در فراق تئاتر حرفه ای

به گزارش مجله سرگرمی، محسن یاوری - کرمانشاه- خبرنگار: مرتضی اسدی مرام نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر متولد سال 1362 در شهرستان هرسین است.

در فراق تئاتر حرفه ای

او که جایزه جوان برتر هنرهای نمایشی ایران در بخش کارگردانی را از آن خود نموده است، کارشناسی مدیریت فرهنگی دارد و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی فرهنگی است. اسدی مرام همچنین سرپرست گروه تئاتر نقال ها و مسئول دفتر تئاتر خیابانی استان کرمانشاه نیز است. در ادامه گفت وگوی خبرنگاران را با این هنرمند می خوانید.

  • به عنوان یک تئاتری حرفه ای که سال هاست در استان کرمانشاه فعالیت می نماید، صندلی هنر نمایش کرمانشاه را در کشور چگونه می بینید؟

من علی رغم فعالیت های زیادم تئاتریِ حرفه ای نیستم، چراکه اصلا تئاتر حرفه ای در شهرستان ها وجود ندارد. چون تئاتر حرفه ای یک زنجیره به هم پیوسته است که اگر یک حلقه آن مفقود گردد، بقیه بخش ها هم کارکرد خود را از دست می دهند؛ از سالن مناسب با تجهیزات گرفته تا تبلیغات حرفه ای و مخاطب. اگر هنرمندانی که شغلشان تئاتر باشد، مشمول حمایت های دولتی، آموزش، کمپانی های تخصصی و... نباشند عملا نمی توانیم شاهد شکل گیری تئاتر حرفه ای و هنرمند حرفه ای در این حوزه باشیم، چون در شهرستان ها تئاتر شغل نیست و هنرمندان تنها با عشق سرپا می مانند. با این حال تئاتر کرمانشاه به شهادت جشنواره های مختلف ملی و بین المللی دارای ظرفیت بالایی است و آثار هنرمندان کرمانشاه گاه در جشنواره های مطرح تنه به تنه بزرگان ایران زده است و حتی از آنها نیز پیشی گرفته. به جرات می توان گفت جشنواره معتبری در ایران برگزار نمی گردد مگر این که گروه های کرمانشاه در آن حضور داشته باشند و جایزه بگیرند. اکثر هنرمندان کرمانشاهی هم که به تهران یا استان دیگری مهاجرت نموده اند به راحتی و به سرعت صندلی خود را پیدا نموده اند.

  • به طور کلی مسائل و کمبودهای حال حاضر فعالان حوزه تئاتر در استان چیست؟

مسائل بسیار است و بخش مهم آن مربوط به کل کشور است و همه درگیر آن هستند، مانند اعتبارات و مسائل اقتصادی و... خوشبختانه کرمانشاه دارای سالن های زیادی است و با این که همه شان تخصصی نیستند اما قابل استفاده اند، اما متاسفانه توان اقتصادی مردم برای حمایت از تئاتر بسیار ضعیف است و در اینجا دولت است که باید حمایت بیشتری داشته باشد. موضوع بعد تئاتر پایه و دانش آموزی است که عملا خروجی آن باید جذب انجمن ها گردد اما استان در سال های گذشته بسیار ضعیف عمل نموده و تزریق هنرمندان جوان و پویا و خلاق به بدنه انجمن ها صورت نمی گیرد. در شهرهای بزرگی مثل مشهد و رشت شهرداری ها بیشترین حمایت را از تئاتر دارند، اما متاسفانه هنوز سازوکاری در استان برای این امر نیست و حمایت ها مقطعی است. در شهرستان ها هم شرایط پیچیده تر است. بیشتر مجتمع های فرهنگی و هنری توسط ادارات ارشاد تبدیل به محیط های اداری شده اند که تجربه ثابت نموده فعالیت در این فضاها برای هنرمندان ممکن نیست و باید فکری به حال این شرایط گردد.

  • از فعالیت های اخیر خودتان در حوزه تئاتر بگویید.

در حال حاضر مشغول تدارک برگزاری یک رویداد مهم هنری هستیم و دومین جشنواره منطقه ای تئاتر خیابانی هرسین را پیش رو داریم، با حضور هنرمندان 12 استان و آثاری بسیار شاخص و باکیفیت. همچنین به دنبال آماده سازی یک نمایش جدید هستم. مستند نمایشی که قرار است یکی از قهرمانان امروز کرمانشاه را در آن معرفی کنیم و در قالب تئاتر سایه ای همراه تجربیات عجیبش شویم.

  • نگاه مسئولان استان به حوزه فرهنگی چقدر جدی است؟

کرمانشاه در زمینه ادبیات چه شعر چه داستان دارای ظرفیت های بالایی است، امروز هم نویسندگان توانمندی دارد که اگر حمایت شوند می توانند در جریان ادبیات داستانی ایران موثر واقع شوند، اما مشکل نبود حمایت است؛ هم در چاپ آثار و معرفی این نویسندگان به محافل ادبی کشور و هم برگزاری جایزه ادبی مستقل برای ارتباط موثر بین نویسندگان استان و کشور. نبود کارگاه ها و نشست ها و همایش های تخصصی نیز از دیگر مسائل پیش روی این حوزه است. هرچند معاونت فرهنگی ارشاد اسلامی و اداره فرهنگی و همچنین حوزه هنری و انجمن های مستقل دارند کوشش هایی می نمایند، ولی واقعا کافی نیست و نقشه راهی در سطح کلان مشاهده نمی گردد. خوشبختانه اداره کل ارشاد با اعطای مجوزهای لازم به انجمن های جوان و نوپا در حال باز کردن فضای ادبیات داستانی استان است. همچنین برنامه ریزی برای راه اندازی خانه داستان استان که می تواند تسهیلگر فعالیت انجمن ها باشد، از اتفاقاتی است که نویددهنده روزهای خوب است.

  • برای کسانی که علاقه مندند وارد عرصه تئاتر و به ویژه بازیگری شوند، چه پیشنهادی دارید؟

علاقه مندان چند جهت را می توانند انتخاب نمایند؛ هنرستان هنرهای زیبا و تحصیلات دانشگاهی در زمینه بازیگری یا حضور در انجمن ها و گروه های فعال و طی کردن دوره های کوتاه مدت و تجربه های عملی. ولی به صورت عام در حال حاضر می توانند به تالار شهید آوینی در میدان غدیر و یا مجموعه تئاتر شهر در میدان آزادگان یا آکادمی ها و موسسات دارای مجوز سطح شهر کرمانشاه و در شهرستان ها هم به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگی انجمن هنرهای نمایشی شهرستان ها مراجعه نمایند.

  • و کلام آخر؟

متاسفانه برخی از افراد با سوءاستفاده از علاقه خانواده ها به دیده شدن فرزندانشان بدون داشتن مجوزهای لازم و به اسم تست برای فیلم و... هزینه های زیادی را به خانواده ها تحمیل می نمایند و در نهایت باعث دلسردی نوجوانان می شوند، بنابراین باید پیش از هر ثبت نامی استعلام های لازم را از سینمای جوان استان و انجمن هنرهای نمایشی استان بگیرند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 31473

به "در فراق تئاتر حرفه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در فراق تئاتر حرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید