خبرنگاران سه رمان از بانوان نویسنده کرمانشاهی

به گزارش مجله سرگرمی، کرمانشاه- خبرنگاران- رمان های سوگند، نجوای ناجی و زنی در فصل پنجم از سه بانوی رمان نویس کرمانشاهی، به ترتیب به نام های سیده کژاله حقیقی، هستی قنبری و مینودخت دبیری، به ادبیات داستانی این شهر شکوهی ویژه بخشیده است و نویدیخش آن است که در آینده همگام با سایر نویسنده ­ها در کشور و دنیا، بیرق ادبیات کرمانشاه را به اهتزاز درآورند.

خبرنگاران سه رمان از بانوان نویسنده کرمانشاهی

داستان نویسی و آن هم از نوع رمان در کشور ما در قیاس با شعر قدمت زیادی ندارد و به دوران مشروطه و اوایل قرن بیستم میلادی باز می ­گردد و در عین حال نقش نویسندگان زن خیلی دیرتر بروز کرد.

ولی در سال های اخیر با توجه با باز شدن فضای اجتماعی و جهت برای حضور بانوان در دانشگاه ها و تحصیل آنان در مقاطع تحصیلی بالاتر و نیز اشتغال آنها در پست های مدیریتی در ادارات و سایر مراکز و سازمان ها ، زمینه برای حضور زنان در فعالیت های اجتماعی فراهم شده است؛ این حضور موثر به ناچار آنان را به تفکر و انتقاد از از رخدادها و شرایط نامطلوب اجتماعی وا داشته و افکارشان در قالب ادبیات داستانی از جمله رمان نمود پیدا نموده است.

در کرمانشاه زنانی هستند که حضوری فعال در عرصه ادبیات بویژه رمان نویسی داشته تا دغدغه ­های خود در این ژانر بیان کنند؛ تعداد این نویسنده­ ها در کرمانشاه کم نیست. ادبیات شهر ما از پتانسیل ادبی فوق العاده­ای برخوردار است، هرچند به علت مسائل چاپ و نشر بسیاری از آثار آنها در مغاک فراموشی افتاده است.

خبرگزاری خبرنگاران مرکز کرمانشاه تعدادی از این رمان ها را که به قلم زنان نویسنده توانمند کرمانشاهی نگاشته شده است به مثابه مشت، نمونه خروار به مخاطبین معرفی می نماید.

سوگند: رمانی است به قلم کژاله حقیقی بردینه که در سال 1369 در کرمانشاه زاده شده و در 20 سالگی اولین رمان خود را نوشته و در سال 1390 برای انتشار به انتشارات سرانه (کرمانشاه) سپرد و در سال 1391 به چاپ رسید.

این کتاب در اندازه رقعی، 194 صفحه و در هزار نسخه چاپ و منتشر شد.خانم حقیقی این کتاب را به برادرش کاویان تقدیم نموده است.

این نویسنده با وحود این که خیلی جوان بوده و برای نخستین بار دست به قلم برده، داستان بلندی نوشته که از نظر فرم و محتوا خیلی قوی ظاهر شده است؛ این داستان از بار عاطفی شدیدی برخوردار است، طوری که هرکس که آن را خوانده به لحاظ احساسی تحت تاثیر قرار گرفته است.

زنی در فصل پنجم: رمانی طولانی است به قلم مینودخت دبیری که در سال 1398 با انتشارات روزگار (تهران) منتشر نموده است؛ این کتاب در اندازهی رقعی با 587 صفحه و شمارگان هزار نسخه به قیمت 85 هزار تومان به بازار عرضه شده است؛ خانم دبیری این کتاب را به عشق، آفریننده­ی آن و تمام کسانی که آن را شناختند و به شیوه اش رفتار کردند. تقدیم نموده است.

این رمان روایت زندگی دختر نوجوانی است از خطه غرب ایران که با پاییز تلخ مرگ مادر در سرپل ذهاب شروع و با 2 زمستان تلخ، به عنوان فصل های دوم و سوم کتاب، در کرمانشاه ادامه می یابد.

مینودخت دبیری زاده متولد 1349 شهر سرپل ذهاب استان کرمانشاه است؛ وی از نوجوانی فعالیت های ادبی خود را با نوشتن مطالب ادبی و اجتماعی و تربیتی برای روزنامه های محلی شروع کرد.

اولین کتاب او با نام ماجراهای تپلی زیر پلی در سال 1395 منتشر شد؛ او برای نوشتن رمان زنی در فصل پنجم هفت سال وقت گذاشت، وی اکنون به شغل آموزگاری اشتغال دارد، هرچند کتاب های کمی در کارنامه اش دارد ولی قوی می نویسد و زیبا.

نجوای ناجی : رمان بلندی است که هستی قنبری در سال 1398 با انتشارات روشا (تهران) منتشر نموده است؛ این کتاب در اندازهی رقعی با 586 صفحه و تیراژ 300 جلد، به قیمت 80 هزار تومان به بازار کتاب عرضه شد؛ این کتاب داستان عشق دیوانه وار زنی شکننده و رنج دیده­ به مردی دست نیافتنی، در حصار تعصبات خشک و خشونت های بی حد و مرز است.

قنبری زادهی 1370 کرمانشاه و تحصیل نمودهی رشته ادبیات فارسی در مقطع فوق لیسانس و اکنون آموزگار دبیرستان های کرمانشاه است؛ وی نویسنده­ جوان پرکاری است که تا به امروز پنج داستان بلند به رشتهی تحریر درآورده است.

از دیگر کتاب های او می توان به آنیموس و بهشت برهوت و اقبانوس خورشید اشاره نمود؛ اشتیاق و انگیزهی و پشتکار او در نوشتن با چنین نثر قدرتمندی در این سن و سال پتانسیل آن را دارد که به ستاره ای منور در آسمان ادبیات ایران مبدل گردد.

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 107317

به "خبرنگاران سه رمان از بانوان نویسنده کرمانشاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سه رمان از بانوان نویسنده کرمانشاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید