حمل ونقل پاک در جهت توسعه
به گزارش مجله سرگرمی، طرح جامع حمل ونقل و ترافیک کلانشهر تهران در راستای شهر انسان محور براساس و اولویت حمل ونقل انسان محور از سال 1394 اجرا شده است.

خبرنگاران-سروش جنابی: طرح جامع حمل ونقل و ترافیک کلانشهر تهران در راستای شهر انسان محور براساس و اولویت حمل ونقل انسان محور از سال 1394 اجرا شده است. این طرح به شکل ویژه با توسعه حمل ونقل پاک یا همان دوچرخه همراه بوده و در سال های اخیر، با ایجاد جهتهای سبز در معابر تهران، به تدریج صندلی خود را میان وسایل حمل ونقل عمومی پیدا نموده و برنامه های مرتبط برای توسعه حمل ونقل پاک به پشتوانه تحقیقات و پژوهش های علمی اجرا شده است. دکتر یعقوب آزاده دل، مدیر واحد توسعه سیستم های حمل ونقل پاک معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، بهره گیری از دوچرخه به عنوان بخشی از اجزای ناوگان حمل ونقل عمومی را برای حفظ محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا مثبت ارزیابی و در عین حال تأکید می نماید: توسعه حمل ونقل پاک در سال 1401 به اوج می رسد.
انسان محور کردن حمل ونقل عمومی از یک سو به انسان و از سوی دیگر به حوزه حمل ونقل و ترافیک برمی گردد و هر 2 باید همسو با یکدیگر مورد توجه قرار گیرند. در سال های اخیر، تنها به توسعه حمل ونقل توجه شده و متأسفانه موضوع انسان اندکی مغفول مانده است. دکتر یعقوب آزاده دل در ابتدای صحبت هایش این مطلب را می گوید و در تشریح بیشتر موضوع، انسان محور کردن حمل ونقل عمومی را این گونه شرح می دهد: توسعه حمل ونقل انسان محور، همان توسعه حمل ونقل پاک یا دوچرخه است. از سال 1397 برنامه های مربوط به توسعه دوچرخه سواری بر اساس سند 5 ساله دوچرخه سواری شهر تهران با پشتوانه تحقیقات و پژوهش های اجرا شده در این حوزه، شروع شده است. در واقع، نتایج همین تحقیقات زمینه پیروزیت این طرح را فراهم کرد و امروز در حوزه حمل ونقل انسان محور در شرایط و موقعیت خوبی قرار داریم. هدف مهم این کار اختصاص سهم یک و نیم درصدی سفرهای درون شهری تهران به دوچرخه بوده است که براساس پژوهش هـا و پیش بینی ها در سـال 1401 محقـق می شـود. واحد توسعه سیستم های حمل ونقل پاک معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، برنامه ها را براساس پژوهش های اجرا شده پیش می برد و قرار است در سال 1401 دوچرخه سهم قابل توجهی در ناوگان حمل ونقل عمومی داشته باشد و به گفته دکتر آزاده دل در آن سال پیش بینی می گردد که روزانه به 305 هزار سفر درون شهری در تهران با دوچرخه نایل شویم.
- تحقیق روی شیب های تهران
شیب تند بعضی معابر و فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای توسعه حمل ونقل انسان محور، دغدغه مدیران شهری است. آزاده دل با استناد به تحقیقاتی که خود و سایر کارشناسان حوزه حمل ونقل و ترافیک شهری انجام داده اند، می گوید: زیرساخت ها در جهتهای شرقی ـ غربی یا برعکس فراهم است و استفاده از دوچرخه با استقبال خوب شهروندان روبرو شده، اما مشکل اساسی کلانشهر تهران، شیب تند جهت جنوب به شمال است. کارشناسان در این باره به طور ویژه تحقیق و درجه و میزان شیب هر معبر و نقطه به نقطه کلانشهر تهران را استخراج نموده اند و با استناد به آنها می توان جهتهای سبز دوچرخه را طراحی کرد. همین تحقیقات نشان می دهد بخش زیادی از شهر تهران به ویژه جهتهای شرقی و غربی و برعکس مشکل شیب ندارد و تمرکز تحقیقات در جهتهای جنوبی و شمالی است.
- رفع مشکل شیب ها با دوچرخه های دنده ای
براساس تحقیقات اجرا شده در حوزه توسعه حمل ونقل پاک، مناطق یک و 3 و شمال مناطق 2، 4، 5 و 6 با شیب تند روبرو هستند و پژوهش ها نشان می دهد که تندی این شیب ها دوچرخه سواری را مشکل می نماید. مدیر واحد توسعه سیستم های حمل ونقل پاک معاونت حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران، این موضوع را سدی برای توسعه حمل ونقل انسان محور نمی داند و می گوید: نتایج به دست آمده از تحقیقات مربوط به شیب کلانشهر تهران نشان می دهد نمی توان زیرساخت ها را برای جهت دوچرخه فراهم کرد. اما این ظاهر ماجراست. وقتی هدف ما خدمت به شهروندان است بی تردید از موانع عبور می کنیم و به یاری تحقیق و پژوهش نقاط شیبدار را شناسایی و با استقرار دوچرخه های دنده ای و اشتراکی بخش زیادی از این موانع را رفع می کنیم. بنابراین می توان در همه معابر کلانشهر تهران شاهد توسعه حمل ونقل پاک بود.
- خشت طلا، سهم تحقیقات حمل ونقل پاک
در سال های اخیر، تحقیقات و پژوهش های متعددی درباره توسعه حمل ونقل پاک کلانشهر تهران اجرا شده و به پشتوانه همین تحقیقات، امروز شاهد توسعه آن هستیم. همچنین به گفته آزاده دل، سال جاری تحقیقات اجرا شده در حوزه حمل ونقل انسان محور، پیروز به دریافت جایزه خشت طلایی مدیریت شهری شد: همین امر نشان می دهد کارشناسان پیروز عمل نموده اند و براساس آخرین آمارهای به دست آمده در نیمه اول سال جاری، حدود نیم درصد از کل سفرهای درون شهری تهران با دوچرخه اجرا شده و همین عدد نشان می دهد که فاصله زیادی با عدد مطلوب و اختصاص سهم یک و نیم درصدی حمل ونقل عمومی نداریم.
منبع: همشهری آنلاینdorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه