درخواست حمایت گسترده تر از تئاتر خیابانی ، نگاهی وصله ای نکنید

به گزارش مجله سرگرمی، کارگردان نمایش خیابانی این کجا و آن کجا که در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت درباره جشنواره سال جاری معتقد است: با توجه به اینکه من چندین بار در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتم و سال گذشته نیز نمایشم 5 تندیس گرفت و نمایش برگزیده جشنواره شد، نگاهم به این جشنواره این است که برگزار کنندگان و بانیان این جشنواره، نگاهی وصله ای به نمایش های خیابانی دارند و این نوع نمایش ها برای آنها اولویت ندارد.

درخواست حمایت گسترده تر از تئاتر خیابانی ، نگاهی وصله ای نکنید

پژمان شاهوردی که با خبرنگاران گفت وگو می کرد، ادامه داد: متأسفانه این موضوع به این خاطر است که آنها احساس می نمایند تهیه و فراوری نمایش خیابانی به سهولت انجام می گردد و تئاتر خیابانی نسبت به تئاتر صحنه ای ارزش کمتری دارد و در هزینه دادن به بچه های خیابانی و حمایت کردن از آنها این موضوع به عینه مشهود است و نه تنها من بلکه تمام بچه های نمایش خیابانی از این موضوع دل چرکین هستند.

او با بیان اینکه باید یک نگاه وسیع تری به این هنر متعالی داشته باشیم ادامه داد: می بینیم در تمام تبلیغات جشنواره تئاتر فجر نوشته شده است که استقبال مردم از نمایش خیابانی بیشتر از تئاترهای صحنه ای است، بنابراین باید به هردو آن ها یکسان نگاه گردد و اگر یاری هزینه ای به بخش تئاتر صحنه ای داده می گردد، به نمایش های خیابانی هم داده گردد.

این کارگردان که از شهر بروجرد در جشنواره سال جاری حضور داشت، اعلام کرد: من با یک گروه 15 نفره و دکور کارم به تهران آمدم و تنها 4 میلیون یاری هزینه دریافت کردم، در صورتی که بچه های صحنه ای خیلی بیشتر از ما یاری هزینه می گیرند و این یک ناعدالتی است. اگر قرار است این هنر ادامه دار باشد، باید عدالت بین آنها برقرار گردد.

او تاکید نمود: برای نمایش های خیابانی هم کوشش شده و برای فراوری آن ها وقت گذاشته می گردد. من برای این کجا و آن کجا 6 ماه وقت گذاشتم و با گروهم تمرین کردیم بنابراین این گونه نیست که یک شب یک تئاتر خیابانی را آماده کنیم و وارد جشنواره شویم.

شاهوردی در ادامه با بیان اینکه اگر از بچه های تئاتر خیابانی حمایت نگردد، این هنر متعالی به بن بست می خورد اضافه کرد: من نمی دانم چه کسی گفته که بچه های خیابانی نمی توانند کار صحنه ای انجام دهند. خود من در بخش بین الملل سال جاری کارم پذیرفته شد اما چون در بخش خیابانی حضور داشتم از بخش بین الملل کنار گذاشته شدم.

این کارگردان تئاتر گفت: من با حمایت از امیر حسین شفیعی به عنوان کسی که سالهاست برای تئاتر خیابانی زحمت کشیده است موافقم و مطمئن هستم که امیرحسین می تواند از پس این حجم و گونه نمایشی سربلند بیرون بیاید، لذا بچه های خیابانی نیز باید توانایی خود را هم طراز با امیر حسین بالاببرند تا به آنها نیز چنین پیشنهاداتی برای فراوری بگردد.

او توضیح داد: عاجزانه از تمام بانیان جشنواره ها می خواهم که نگاه بهتری به بخش خیابانی داشته باشند، چرا که اگر این بخش نباشد آن چیزی که در بخش صحنه ای هست به وجود نخواهد آمد.

شاهوردی با بیان اینکه هنوز جایزه نمایش ام که پارسال در بخش خیابانی برگزیده شد را دریافت نکرده ام اضافه کرد: با این وجود به ما گفتند از سال بعد در فراوری حمایت مان می نمایند، در صورتی که حمایت هم نشدیم.

او اعلام کرد: متأسفانه در کشورمان هیچ حمایتی برای اجرای عمومی نمایش های خیابانی نداریم مصداق شاخص این موضوع همین است که بهترین نمایش خیابانی سال گذشته تاکنون هیچ اجرای عمومی نداشته است.

این کارگردان در ادامه تاکید نمود: اما این اتفاق باید بیفتد و مرکز هنرهای نمایشی و کانون تئاتر خیابانی برای کارهای برگزیده اجرای عمومی بگیرند، همچنین شرایط اجرا در شهرهای دیگر را برایشان فراهم نمایند تا کارهای خوب خیابانی دیده شوند و مردم بیشتر با این کارها آشنا شوند. این موضوع در تئاتر صحنه ای اتفاق می افتد. همچنین اگر تئاترهای خیابانی برنده جایزه ای در فجر می شوند، همان موقع آن را دریافت می نمایند.

شاهوردی با بیان اینکه تئاتر خیابانی گیشه ای ندارد اضافه کرد: زمانی که ما بچه های تئاتر خیابانی برای مردم کار می کنیم، باید از یک جایی حمایت شویم و حمایت هم باید به وسیله مرکز صورت گیرد، اما به هیچ وجه هیچ حمایتی از ما صورت نمی گیرد.

او در بخش دیگری از صحبت هایش درباره حمایت ها و تبلیغاتی که برای نمایش نامیرا شد، گفت: متأسفانه این حمایت ها و تبلیغات، برای نمایش های دیگر مانند نمایش من نشد اما من خیلی خوشحالم که از یک کار خیابانی حمایت شده است و دستشان درد نکند و نوش جان امیر حسین شفیعی.

این کارگردان ادامه داد: من عاجزانه می خواهم اگر مسئولی در یک ارگانی قرار است از یک تئاتر خیابانی حمایت کند، کار بچه های دیگر هم ببیند. امیر حسین شفیعی کاربلد است و کارش درست است اما باید این حمایت ها وسیع تر گردد.

او گفت: از هیچیک از بچه های تئاتر خیابانی حمایتی نمی گردد و باید آقای شهرام کرمی مدیر اداره نمایش های هنری، اتاق فکری برای بچه های تئاتر خیابانی درست کند و بعد به این نتیجه برسند که از کدام کار، چگونه حمایت نمایند.

شاهوردی در سرانجام اعلام کرد: خوب است اگر سال جاری از یک کار حمایت شده، سال بعد از چند کار حمایت گردد، این خیلی زیباتر است. اما با این اتفاق یک فضایی تشنج بار برای گروه ها به وجود آوردند و آنها مدام با خود درگیر هستند که چه تفاوتی با امیر حسین شفیعی دارند؟ کار شأن چه فرقی دارد و چرا باید همه تبلیغات و تبلیغات ایران تئاتر برای این نمایش باشد؟ و وزیر به دیدن این نمایش بیاید؟ بسیار کار خوبی کردند که از امیرحسین حمایت کردند و باید این حمایت صورت بگیرد، اما امیدواریم با تشکیل اتاق فکر این حمایت ها را گسترده تر نمایند.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13393

به "درخواست حمایت گسترده تر از تئاتر خیابانی ، نگاهی وصله ای نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست حمایت گسترده تر از تئاتر خیابانی ، نگاهی وصله ای نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید