حضور شطرنجبازان ایران در مسابقات جایزه بزرگ چگونه مهیا می گردد؟

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، مسابقات جایزه بزرگ از معتبرترین رویدادها در تقویم فدراسیون بین المللی شطرنج (فیده) است که هر دو سال یک بار با حضور 16 شطرنج باز برتر دنیا برگزار می گردد. پنجمین دوره این رقابت ها - در بخش مردان - از روز آدینه به میزبانی مسکو روسیه شروع شد اما همچون چهار دوره گذشته، هیچ یک از بازیکنان ایرانی در این رقابت ها حضور ندارند.

حضور شطرنجبازان ایران در مسابقات جایزه بزرگ چگونه مهیا می گردد؟

این در حالی است که یکی از میادین گزینشی برای کسب سهمیه مسابقات قهرمانی دنیا حضور در همین رقابت های جایزه بزرگ است با این حال شطرنج بازان ایران نمی توانند در این رویداد بزرگ شرکت داشته باشند مگر اینکه یکی از دو شرایط لازم برای حضور آنها مهیا گردد.

مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج در تبادل نظر با خبرنگاران در خصوص مسابقات جایزه بزرگ دنیا و شرایط حضور بازیکنان ایران در آن که چرایی غیبت شطرنج بازان ایران را موجب شده است، شرح داد و گفت: انتخاب بازیکنان برای حضور در مسابقات جایزه بزرگ بر اساس محاسبه میانگین ریتینگ آنها در یک سال گذشته انجام می گردد. شطرنج بازانی که به لحاظ ریتینگ دنیای در بهترین شرایط هستند مجوز حضور در این رقابت ها را کسب می نمایند. البته سهمیه ای هم برای کشور میزبان لحاظ می گردد همان طور که ایران در دوره چهارم مسابقات جایزه بزرگ بانوان و به خاطر میزبانی، سه نماینده داشت.

وی توضیح داد: بنابراین ریتینگ دنیای یا میزبانی ملاک های مشخص نماینده برای حضور شطرنج بازان در مسابقات جایزه بزرگ دنیای است. اگر نمایندگان ایران تاکنون در بخش مردان مسابقات جایزه بزرگ حضور نداشتند به خاطر این بوده که به لحاظ ریتینگ در موقعیت ایده آل برای ورود به این رقابت ها نبوده اند. ایران هم در این بخش میزبانی نداشته است.

رئیس فدراسیون شطرنج در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید شرایط برای حضور شطرنج بازان ایران در رقابت های جایزه بزرگ چه زمانی مهیا گردد؟، گفت: من از آینده خبر ندارم. از نظر ریتینگ و رسیدن به حد نصاب لازم، شرایط به خود بازیکنان بستگی دارد. میزبانی هم به فدراسیون مربوط می گردد اما فعلاً شرایط برگزاری این رقابت ها مهیا نیست چراکه هزینه های آن بالا است. همین دوره مسابقات جایزه بزرگ فقط 800 هزار یورو جایزه نقدی دارد.

وی ادامه داد: برای رقابت های جایزه بزرگ بانوان که سه سال پیش برگزار گردید هم فدراسیون هزینه های زیادی متحمل شد. البته که همین میزبانی و نتایج آن برای شطرنج ایران و پیشبرد بسیاری از اهداف مان مثمرثمر بود اما به هر حال تا زمانیکه بودجه لازم مهیا نباشد، برگزاری رقابت هایی در این سطح انجام نخواهد شد.

فکر می کنید شطرنج بازان ایران بتوانند به ریتینگ لازم برای حضور در رقابت های جایزه بزرگ دست یابند؟، پهلوان زاده در پاسخ به این پرسش گفت: چرا که نه؛ در حال حاضر علیرضا فیروزجا شرایط ریتینگی خوبی دارد و اگر روال چندماه گذشته خود را برای شرکت در رقابت های مختلف و کسب امتیاز از آنها ادامه دهد، می تواند به حد نصاب لازم برسد. در بخش بانوان هم سارا خادم الشریعه شرایط ریتینگی خوبی دارد و می تواند با ارتقای آن زمینه حضور خود در این رقابت ها را مهیا کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 مرداد 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 24140

به "حضور شطرنجبازان ایران در مسابقات جایزه بزرگ چگونه مهیا می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور شطرنجبازان ایران در مسابقات جایزه بزرگ چگونه مهیا می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید