راه چاره مدیریت شهری برای توقف سال ها تراکم فروشی
به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران : مدیر عامل شرکت مسکن و ساختمان دنیا راهکارهای مدیریت شهری برای توقف سال ها تراکم فروشی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از تهران امروز، محسن علی حسینی مدیرعامل شرکت دنیا معتقد است، کارگزارانی که در گذشته در کنار شهرداری فعالیت می کردند حقوقی نبودند و تنها یک فرد حقیقی بود و صندلی معینی نداشتند، عمده چک های این افراد برگشت می خورد و بعد از مدتی هم سر و کله شرخرهای این افراد برای خرید نصف قیمت چک های برگشتی پیدا می شد. این مسئله نشان می دهد که فساد مالی زیادی در این حوزه از قبل وجود داشته که دکتر قالیباف توانست جلوی این فساد مالی را بگیرد. فکر کنید که اگر هنوز این افراد مشغول به فعالیت بودند و برای تملک املاک معارض به درخانه مردم می رفتند واقعا بحران اجتماعی رخ می داد.
در میان تهمت هایی که هر چند وقت یک بار از سوی بعضی مسئولان یا رسانه های مخالف با عملکرد مدیریت شهری مطرح می گردد، مواردی مانند فروش تراکم، شهرفروشی و این اواخر نیز خرید املاک معارض طرح های بزرگراهی با قیمت ناچیز از سوی شهرداری تهران مطرح می گردد. مدعیان می گویند شرکت دنیا به وسیله شهرداری تهران برای دریافت سودهای کلان ایجاد شده است. هرچند گفت وگوی چند ساعته تهران امروز با محسن علی حسینی مدیر جوان شرکت دنیا درباره مسائل مختلفی بود اما در این بخش در نظر گرفتیم تا بخشی از فعالیت های مالی این شرکت را در بعد تملک املاک معارض بزرگراه امام علی(ع) و پرداخت بدهی های شهرداری تهران به پیمانکاران به صورت غیر نقدی مورد آنالیز قرار دهیم که می خوانید:
زمانی که موارد تهمت هایی که بعضی از رسانه های همسو با جریان مخالف عملکرد مدیریت شهری را در یکی، دو سال اخیر مورد آنالیز قرار می دهیم، در مورد مباحث مالی و مالی فقط نام شرکت کارگزاری دنیا به چشم می خورد. آیا این اتهامات را شما قبول دارید؟ آیا واقعا این شرکت به وسیله شهرداری تهران تاسیس شده است؟
تاریخچه فعالیت شرکت دنیا معین است. این شرکت پیش از شروع دور جدید فعالیتش عمده سهامش متعلق به بنیاد شهید تهران بوده است و سال ها پیش بانک شهر سهام این شرکت را خریداری می نماید و این شرکت به صورت صددرصدی متعلق به بانک شهر می گردد. بانک شهر نیز متعلق به 9 شهرداری مختلف از جمله تهران حدود 10 درصد و شهرداری های مشهد، قزوین، اهواز، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج و قم است. اعضای هیات مدیره بانک هیچ کدام از معاونان و مدیران شهرداری تهران نیستند. عمده افرادی که در هیات مدیره این شرکت حضور دارند افرادی هستند که جزو اعضای هیات مدیره بانک شهر هستند.
آیا شما قبول دارید که تمامی مراودات مالی شهرداری تهران در طرح های عمرانی از سوی شرکت دنیا در حال اجرا است؟
خیر. اگر این ادعا درست بود، پس در این میان دیگر کاری برای انجام برای معاونت مالی و اداری شهرداری تهران باقی نمی ماند. قرادادی که شرکت دنیا با شهردار تهران برای همکاری دارد، قراردادی برای مبادلات غیر نقد است. این شرکت به هیچ عنوان دخالتی در قراردادهای نقدی شهرداری تهران ندارد.
تنها شرکت دنیا است که در این باره با شهرداری تهران در بخش بودجه غیرنقد قرارداد همکاری دارد؟
خیر. اکنون چندین شرکت دیگر به عنوان کارگزار با این مجموعه در حال فعالیت هستند. به عنوان مثال شرکت ملاقات ایرانیان که متعلق به بانک دی است وهمان طور که می دانید بخش قابل توجهی از سهام این بانک متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران است. حتی صندوق بازنشستگی شهرداری تهران نیز به عنوان کارگزار فعالیت می نماید و اخیرا نیز بانک ملی تقاضای همکاری با شهرداری تهران در این باره را داده است. به صورت موردی بانک اقتصاد نوین و موسسه مالی و اعتباری قوامین نیز فعالیت هایی در این زمینه داشته اند.
شرکت دنیا فقط با شهرداری تهران همکاری دارد؟
خیر. با شهرداری قزوین نیز فعالیت می نماید و قراردادهایی که این شرکت با شهرداری قزوین دارد به مراتب بهتر از شهرداری تهران است.
اگر یادتان باشد چندی پیش بعضی از منتقدان درباره فروش تراکم در شهر تهران اینگونه استدلال نموده بودند که شهرداری تهران و شرکت دنیا با فروش تراکم منابع مالی خود را تامین می نمایند.آیا شما این ادعا را قبول دارید؟
اولا به این مسئله توجه داشته باشید که امتیاز خرید یا فروش تراکم به هیچ عنوان به این شرکت داده نمی گردد. ثانیا فعالیت شرکت های کارگزاری مسئله ای نیست که فقط از سوی شهرداری تهران برای نخستین بار صورت گرفته باشد.بلکه این شیوه فعالیت حتی در دولت نیز وجود دارد. به عنوان مثال در شرکت های مواد غذایی یا در تمامی شرکت های خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا این شیوه فعالیت وجود دارد. همین اتفاق در وزارت راه یا شرکت راه آهن نیز می افتد. می خواهم بگویم که این شیوه مراوده مالی تازگی ندارد. این شیوه فعالیت در شهرداری تهران به غیرنقدی یا تراکم شناخته می گردد. به عبارت ساده تر اگر ایران خودرو به طلبکارانش خودرو می دهد، شهرداری حواله غیر نقدی می دهد. این کار طبق ضوابط و قوانینی است که در نهادهایی مانند شورای شهر معین می گردد. در کل در این دوره مدیریت شهرداری تهران خرید و فروش تراکم به صورت سیار وجود ندارد و این عنوانی است که عوام از آن استفاده می نمایند.مطالبات غیر نقد پیمانکاران قابل نقد شدن با تراکم ساختمانی را ندارد فقط در شرایطی که قاعده ذی نفع واحد برقرار باشد، قوانین جدید اجازه تهاتر مستقیم با تراکم را می دهد.
سوال این است که آیا فروش پرداخت های غیر نقد یا همان تراکم قبل از اینکه شرکت دنیا به عنوان یک شرکت کارگزار با شهرداری تهران فعالیت کند، به چه صورت انجام می شده است؟
قبل از اینکه شرکت دنیا به عنوان یک شرکت کارگزار قرارداد همکاری خود را با شهرداری تهران منعقد کند، یکسری افراد که به عنوان پیمانکاران شهرداری طلبکار بودند به جای پولی که از شهرداری تهران طلب داشتند تراکم سیار می گرفتند. این شیوه پرداخت مطالبات از سال های دور دراین مجموعه رواج داشت اما اتفاقی که در این دوره افتاد این بود که دکتر قالیباف جلوی این شیوه را گرفت. قبلا اگر به عنوان مثال پیمانکاری 100 هزار تومان از شهرداری طلبکار بود، بابت طلب خود 102 هزار تومان تراکم می گرفت. در واقع شهرداری 2 هزار تومان بیشتر هم طبق مصوبه شورای شهر می پرداخت. طلبکاران زمانی که این میزان تراکم را می گرفتند اگر ملکی داشتند، روی ملک خودشان بارگذاری می کردند و اگر هم زمینی نداشت، پیمانکار به سراغ افرادی که واسطه و در مجموعه شهرداری شناخته شده بودند می رفت. در گذشته 10 نفر واسطه شاخص در کنار مجموعه شهرداری وجود داشت که سه، چهار نفر از آنها شناخته شده بودند. این فرد واسطه تراکم 102 هزار تومانی پیمانکار را که برای همه مناطق سیار بود به مبلغی می فروخت. این واسطه بخشی از هزینه این تراکم را به صورت نقدی و بخشی را نیز به صورت چک، واگذاری خودرو یا طلا به فروشنده پرداخت می کردند. در حقیقت پیمانکاران در حالت خوشبینانه تراکم 102 هزار تومانی خود را به 70 یا 80 هزار تومان می فروختند آن هم نه به صورت نقد بلکه به صورت نقد و چک. این واسطه ها تراکم هایی که از پیمانکاران خریده بودند را به افرادی که در حال ساخت و ساز در مناطق مختلف تهران بودند می فروختند. درحقیقت متقاضیان تراکم به جای مراجعه به شهرداری تهران برای دریافت تراکم مورد احتیاج خود به این افراد واسطه مراجعه می کردند و به صورت نقد می خریدند. در این میان 2 اتفاق می افتاد نخست آنکه فرد واسطه تراکم را از پیمانکاران با مبلغ پایین تری می خرید و با مبلغ بالاتری به فروش می رساند. دوم اینکه واسطه تراکم را از پیمانکار به صورت قسطی می خرید و به صورت نقد به فروشنده می فروخت. در این میان واسطه ها سود بسیار کلانی را به دست می آوردند. اکنون تمامی این رانت خواری ها جمع شده، به این صورت که دکتر قالیباف دستور داد که طلب های پیمانکاران به همان مبلغی که هست باید پرداخت گردد نه کمتر و شرکت دنیا تمامی مطالبات را بدون کسر حتی یک ریال پرداخت می نماید.
اکنون پیمانکاران از این شیوه پرداخت دیون خود راضی هستند؟
در مجموع پیمانکاران به نسبت گذشته که مجبور بودند پولی کمتر از آنچه هزینه نموده اند را دریافت نمایند، راضی تر هستند و نظرسنجی های ما بهبود و بهره وری بیشتر را نشان می دهد. مسلما شرایط برای عموم پیمانکاران بسیار مطمئن تر از گذشته شده است و تمامی مراحل پرداخت مطالبات آنها به وسیله سایت شرکت و پیغام کوتاه اطلاع رسانی می گردد. کیفیت، سرعت و دقت خدمات مدیران و کارکنان پر کوشش و امانتدار آنچنان است که شرکت دنیا پیروز به اخذ جوایز متنوعی در زمینه بهره وری و مدیریت برتر شده است.
این شرکت منابع مالی و بودجه خود را از کجا تامین می نماید؟
در دوره جدید فعالیت شرکت دنیا، سرمایه اولیه آن را بانک شهر تامین کرد و برای تامین بودجه خود از بعضی بانک ها وام گرفت. فعالیت این شرکت به این صورت است که ابتدا طلب های پیمانکاران شهرداری را پرداخت می نماید و در انتهای سال تقریبا نصف هزینه های خود را نقدی و بقیه را به صورت غیر نقدی از شهرداری دریافت می نماید که تبدیل آنها به نقدینگی در جریان شرکت، فرآیندی پرزحمت و زمان بر است.این در حالی است که کارگزاران قبلی، خدماتی به مجموعه مدیریت شهری ارائه نمی کردند و صرفا به دلالی و استفاده از رانت ها مشغول بودند.
شما گفتید که در دوره فعلی طی نامه و حکمی، دستور لغو فروش تراکم را داده بودند. در این باره کمی بیشتر شرح دهید؟
همان طور که اشاره کردم تا پیش از این دستور شهردار تهران، امتیاز تراکم بعضی پیمانکاران که به جای مطالبات خود تراکم دریافت نموده بودند از سوی واسطه هایی که در شهرداری تهران قرار داشتند از پیمانکاران خریداری می شد اما بعد از این دستور همه این واسطه ها جمع شدند و شرکت دنیا به عنوان کارگزار معرفی گردید. این امتیازهای تراکم از سوی شرکت دنیا خریداری شد اما نه به این صورت که به صورت آزادانه تراکم در اختیار ما قرار دهد بلکه به این صورت که اگر شرکت دنیا پلاک ثبتی ای را معرفی می کرد بعد از آنالیز شرایط این پلاک که براساس طرح تفصیلی در کدام پهنه قرار داد،طبق ضوابط معین شده تراکم واگذار می کرد و بعد از آن،زمانی شهرداری تراکم در اختیار این شرکت در ازای طلب خود قرار می دهد که بنده پلاک ثبتی ای را برای دریافت تراکم به شهرداری تهران معرفی کنم. این طور نیست که مانند گذشته فروش تراکم به صورت آزادانه انجام گردد یا به صورت تراکم سیار باشد.
گاهی اوقات طلبکاران شهرداری تهران شهروندانی هستند که خانه های آنها در جهت ساخت بزرگراه یا سایر طرح های عمرانی واقع شده است. در این صورت چگونه شیوه غیر نقد برای پرداخت هزینه ملک این شهروند که قرار است خراب گردد، انتخاب می گردد؟
درباره پرداخت طلب معارضان وضع به گونه دیگری است. تمامی هزینه های مربوط به برطرف معارضان ملکی شهرداری تهران در طرح های بزرگراهی به صورت صددرصد نقد پرداخت می گردد.
در این باره بیشتر شرح می دهید؟
مثلا یکی از کارهایی که شهرداری تهران به شرکت دنیا واگذار کرد، بحث تملک املاک معارض بزرگراه امام علی(ع) بود. به این صورت که شهرداران با مالکان وارد مذاکره می شدند،خانه به وسیله کارشناسان رسمی دادگستری حتی بالاتر از ارزش محله قیمت گذاری می شد و بعد که توافقات اولیه انجام می شد این افراد برای دریافت مطالباتشان به این شرکت معرفی می شدند. 100درصد از مالکان املاک معارض از شرکت دنیا پول نقد دریافت کردند.حتی آن دسته از املاکی که دولتی بودند. حالا به این مسئله فکر کنید که اگر شرکت دنیا یا شرکت های دیگری که با مجموعه شهرداری کار می نمایند نبودند برای خرید املاک معارض چه مافیای بزرگی به وجود می آمد. کارگزارانی که در گذشته در کنار شهرداری فعالیت می کردند حقوقی نبودند و تنها یک فرد حقیقی بود و صندلی معینی نداشتند، عمده چک های این افراد برگشت می خورد و بعد از مدتی هم سر و کله شرخرهای این افراد برای خرید نصف قیمت چک های برگشتی پیدا می شد. این مسئله نشان می دهد که فساد مالی زیادی در این حوزه از قبل وجود داشته که دکتر قالیباف توانست جلوی این فساد مالی را بگیرد. فکر کنید که اگر هنوز این افراد مشغول به فعالیت بودند و برای تملک املاک معارض به درخانه مردم می رفتند واقعا بحران اجتماعی بسیار بزرگی به وجود می آمد.
شرایط تملک خانه مردم در این طرح به چه صورت پیش رفته است؟
شرکت دنیا تا به امروز 1100 میلیارد تومان بابت تملک املاک در جهت این بزرگراه پرداخت مطالبات ملکی داشته است. فقط 20 تا 30 میلیارد تومان دیگر از تملک املاک امام علی(ع) باقی مانده که این املاک نیز در مرحله انتقال سند هستند. 6000 ملک معارض در جهت بزرگراه امام علی(ع) در مدت یک سال خریداری شد. کار بسیار بزرگی بود که در مجموعه مدیریت شهری سابقه نداشت.
منبع: تسنیمwallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کاریکاتوریست ها
asiaro.ir: تور آسیایی ارزان | تور ترکیبی آسیایی | تور ترکیبی جنوب شرق آسیا
pariha.com: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما