حذف بند پرداخت تمام هزینه بلیت مترو توسط مسافر
به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز (25 دی ماه) که به ادامه آنالیز جزئیات لایحه برنامه سوم پنج ساله شهرداری تهران اختصاص داشت، به آنالیز ماده 52 پرداختند و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد حذف بند 10 از این ماده را عنوان کرد.

در بند 10 این ماده آمده بود: شهرداری موظف به برنامه ریزی و قیمت گذاری بلیت حمل ونقل همگانی (ریلی و غیر ریلی) با اصلاح فرآیندهای موجود است؛ به نحوی که تا خاتمه برنامه قیمت تمام شده بلیت توسط مسافر پرداخت گردد.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این خصوص گفت: ما در کشورمان به سوخت سوبسید می دهیم و به حمل و نقل همگانی سوبسید نمی دهیم؛ در حالی که سوخت باید گران گردد تا مصرف آن پایین تر بیاید و حمل و نقل همگانی باید صورت بگیرد تا مردم بیشتر از آن استفاده نمایند.
وی ادامه داد: در حمل و نقل همگانی یک سوم از هزینه را باید مسافر پرداخت کند؛ همچنین یک سوم را دولت و یک سوم را شهرداری پرداخت می نماید. ما باید همیشه این روند را حفظ کنیم و اگر می گوییم مسافر باید سهم خود را در حمل و نقل همگانی پرداخت کند، منظور همین یک سوم است. بنابراین قانوناً نمی توان قیمت بلیت را در حمل و نقل همگانی خیلی بالا برد.
بند 10 با موافقت اعضا حذف شد و ماده 52 با حذف این بند به تصویب رسید.
در ادامه جلسه، اعضا ماده 47 را آنالیز کردند.
حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران، درباره این ماده که مربوط به بحث حریم پایتخت است، گفت: عبارت حریم پایتخت با قانون تقسیمات کشوری که مصوبه مجلس است مغایرت دارد. بنابر آن قانون، حریم پایتخت باید محدود به شهر تهران گردد؛ وگرنه ورامین، کرج و ... را نیز شامل می گردد.
عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به این انتقاد خلیل آبادی گفت: ما یک حریم تهران داریم که در طرح جامع ساماندهی سال 1372 برای تهران تعیین شده و محدوده ای کوچکتر دارد. همچنین در طرح جامع سال 86 یک حریم بزرگتر تعریف شده که به عنوان حریم پایتخت مصوبه شورای عالی شهرسازی است.
وی با اشاره به یک طرح راهبردی که در شورای عالی شهرسازی و معماری آماده شده و به استانداری تهران ابلاغ شده است، گفت: این طرح در خصوص هم پوشانی ها بحث دارد و به نظر من لازم است که متولی حریم پایتخت تعیین گردد.
علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه در طرح جامع تهران برای اولین بار از عبارت حریم پایتخت استفاده شده است، گفت: کلمه حریم پایتخت در اسناد مرجع تصویب که همان شورای عالی شهرسازی و معماری است، به رسمیت شناخته شده و بنابراین هیچ اشکالی در استفاده از این عبارت در لایحه برنامه سوم توسعه شهری تهران نیست.
در ادامه جلسه ماده 47 با همان عبارت حریم پایتخت به تصویب رسید.
در ادامه، ماده 45 با حذف بند 8 به دلیل تکرار در ماده 71 و اضافه شدن بند 13 که در گزارش کمیسیون تلفیق آمده است، تصویب شد.
ماده 49 با اصلاح عبارتی توانیابان و کم توانان جسمی و حرکتی تصویب شد.
ماده 50 نیز با حذف عبارت همچنین فصای باز و ساخته نشده آن و جایگزینی آن با عبارت براساس سند قانونی تصویب شد.
در ماده 51 ویرایش دوم برنامه پنج ساله سوم، موضوع شناسه الکترونیک درختان معابر اصلی، میادین و بوستان ها حذف شده بود که به پیشنهاد کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران این موضوعات به ماده 51 اضافه شد و این ماده با لحاظ این موضوع به تصویب رسید.
همچنین در این جلسه، مواد 44، 46 و 48 نیز به تصویب رسیدند.
منبع: خبرگزاری مهرdorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه