون و 100 هزار دستگاه وانت است که تا کنون دوگانه سوز نشده اند.

مصرف بنزین این وانت ها تا 15 میلیون لیتر در روز برآورد می گردد.

بازگشت سرمایه تبدیل تاکسی ها و وانت های تک سوختی، از محل اختلاف سهمیه آن ها در حالت تک سوختی و دوگانه سوز تأمین خواهد شد.

پیش بینی می گردد که در سرانجام اجرای این طرح، 18 میلیون لیتر بنزین در روز صرفه جویی گردد.

صرفه مالی آن در صورت صادرات این اندازه به سالیانه حدود 3 میلیارد دلار می رسد.

گازسوز کردن خودرو چقدر صرفه جویی برای خانواده ها دارد؟

حمید قاسمی مجری طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفته است:

سود حاصل از تبدیل تاکسی ها و وانت های تک سوختی برای رانندگان حدود 400 هزار تومان در ماه است که سالانه تقریبا به 5 میلیون تومان می رسد.

اگر این رقم درست باشد گازسوز کردن خودروها سالانه 5 تا 6 میلیون تومان برای هر خانوار صرفه جویی خواهد داشت.

hoseinjaguar.ir: مجله جگوار | تور لیدر جاذبه های طبیعی ایران و جهان، اکوتوریسم

imgshot.ir: شاتر عکاسی | مجله آموزش حرفه ای عکاسی

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

منبع: بیت ران
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 158344

به "روش گازسوز کردن خودرو ، تفاوت LPG و CNG" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش گازسوز کردن خودرو ، تفاوت LPG و CNG"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید