رسمی زیبا برای اتحاد و دوستی در بین مردم جنوب کرمان

به گزارش مجله سرگرمی، هک پهلی یکی از آداب و رسوم دیرینه در اعیاد مختلف مردم دیار جنوب کرمان است ، رسمی زیبا، شیرین و آموزنده که باعث دوستی و اتحاد بیشتر می گردد.

رسمی زیبا برای اتحاد و دوستی در بین مردم جنوب کرمان

هک پهلی به معنای طلب معافیت و بخشش حق الناس در مناطق مختلف جنوب استان کرمان است و در روز عید غدیر با سه بار در آغوش دریافت انجام می گردد. در این رسم روز عید مردان سه بار همدیگر را در آغوش می گیرند و با گفتنپَهل کن یعنی حق های خودت حلال کن، از همدیگر حلالیت می طلبند.

زنان نیز با حضور در خانه آشنایان و اعضای خانواده و فامیل نیز با این اقدام حلالیت می طلبند.

هک پهلی رسمی برای ایجاد اتحاد بین طایفه های مختلف

صالح بهزادی دهیار روستای مهرآباد شهرستان منوجان در گفت و گو با خبرنگار از، گفت: این روستا که متشکل از سه قوم رمشکی، بشکردی و مارزی است و هرکدام آداب و رسوم خاص خودشان دارند، اما تنها آداب و رسومی که این سه طایفه را بهم نزدیک نموده و شاهد اتحاد آن ها هستیم همین، هک پهلی ، است که در ایام عید غدیر و دیگر اعیاد انجام می گردد.

او اضافه کرد: در روز عید هرطایفه اول به دیدار رییس و بزرگ طایفه رفته و از آنجا همگی دسته جمعی به دیدار طایفه دیگر می روند که این خود نشان از اتحاد و همدلی در این روستا است.

بهزادی بیان نمود: حضور مردان و زنان در خانه های یکدیگر، عیادت از افراد مریض، تسلیت به خانواده افرادی که قبل از عید فوت شده اند و حضور در خانه افرادی که با هم قهر بودند از دیگر رسومات عید در مهرآباد است.

او گفت: از جمله رسوم اعیاد خرید لنگ (شالی پارچه ای از جنس حریر به رنگ سبز برای ایام عید یا رنگ های دیگر که هر رنگ مخصوص یک ایام محسوب می گردد به طول یک متر و عرض نیم متر مردان به روی شانه خود می گذارند و از آن به عنوان صفت قبیله و جانماز جلو گیری از گرد و خاک استفاده می گردد) کفش و دمپایی و دوخت لباس نو برای مردان و زنان از اهمیت خاصی برخوردار است و هر کس به اندازه توان اقتصادی خود این کار مهم را انجام می دهد.

دهیار مهرآباد اضافه کرد: تهیه عطر و مواد خوشبو نماینده لباس ها و خانه ها به ویژه عود وسوچکی از ملزومات هر خانوار بلوچ است که در شب عید پس از خانه تکانی زنان خانه های خود را با سوچکی و عود خوشبو و لباس اعضای خانواده را نیز عطرآگین و برای رفتن به خانه بزرگتر ها آماده می نمایند.

بهزادی ادامه داد: زنان نیز در شب عید دست و پای خود را حنا می نمایند که در این بین خردسالان اشتیاق خاصی برای استفاده از حنا دارند.

او گفت: از طرف هر سه قبیله یک نماینده برای شناسایی افراد احتیاجمند روستا معرفی می گردد که پس از شناسایی مبلغی برای کمک از محله دریافت که براساس احتیاج به احتیاج مندان روستا و زنان بیوه و یتیم ها پرداخت می گردد که برای خرید لباس ،هزینه ها و وسایل مورد احتیاج عید برای احتیاجمندان اقدام می نمایند.

فشردن دست کمک طایفه های دیگر در روز عید

آدینه حیدری بزرگ طایفه رمشکی ها در خصوص آداب هک پهلی گفت:مساعدت و کمک و کمک به هم نوع و احتیاجمندان روستا وظیفه همه ماست و ما نه تنها در ایام عید بلکه در طول سال از همسایگان خود غافل نیستیم و دست کمک به سوی آن ها دراز می کنیم.

عیسی بشکردی بزرگ طایفه بشکردی ها در گفت و گو با خبرنگار از،گفت: روز عید یکی از روز های مهم برای طایفه ما است که در این روز تمام کینه ها و ناراحتی ها را باید کنار بگذاریم و با رسم دیرینه هک پهلی از همدیگر حلالیت می طلبیم و این یکی از رسومات زیبایی است که باعث می گردد ما در این روز در کنار هم باشیم.

او گفت: ممکن است در طول سال کدورت و ناراحتی بین یکی از ما پیش بیاید، اما در این روز عید با رسم هک پهلی آن کدورت از بین خواهد رفت و دل ها به همدیگر نزدیک می گردد.

علی پیشی بزرگ طایفه مارزی با اشاره به رسوم هک پهلی گفت: هک پهلی رشته پیوندی محکم در قبیله ها است که ما را بهم گره می زند و باعث ایجاد اتحاد وهمدلی می گردد.

او بیان نمود: مردم روستا در روز عید به همراه بچه ها و نوجوانان خردسال برای رفتن به منزل بزرگتر ها آماده می گردد و رسم هک پهلی خود یک صله رحم بوجود آورده است.

روستای مهرآباد با جمعیتی بالغ بر 100 خانوار و 370 نفر جمعیت از توابع شهرستان منوجان درفاصله 25 کیلومتری از مرکز شهرستان منوجان و در

فاصله 450 کیلومتری از مرکز استان واقع شده است.

جالب است بدانید این روستا علاوه بر اینکه دارای سه قبیله متفاوت و مهاجر از سه استان کشور عزیزمان را در یک روستا جمع نموده و دو مذهب شیعه و سنی در این روستا با هم زندگی می نمایند، اما همه باهم یک دل و یک صدا هستند و رمز این اتحاد و همدلی را می توان در همین مراسم زیبای هک پهلی در روز عید غدیر روز بزرگ مرد تاریخ مولای متقیان علی (ع) دانست می توان گفت این مردم با درس از تاریخ و پیوند آن با رسم و رسومات خود سبب اتحاد و یک دلی و آموزش نسل آینده برای همدلی شده اند.

گزارش از طالب گل افشان

انتهای پیغام /ی

مجله دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 39328

به "رسمی زیبا برای اتحاد و دوستی در بین مردم جنوب کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسمی زیبا برای اتحاد و دوستی در بین مردم جنوب کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید