خطر انقراض پروانه های شهریار به دلیل تغییرات اقلیمی

به گزارش مجله سرگرمی، زمان شروع مهاجرت میلیون ها پروانه شهریار از آمریکای شمالی و کوچ آنها به کوهستان های مرکزی مکزیک برای گذراندن زمستان های خود برای هیچ کس به طور دقیق معین نیست اما تحقیقات نشان می دهد تغییرات اقلیمی بر روال معمولِ این جابه جایی تاثیرگذار بوده است.

خطر انقراض پروانه های شهریار به دلیل تغییرات اقلیمی

به گزارش خبرنگاران، کارشناسان حیات وحش مهاجرتِ این پروانه ها را عاملی برای اثبات تکامل حشرات در نظر می گیرند، چرا که در مهاجرت آن ها، یک ارگانیسم شنماینده قادر به پرواز در مسافتی حدود 10 هزار کیلومتری برای فرار از شرایط بد آب و هوایی است.

اما اکنون پروانه های شهریار به نماد دیگری تبدیل شده اند. یکی از قدیمی ترین و انعطاف پذیرترین گونه های دنیا که ممکن است با تغییرات اقلیمی به زودی منقرض گردد.

این پروانه ها از متخصص ترین گونه ها در سازگاری با آب و هوا هستند. آن ها تابستان خود را در شمال ایالات متحده و کانادا می گذرانند در طول پاییز و بهار در جنوب ایالات متحده زادآوری نموده و بیشتر زمستان خود را در مرکز مکزیک به طور دسته جمعی سپری می نمایند.

چرخه زندگی این پروانه ها با جست وجو برای شرایط بهینه راهنمایی می گردد. شرایط ایده آل برای مهاجرت دمای بین 55 تا 70 درجه سانتی گرادی، کمی بارندگی در طول زمستان ها و مقدار زیادی شیره درختان هنگام زادآوری است که هیچ یک از این شرایط، دیگر در حالت پایدار و ثابت وجود ندارد.

در حال حاضر دمای تابستان در میانه غربی آمریکا رو به افزایش است، شیره درختان در تگزاس در حال خشک شدن است و طوفان های زمستانی که به ندرت رخ می دهد به طور مرتب در مرکز مکزیک در حال وقوع است.

طبق اعلام کارشناسان آمریکایی تنها بین سال های 1990 تا 2015 میلادی یک میلیارد پروانه از بین رفت. از آنجا که بیش از 95 درصد از جمعیت این حشرات به طور گسترده به چند بخش کوچک از جنگل های مکزیک مهاجرت می نمایند، یک طوفان یا موج گرما می تواند به طور موثری جمعیت آن ها را از بین ببرد. این اتفاق در سال 2002 میلادی تقریبا به وقوع پیوست و یک طوفان زمستانی حدود 75 درصد از جمعیت پروانه های شهریار را تلف کرد.

به گفته یکی از کارشناسان صندوق دنیای طبیعت، در هر مرحله از مهاجرت این پروانه ها، در معرض تغییرات اقلیمی هستند. این پروانه ها هر سال دوباره جمعیت های خود را بازیابی می کردند اما سال جاری با تشدید تغییرات اقلیمی این امر دشوارتر شده و تاثیرات آن بر جمعیت آن ها هنوز معین نیست.

بنا بر گزارش واشنگتن پست، سازمان ملل متحد سال جاری گزارش داد که یک میلیون گونه از گیاهان و حیوانات با انقراض احتمالی در چند دهه آینده روبرو هستند که بخش عمده آن ناشی از تغییرات اقلیمی است. پروانه های شهریار نیز یکی از این یک میلیون گونه محسوب می گردد.

balio.ir: بالیو | مجله اخبار صنعت گردشگری

baliro.ir: تور بالی ارزان قیمت | تور اندونزی ، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان بالی اندونزی

baham1.ir: مجله باهام | مجله تفریحی و سرگرمی دورهمی، با هم شاد باشیم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66520

به "خطر انقراض پروانه های شهریار به دلیل تغییرات اقلیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر انقراض پروانه های شهریار به دلیل تغییرات اقلیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید