دام هایی که از این به بعد عاشق پوست پرتقال می شوند!

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: می توان با استفاده از ضایعات کشاورزی خوراک دام مازندران را فراهم کرد.

دام هایی که از این به بعد عاشق پوست پرتقال می شوند!

به گزارش خبرنگاران، اسدالله تیموری در گردهمایی منطقه ای شمال کشور با موضوع نقش فرآورده های جنبی مرکبات در کشاورزی و دامپروری پایدار در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها این موضوع قدمت بیش از 50 سال دارد اما رویکرد استفاده از ضایعات بخش کشاورزی در ایران برای مرکبات قدمتی 10 ساله دارد.

وی با بیان اینکه هرچند استفاده از برخی از تفاله ها مانند چغندر به 40 سال قبل نیز می رسد، گفت: این امر در خصوص مرکبات قدمت چندانی ندارد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه با توجه به احتیاج به تهیه جیره با حداقل قیمت برای دام، مجبور می شویم از همه ظرفیت های بخش کشاورزی استفاده کنیم، یادآورشد: گران شدن اقلام و نهاده های خوراکی می تواند فرصتی مناسب برای توجه ضایعات مرکبات باشد. در کشاورزی پایدار باید تمامی امکانات و اکوسیستمی که از طبیعت به دست آوردیم را به همان شکل به آیندگان بازگردانیم اما واقعیت این است که بشر وارد هر منطقه ای که شد به بهانه های مختلف آنجا را تخریب نموده است.

وی اعلام کرد: منابع زمین، آب و خاک محدود شده که این امر برای جبران احتیاج مواد غذایی آینده فشار مضاعفی وارد می نماید.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه بخشی از موادی که برای فراوری یک محصول خاص بر طبیعیت وارد می گردد باید دوباره استفاده گردد تا در راندمان مصرف انرژی به بهره وری ما یاری کند، گفت: امروزه در سیستم های مدرن جهان با پذیرش کشاورزی توسعه یافته به جای سنتی، تمامی ظرفیت هایی که از منابع برداشت می گردد باید دوباره به همان منبع برگردد تا به بقای آن یاری کند.

تیموری با شاره به اینکه در کشاورزی پایدار، این امر به عنوان یک راهبرد اساسی مطرح است، توضیح داد: آسان ترین راه چاره، بهره گیری از ضایعات کشاورزی است که می توان آن را در تغذیه دام به راحتی به کار برد.

وی با بیان اینکه باید به دنبال افزایش کیفیت خوراک دام و کاهش قیمت تمام شده آن باشیم، اضافه نمود: هنوز آگاهی های لازم از ارزش تغذیه ای ضایعات کشاورزی برای تغذیه دام تبیین و تبلیغ نشده است که احتیاج است به آن هم توجه گردد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8461

به "دام هایی که از این به بعد عاشق پوست پرتقال می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دام هایی که از این به بعد عاشق پوست پرتقال می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید