رنگ اتاق خواب نوجوان ؛ رنگ های اصلی و تأثیرات روانی آن بر نوجوانان

به گزارش مجله سرگرمی، آبی برای پسران و صورتی برای دختران! اغلب رنگ اتاق خواب نوجوان به این دو رنگ خلاصه می شوند. اما حقیقت این است که امروزه روانشناسان به انتخاب رنگ های مناسب اتاق نوجوانان اهمیت بیشتری نسبت به گذشته می دهند. حال و هوای نوجوانان به دلیل بلوغ تحت تأثیر محیط آنها است و این شامل رنگ های موجود در اتاق خواب آن ها نیز می گردد.

رنگ اتاق خواب نوجوان ؛ رنگ های اصلی و تأثیرات روانی آن بر نوجوانان

علم رنگ ها مدت ها است که برای کارشناسان دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرد. اگر تا به حال در یک اتاق انتظار بیمارستان نشسته باشید، ممکن است متوجه شده باشید که دیوارها به رنگ سبز آرامش بخش بوده اند. در داخل یک مهد کودک ممکن است بیشتر از رنگ زرد به دلیل ماهیت شادی بخش و پرانرژی بودنش استفاده گردد. بنابراین، هر یک از طیف های رنگی به دلیل تأثیری که بر روی نوجوانان دارند، باید با دقت بیشتری انتخاب شوند؛ با خبرنگاران همراه باشید.

انواع رنگ اتاق خواب نوجوان

در زیر یک به یک به معرفی رنگ های اصلی و تأثیرات روانی آن بر نوجوانان می پردازیم:

آبی (Blue)

وقتی صحبت از رنگ اتاق پسرها می گردد، اغلب رنگ آبی انتخاب اول است. اما البته، هم دختران و پسران می توانند از این رنگ آرام بخش و زیبا بهره مند شوند. آبی اغلب به عنوان یک رنگ اتاق برای بچه هایی که به ویژه مستعد کج خلقی هستند پیشنهاد می گردد. نشان داده شده است که آبی میزان ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد و تنفس افراد مضطرب را کند می نماید. ایجاد اتاقی که از رنگ آبی پوشیده شده باشد، می تواند بر آرامش بیش از حد غلبه کند و باعث خنثی شدن آن نیز گردد. سعی کنید رنگ آبی را با یک چاشنی زرد دل پذیر، یا یک پرده قرمز رنگ متعادل کنید.

مطلب پیشنهادی: نقاش ساختمان ماهر را از کجا پیدا کنیم و هزینه نقاشی ساختمان چقدر است؟

رنگ اتاق خواب نوجوان : قرمز (Red)

قرمز رنگی تحریک نماینده است! برخی از مطالعات نشان می دهد که قرمز حتی باعث افزایش ضربان قلب و تنفس شما می گردد. این رنگ به نوجوانان انرژی می بخشد و به طور بالقوه ای تمرکز آنها را افزایش می دهد، به طوری که قرمز به رنگی محبوب برای کلاس های درس تبدیل شده است. با این حال، به نظر می رسد قرار دریافت بیش از حد در معرض رنگ قرمز ممکن است در برخی از نوجوانان ایجاد پرخاشگری کند. طیف رنگی قرمز (همه رنگ های خانواده قرمز) برای رنگ دیوارهای اتاق خواب کاملاً خوب است، به خصوص اگر سعی در ایجاد هارمونی بیشتر با رنگ های سرد دارید. به عنوان مثال، یک دیوار با تُن رنگی آجری، مشخصه ای از رنگ قرمز را به اتاق اضافه می نماید.

نارنجی (Orange)

نارنجی رنگی روشن و شاد است که ارتباط و اجتماع را تقویت می نماید. نوجوانانی که در اتاق هایی با طیف رنگی نارنجی هستند، همکاری و برون گرایی بیشتر و اعتماد به نفس بالایی دارند. البته به مانند هر رنگ گرمی، نارنجی بیش از حد نیز می تواند تحریک نماینده و اثری معکوس داشته باشد. در حالی که ممکن است رنگ نارنجی بر روی احساس خجالتی بودن نوجوانی کار کند، نارنجی بیش از حد ممکن است او را تحت الشعاع قرار داده و باعث گردد بیشتر احساسی تندخو داشته باشد. سایه ای از رنگ نارنجی که بیشتر به نارجی کم رنگ مشهور است، می تواند برای رنگ اتاق خواب نوجوان انتخاب گردد. همچنین می توانید رنگ نارنجی را با طیفی از رنگ سبز کم رنگ، بنفش کم رنگ یا رنگ خامه ای خنثی ترکیب کنید.

رنگ اتاق خواب نوجوان : صورتی (Pink)

در صدر هر لیستی از ایده های رنگ اتاق دخترانه، رنگ صورتی است. البته هم پسران و هم دختران می توانند با قرار دریافت در معرض اتاق هایی با طرح رنگ صورتی، از مزایای آن استفاده نمایند. صورتی آرامش بخش است و احساس همدلی و رشد را تشویق می نماید. این امر باعث می گردد که نوجوانان به شیوه های دلسوزانه و با ملاحظه رفتار نمایند، شاید به این دلیل که صورتی با احساس مادرانه همراه است. بچه هایی که در اتاق های خواب خود به وفور از رنگ صورتی استفاده می نمایند، اغلب آغاز به بیزاری از رنگ می نمایند. قرار دریافت بیش از حد در معرض رنگ صورتی می تواند تحریک نماینده باشد، باعث سردرد یا حتی احساس عصبی شدن گردد. به عبارت دیگر، تعجب نکنید اگر نوجوان تان به شما مراجعه نموده و از شما خواسته است تا دیوارهای صورتی اتاق خود را با رنگ دیگری ترکیب کنید.

قهوه ای (Brown)

قهوه ای رنگی کلاسیک و خاکی است که به بچه ها یاری می نماید در محیط زندگی خود پایدارتر (از نظر خلق و خوی) و آرام تر باشند. والدینی که قهوه ای را به عنوان پایه رنگ اتاق خواب نوجوان انتخاب می نمایند، می توانند از مزایای فضای پایدار بهره ببرند. البته، بیش از حد قهوه ای می تواند یک اتاق را به میزان قابل توجهی تاریک کند. این رنگ می تواند فضا را کوچک تر نشان دهد و شاید حتی کلاستروفوبیک (ترس از فضای تنگ ومحصور) به نظر برسد. اگر نوجوانی اخمو و یا به اصطلاح جوشی دارید، دیوارهای اتاق او را قهوه ای رنگ نکنید. برای روشن کردن این موضوع، با رنگ های برنز یا بژ و از قهوه ای تیره به عنوان ترکیب رنگی برای اتاق خواب بهره ببرید.

مطلب پیشنهادی: نقاشی منزل، معرفی بهترین انواع رنگ + مراحل اجرای آن

رنگ اتاق خواب نوجوان : سبز (Green)

سبز رنگی آرامش بخش است که طراوت طبیعت و بازی در فضای باز را به اتاق می بخشد. بسیاری از مدارس استفاده از رنگ سبز را در کلاس های درس، به ویژه مدارس هدایت و دبیرستان ها انتخاب می نمایند، زیرا برخی از مطالعات نشان می دهد که سبز ممکن است باعث افزایش توانایی خواندن و همچنین درک مطلب گردد. اگر فرزند شما بیشتر کارهای خود را در اتاقش انجام می دهد و زمان زیادی را در اتاقش می گذراند، رنگ سبز گزینه ای عالی خواهد بود. مانند هر رنگ سرد دیگری، تُن رنگی تیره تر همانند سبز پر رنگ، اتاق را تاریک تر می نماید. سبز بودن زیاد که می تواند تداعی نماینده پرخاشگری و حتی کمی افسرده نماینده باشد، در حالی که یک رنگ نعنایی یا سبز در واقع می تواند به تسکین یک نوجوان مضطرب یاری کند.

بنفش (Purple)

بنفش که اغلب به عنوان دومین رنگ محبوب اتاق دختران در نظر گرفته می گردد، رنگی است که باعث القاء فکر، حساسیت و معنویت می گردد. اضافه کردن بنفش به اتاق نوجوانان می تواند به تأمل بیشتر آنها یاری کند، این یاری می نماید تا افکار و احساسات دیگران را در نظر بگیرند. اگر در حال حاضر نوجوانی حساس دارید، برخلاف طرح رنگی کلی، بنفش بهترین گزینه است. همانند هر رنگ سرد دیگری، استفاده بیش از حد آن می تواند منجر به احساسات روحی و روانی گردد، شما می توانید بنفش را با رنگ متضاد آن که زرد است به تعادل برسانید. همچنین می توانید از سایه های تیره تر بنفش بهره ببرید و آنها را با رنگ های روشن تر مانند سبز بهاری یا صورتی کم رنگ ترکیب کنید.

زرد (Yellow)

زرد یک چشم انداز خوش ذوق و آفتابی را به هر اتاق خواب نوجوانی اضافه می نماید. برخی مطالعات نشان می دهد بچه هایی که در اتاق های زرد هستند، از افزایش تمرکز بهره مند می شوند و حافظه بهتری نیز دارند. البته این را بخاطر بسپارید که اگر نوجوانی دارید که به سختی به خواب می رود یا زود از خواب بیدار شوید، احتمالاً رنگ زرد باعث بدتر شدن این مشکل می گردد. رنگ زرد هنگامی که با خاکستری، آبی یا سبز ترکیب می گردد، هارمونی بسیار عالی ایجاد نموده و تعادل را به اتاق باز می گرداند. این تعادل به شما اجازه می دهد تا جنبه های مثبت رنگ زرد را بیشتر ببینید، بدون اینکه نوجوان شما تحریک شده یا احساس عصبانیت به او دست دهد.

اهمیت انتخاب رنگ اتاق خواب نوجوانان

انتخاب رنگ در همه سنین به ویژه در نوجوانان که با بسیاری از مسائل مرتبط با بلوغ شان همراه است، کاری مهم و ضروری می باشد. تأثیر رنگ می تواند از یک سو به خلق و خوی مثبت و از سویی دیگر با انتخاب نادرست به مسائل روحی دامن بزند. روانشناسی رنگ و انتخاب آن احتیاج به دانش و رویکردی تخصصی دارد، از این رو به والدین عزیز توصیه می گردد در گزینش رنگ اتاق خواب نوجوان خود بیش از همواره توجه نمایند.

powersetshop.ir: وبلاگ پاورست: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی و کاربردی

taverna.ir: تاورنا: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 132174

به "رنگ اتاق خواب نوجوان ؛ رنگ های اصلی و تأثیرات روانی آن بر نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ اتاق خواب نوجوان ؛ رنگ های اصلی و تأثیرات روانی آن بر نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید