حرکت حوزه گردشگری کشور به سوی تحولات دیجیتال

به گزارش مجله سرگرمی، معاون گردشگری تاکید نمود: بسیاری از آژانس هایی که در حوزه طبیعت گردی فعال هستند، حدود 80درصد تورهای خود را در فضای دیجیتالی معرفی و به فروش می رساند. حتی آنهایی که آژانس دار هستند، فروش و ارائه بسته های سفرهایشان، عملا در بستر وب انجام می گردد. بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، حوزه گردشگری ما نیز به سوی تحولات دیجیتال در حرکت است.

حرکت حوزه گردشگری کشور به سوی تحولات دیجیتال

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ایلنا، مراسم روز دنیای گردشگری هر سال 27 سپتامبر برگزار می گردد و دبیرکل سازمان دنیا گردشگری با توجه به چالش های پیش روی این حوزه، شعار سال را اعلام می نماید. اکنون بیش از 7 ماه از انتخاب شعار گردشگری و تحول دیجیتالی به عنوان شعار روز دنیای گردشگری در سال 2018 می گذرد و کم کم به شعار جدید برای سال 2019 نزدیک می شویم.

ولی تیموری (معاون گردشگری) با اشاره به آنکه شعارهایی که UNWTO به عنوان شعار سال انتخاب می نماید از آن جهت است که کشورهای مختلف، فعالیت های خود را روی تحقق آن اهداف متمرکز نمایند، گفت: البته اکشن پلنی برای این قضیه وجود ندارد. در بیشتر مواقع این شعارها بر اساس احتیاج روز انتخاب می شوند و چالش های موجود را به عنوان موضوعات سال انتخاب می نماید تا توجه کشورها به توسعه آن موضوع جلب گردد.

او ادامه داد: ایران نیز یکی از کشورهایی است که در این حوزه فعالیت هایی داشت. چه درون سازمان میراث و گردشگری و چه فعالیت هایی که پرداختن به آن اجتناب ناپذیر است. در کل می توان گفت، امروزه فرآیند طراحی، ارائه و فروش بسته های سفر در قالب حوزه دیجیتیال محقق می گردد. همه امور به صورت رزرواسیون آنلاین انجام می گردد.

معاون گردشگری در مورد اقداماتی که در ایران در حوزه تحولات دیجیتالی حوزه گردشگری صورت گرفته است، گفت: امروزه بخش عمده ای از فعالیت های گردشگری کشور در قالب اینترنت انجام می گردد. بسیاری از آژانس هایی که در حوزه طبیعت أگردی فعال هستند، حدود 80 درصد تورهای خود را در فضای دیجیتالی معرفی و به فروش می رسانند. حتا آنهایی که آژانس دار هستند، فروش و ارائه بسته های سفرهایشان، عملا در بستر وب انجام می گردد. بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، حوزه گردشگری ما نیز به سوی تحولات دیجیتال در حرکت است.

او ادامه داد: اگر بخواهیم در فضای وب و دیجیتال به فعالیت ادامه دهیم و اعتماد ارائه نماینده و استفاده نماینده از خدمات گردشگری را نیز جلب کنیم، ناگزیر هستیم که چارچوب های مقرراتی و نظارتی را در فضای وب ایجاد کنیم. در این چارچوب، چالشی در سطح قانون گذاری وجود دارد؛ چراکه مرکزی تحت عنوان مرکز توسعه تجارت الکترونیک وجود دارد که نظارت بر فضای وب و مشخص قوانین و چارچوب های فعالیت در این فضا را مشخص می نماید و معتقد است که گروه های دیگر نباید ورود نمایند.

معاون گردشگری گفت: ما معتقد هستیم که اگر بخواهیم به این فضا ورود نکنیم، مرکز توسعه تجارت الکترونیک نمی تواند این فضایی که در حوزه گردشگری در سطح دیجیتال بوجود آمده است را در سطح کشوری مدیریت کند چراکه شرایط تخصصی فعالیت در حوزه گردشگری را نمی داند و مرکز توسعه تجارت الکترونیک می گوید، من برای آنهایی که پروانه بهره برداری آژانسی دارند، اجازه فعالیت می دهم. درحالی که امروزه 90 درصد افرادی که در عرصه فضای مجازی فعال هستند اصلا مجوزی ندارند. بنابراین مرکز توسعه تجارت الکترونیک می گوید، افرادی که enamad (نمـاد اعتمـاد الکتـرونیـکی) را دریافت نموده اند را کنترل می کنم و کسانی که در این فضا نیستند را کاری به کارشان ندارم. درحالی که افرادی که enamad دریافت کردند همان آژانس هایی هستند که مجوز فعالیت دارند و در واقع احتیاجی به کنترل فعالیت آنها نیست. اگر فعالیت این گروه مشکل داشته باشد، خود ما قابلیت رسیدگی به آن را داریم. بحث درخصوص فعالیت گروهی است که هیچ مجوزی ندارند و احتیاجمند ساماندهی هستند.

او با تاکید برآنکه، اکنون فعالیت این گروه تبدیل به آسیبی برای فعالیت آن گروه که مجوز دارند شده است، گفت: گروهی که مجوز فعالیت ندارند، نه تنها هزینه هایشان کمتر است بلکه مرجعی نیز وجود ندارد که به فعالیت آنها نظارت داشته باشد. از این رو رقابتی غیرمنصفانه را در حوزه گردشگری به راه انداخته اند که سبب حذف فعالان مجوزدار شده است. اکنون با معاونت علمی فن آوری ریاست جمهوری و شورای فضای مجازی مذاکراتی داشتیم که مجاب شدند، فعالیت بخش های مختلف حوزه گردشگری در فضای مجازی احتیاجمند آماده سازی فضایی تخصصی است. اکنون مقرراتی در حال آماده سازی است که همه فعالان حوزه گردشگری چه در قالب شرکت های دانش بنیان، چه استارت آپ ها و همه فعالیت هایی که در بستر وب انجام می گردد در چارچوب مشخص شده بگنجند. طراحی یک سامانه رصد و پایش نیز در برنامه کاری ما قرار گرفته است.

تاثیر تحولات دیجیتالی بر اقتصاد گردشگری

معاون گردشگری در مورد تغییراتی که تحولات دیجیتال در حوزه اقتصاد گردشگری پدید می آورد، گفت: این یک انتخاب نیست و ناگزیر هستیم به این حوزه ورود کنیم. تحولات دیجیتال به اندازه ای با سرعت پیش می رود که نمی توان از آن غافل شد. در سال 2010 سازمان دنیای گردشگری اعلام نموده بود که اگر کشورها نتوانند خود را با تغییرات دیجیتال و ICT تطبیق دهند، خواسته و ناخواسته از گردانه رقابت حذف می شوند. این موضوع اکنون نیز صدق می نماید. باید تمام فعالان حوزه گردشگری اعم از خصوصی و دولتی در کوتاه مدت باید مجهز به فن آوری اطلاعات شوند.

تیموری با اعتقاد بر آنکه، قطعا هزینه های تمام شده برای ارائه نمایندگان خدمات به نحو موثری کاهش می یابد و گستره فعالیت های آنها افزایش می یابد، گفت: هزینه های ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری کاهش می یابد چراکه هزینه زیرساخت های ICT بسیار کمتر از حوزه های حقیقی است. به طور مثال بر اساس اعلام سازمان دنیای گردشگری و سازمان بین المللی کار، هزینه اشتغال در حوزه گردشگری، 40 درصد کمتر از هزینه اشتغال در سایر حوزه هاست. به طور مثال؛ اگر برای ایجاد یک شغل در سایر حوزه ها به 100 تومان احتیاج داشته باشید، ایجاد شغل در حوزه گردشگری با 60 تومان امکان پذیراست. اگر این مهم به سوی استفاده از فضای وب برود، این آمار به 60 درصد یعنی 40 تومان می رسد. بنابراین می توان گفت ایجاد اشتغال گردشگری در حوزه دیجیتال، 60درصد کمتر از ایجاد شغل در سایر حوزه هاست، چراکه ایجاد اشتغال در فضای وب، کاهش 20 درصدی هزینه ها را در بردارد.

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 24664

به "حرکت حوزه گردشگری کشور به سوی تحولات دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت حوزه گردشگری کشور به سوی تحولات دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید