خبرنگاران استان کرمانشاه از معبد آناهیتا بازدید کردند

به گزارش مجله سرگرمی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کنگاور از بازدید خبرنگاران رسانه های مکتوب و خبرگزاری های استان کرمانشاه از معبد آناهیتا اطلاع داد.

خبرنگاران استان کرمانشاه از معبد آناهیتا بازدید کردند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، فاطمه خدادادی سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان کنگاور امروز شنبه 6 بهمن 97 گفت: برای رهایی از اقتصاد تک محصولی و توسعه صنعت گردشگری چاره ای جز معرفی پتانسل های گردشگری و محوطه های تاریخی به مردم نداریم.

او ادامه داد: متاسفانه کنگاور به رغم این که 120 اثر شاخص ملی دارد، هنوز برای مردم ایران و جهان ناشناخته باقی مانده اند و این امر ناشی از عدم تبلیغات و اطلاع رسانی کافی است.

خدادادی با بیان اینکه عموم گردشگران از وجود بنای معبد آناهیتا و مشخصات آن اظهار بی اطلاعی می نمایند، گفت: هیچ تبلیغات و اطلاع رسانی در نقشه های گردشگری مربوط به معبد آناهیتا، فرودگاه های بین المللی ایران و... نشده است.

او تاکید نمود: همه ما در ناشناخته ماندن محوطه ها و اماکن تاریخی و طبیعی ایران مقصر هستیم اما رسانه ها وظیفه سنگین تری بر عهده دارند.

خدادادی اظهار داشت: بازدید امروز خبرنگاران از معبد آناهیتا در راستای پیوند رسانه ها و گردشگری صورت گرفت و امیدواریم بتوانیم تاریخ و هویت نیاکانمان را بیش از گذشته به هموطنان و جامعه گردشگری بین المللی معرفی کنیم.

بنای معروف به معبد آناهیتا در شهر کنگاور بر روی تپه ای طبیعی با حداکثر ارتفاع 32 متر نسبت به سطح زمین های اطراف ساخته شده و بر سر راه کرمانشاه به همدان واقع شده است.

سیف الله کامبخش فرد، کاوشگر بنا، آن را به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهد و مسعود آذرنوش کاوشگر دیگر بنا، آن را کاخ ناتمامی از خسرو پرویز در اواخر دوره ساسانی می داند.

این بنا بر روی تپه ای با ارتفاع 32 متر و در ابعاد 209 متر در 224 مترساخته شده است. ارتفاع ستون های این بنا نسبت به قطر آنها سه به یک است و این باعث شده در میان تمام معابد جهان بی نظیر و منحصر به فرد باشد. معبد آناهیتا بزرگترین تک بنای سنگی کشور است.

این بنا بر روی تپه ای با ارتفاع 32 متر و در ابعاد 209 متر در 224 مترساخته شده است. ارتفاع ستون های این بنا نسبت به قطر آنها سه به یک است و این باعث شده در میان تمام معابد جهان بی نظیر و منحصر به فرد باشد. معبد آناهیتا دومین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید است.

نقشه این بنا چهار ضلعی و هر ضلع آن به شکل صفه ای است که با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده اند و نمای بیرونی آنها از طریق سنگ های بزرگ تراشیده شده، به صورت خشکه چین پوشش داده شده است. در مواردی برای اتصال بعضی از بلوک ها، از بست های آهنی و سربی استفاده شده است.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: میراث آریا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38638

به "خبرنگاران استان کرمانشاه از معبد آناهیتا بازدید کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استان کرمانشاه از معبد آناهیتا بازدید کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید