جشنوارهفراتر از آش بهانه ای برای باهم بودن

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه استانها: اینجا، در بهترین نقطه گردشگری شهر زنجان رویدادی جاری است که فراتر از نامش گام برداشته، فراتر از آَش عنوانی در خور برای این رویداد فرهنگی اجتماعی است که بنام دهمین جشنواره ملی آَش ایرانی نام گذاری شده است.

جشنوارهفراتر از آش بهانه ای برای باهم بودن

شهر زنجان شهریور ماه سال جاری رنگ و بویی متفاوت را تجربه می نماید؛ رنگ و بویی با طعم فرهنگ و هنر، همدلی، شور و نشاط و عطر و مزه آش ایرانی شاید فقط چاشنی آن باشد

اینجا آش های ایرانی بهانه ای هستند برای با هم بودن، برای تکمیل پازل فرهنگی اجتماعی ایران زیبا، ایران دوست داشتنی و یکپارچه. صاحب خانه که ماه هاست در تدارک میهمانان شهریور ماه است کمر همت بسته تا میزبانی را آن گونه که شایسته است بجا آورد.

سراسر شهر دعوت نامه ها روی بیلبوردها خود نمایی می نماید، تصاویری که مرم رادعوت می نمایند به صرف آَش، بهترین و پررونق تر ین مجموعه گردشگری شهر در دامن کوه های گاوا زنگ میهمانان را در دل خود جای داده اند، بزرگ ترین دیگ کشور در راستا ورودی گاوا زنگ نصب شده و غرفه های آَش و صنایع دستی در جوار هم قد علم کرده اند بوی مهربانی و باهم بودن اینجا بیش از بوی آَش به مشام می رسد، گویی بزرگ ترین تجمع فرهنگی اجتماعی شهر است در پاسداری از طراوت ایرانیان. خودروها یکی پس از دیگری ترافیک راستا ورودی را پشت سر می گذارند با شور و شوقی وصف نشدنی خانواده ها دست در دست هم راهی فضای جشنواره می شوند.

سمت راست ورودی مجموعه تفریحی گردشگری دیگ های آش 25 استان کشور با 48 نوع آش سنتی ایران به پا شده، آن ها که دستی بر آتش دارند از اقصی نقاط کشور آمده اند تا هنر خود را به بازدیدنمایندگان بچشانند. آش ها همه درراستای سرو می شوند تحت عنوان خیابان آش خوری، خیابانی با ترافیک بالا اما سرشار از شور و حال، مرد و زن، پیرو جوان، کنار هم در صف های خرید آش ایستاده اند،ده ها ظرف محتوی آش در حال جابجایی بین جمعیت است.

خیابان آش خوری با فانوس های آویز تزیین شده، خانواده ها گروه گروه وارد می شوند و کنار هم آش می خورند و چقدر آش ها دل چسب بود وقتی هوای تابستانی زنجان رو به سرما گذاشت، بخار آش ولع خوردن را در سرمای هوا دوچندان می کرد.

برپایی 100 غرفه صنایع دستی

غرفه های آش پزان را که پشت سر می گذاری بیش از 100 غرفه صنایع دستی می بینی با هنرمندان تمام استان های کشور، فرش و گلیم دست بافت، قلم زنی، سرمه دوزی، روبند دوزی، سفالگری، نمد دوزی، مقرنس و کاشی هفت رنگ، حنا بندی، زیور آلات سازی و ده ها هنر دیگر که در غرفه ها خود نمایی می نمایند.

رادیو جشنواره فضایی پرشور و نشاط با اجرای زنده مجریان جوان است با هواداران بسیار، برای آنان که می خواهند گفت و گوی زنده با بازدیدنمایندگان داشته باشند در همسایگی این رادیو غرفه های فرهنگی شهرداری جانمایی شده اند که سعی دارند با توزیع کتب داستان بچه ها و سایر اقلام تبلیغاتی پیغام هایی در رابطه با ازدواج، طلاق، اعتیاد، بحران آب و...داشته باشند.

از دیگر غرفه های جذاب غرفه سیار سیگار بده کتاب بگیر است. یکی از تشکل های دوستدار بچه ها کار نیز به نفع این بچه ها به فروش صنایع دستی دست دوز می پردازند.

بنرهایی آراسته به مثل های مربوط به آَش با تصاویری زیبا در راستا حرکت نصب شده، همین طور بنرهایی که نام قدیمی محلات شهر زنجان را با افتخار در معرض دید عموم قرار داده است.

در امتداد این غرفه ها دبیرخانه جشنواره جانمایی شده که هر روز میزبان خبرنگاران، عکاسان و داورانی است که برای امتیاز دان به آش های تزیین شده خوش طعم گرد هم می آیند.

سمت چپ ورودی مجموعه تفریحی گردشگری گاوا زنگ هم که خیل عظیم جمعیت نشسته و سرپا مشغول آش خوردن هستند سیاه چادرهای شهرهای مختلف همچون ایلام به پا شده است در سیاه چادر ایلام نان سنتی و بژی بر ساق تهیه می گردد تا کام صدها خانواده ای که از عطر دل چسب نان سرمست اند شیرین کند.

چادر خوزستان با نمایندگانی خونگرم از این استان نیز از دیگر فضاهای مورد استقبال بازدید نمایندگان است منقلی با زغال های دل سوخته و ظرف دله که همان قهوه ساز است در این غرفه نمایشی از فرهنگ قهوه خوری عرب هاست.

در جوار همین چادر بانویی خوزستانی بالباس های حریر مشکی منجق دوزی شده بساط حصیر بافی و حصیر فروشی روی چمن ها پهن کرده است.

همین حوالی سن برنامه زنده تلویزیونی را می بینی که وسط یک حوض آب بنا شده و هر روز یک گروه نمایشی و موسیقی به اجرای نمایش می پردازد، اطراف این محوطه مملو از جمعیتی است که نمی توانند از شادی دل بنمایند.

همین طور سربالایی راستا شیب دار مجموعه تفریحی گردشگری را که بالا می روی سینما روباز را می بینی با صدها نفر تماشاچی که غرق شادی گروه های موسیقی و پایکوبی محلی شده اند، یک شب پایکوبی کردها، شب دیگر پایکوبی شمشیر عرب ها و شبی دیگر پایکوبی چهار محالی ها که همگی با گره زدن بازوها و دست ها در یکدیگر نمادی از اتحادند.

آتش بازی شبانه در دل آسمانی که غرق در شادی است و به تماشا نشستن شهر از نقطه ای مرتفع در همسایگی کوه های آرام و پابرجای گاوا زنگ بر جذابیت های جشنواره اضافه کرده است.

سکوت شهر در شهریور خنک شکسته، خیل جمعیت که به سمت گاوا زنگ روان است رونقی وصف ناپذیر به این شهر بخشیده است رونقی که مهربانی و آرامش، امنیت و تعلق خاطر به شهروندان می بخشد، بی قراری د ر شهر قرار آدم های خسته ای شده که می خواهند تابستان را در فراغت تجربه نمایند.

میهمانانی که از سایر استان ها برای بازدید از جشنواره ملی آَش ایرانی یا طبخ و فروش آَش آمده اند، ارتباطات بین فرهنگی و آشنایی با سنت های سایر استان ها را یکی از جذابیت های جشنواره ملی آش ایرانی می دانند. از آقای عمادی هم وطن خوزستانی خوش مشرب تا آقای تعبدی هنرمندی که با مقرنس ها و کاشی های هفت رنگش از استان فارس مردم را جذب خود کرده، همگی اتفاق نظر داشتند شهر زنجان شهری پاک و آرام است.

حتی جعفر جواهری آش پز استان خراسان رضوی که با چنگالی، آش لخشک و آش رشته راهی جشنواره آش شده از خونگرمی و میهمان نوازی مردم زنجان قدردانی کرده و تاکید می نماید: مردم زنجان باید قدر مسئولان خود را بدانند، مسوولانی که کوشش می نمایند شهر اسلامی خود را شاد اداره نمایند.

مسئولان بومی و غیر بومی هم که از دهمین جشنواره ملی آَش ایرانی بازدید کرده اند از پویایی و طراوت، همدلی و همراهی که این جشنواره برای شهر به ارمغان آورده است خرسندند و قدردان دست اندر کاران هستند.

استاندار زنجان و معاون عمرانی وی که در دومین روز برگزاری جشنواره از این رویداد فرهنگی بازدید کردند همگی معترف بودند این رویداد موجب طراوت شهر و ماندگاری نام زنجان و آش زنجان در اذهان می گردد.

یکی از مسئولان فرهنگی شهر مقدس قم هم در بازدید از این جشنواره این روزها را یکی از بهترین روزهای زندگی خود می شمارد و می گوید: چنین برنامه هایی نگاه مردم را به مدیریت اسلامی تغییر می دهد،دیدن صحنه هایی که خانواده ها با آرامش و بدون تنش کنار هم در فضایی سالم تفریح می نمایند انسان را امیدوارتر می نماید.

داوران جشنواره هم که همه داورانی سرشناس و بین المللی هستند همگی معتقدند: جشنواره آش توانسته غذای ایران را به جهان معرفی کند.

شهروندان نیز اتفاق نظر دارند دهمین جشنواره ملی اش ایرانی پرشورتر و باکیفیت تر از ادوار گذشته برگزار شده است.

هزاران نفر در راستا تفریحی گاوا زنگ در حال تردد هستند و از آب و هوای خنک، شور و نشاط، بوی آَش و نان محلی لذت می برند و این یعنی جشنواره آش پا فراتر از طعم و مزه غذا گذاشته و زندگی را در شریان های شهر جاری کرده است.

جشنواره آش با رویکرد فرهنگی برگزار گشت

مسئول کمیته فرهنگی اجتماعی دهمین جشنواره ملی آش ایرانی گفت: سال جاری با مشارکت شهرداری زنجان فضای جشنواره آَش با موضوعات فرهنگی و اجتماعی بیشتر عجین شده است.

سید سعید صفوی با تبیین برنامه های فرهنگی در حال انجام در دهمین جشنواره ملی آش ایرانی اضافه کرد: هر شب هنرمندان دو استان کشور به اجرای موسیقی و نمایش بومی خود در محل سینما روباز مجموعه گاوا زنگ اقدام می نمایند.

وی ایستگاه های عکاسی با لباس سنتی، برپایی سیاه چادرهای استان های جنوبی کشور، برپایی غرفه کمیته حقوق شهروندی شهرداری زنجان رادیو جشنواره را از دیگر برنامه های فرهنگی این جشنواره برشمرد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری زنجان ادامه داد: در کمیته حقوق شهروندی شهرداری در قالب کتاب و سایر اقلام تبلیغاتی پیغام های مختلف زیست محیطی، آپارتمان نشینی، ازدواج و.. به شهروندان ارائه می گردد.

صفوی ابراز کرد: در رادیو جشنواره نیز با حضور مجریان جوان و میهمانان اعم از شهروندان زنجانی، مسافران و مسئولان بازدید نماینده گفت و گو هایی به صورت زنده در محل جشنواره برگزار می گردد.

به گفته وی در غرفه سیگار بدهید کتاب بگیرید نیز مردم با دادن سیگارهای خود می توانند کتاب های فرهنگی دریافت نمایند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری زنجان استقبال بازدید نمایندگان را از این جشنواره ملی بی نظیر خواند و اضافه کرد: امیدواریم طی سال های آینده با گسترش جشنواره و توزیع مکانی آن بتوانیم پویایی و نشاط مردم را مضاعف کنیم.

خبرنگار: سولماز شهبازی

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70478

به "جشنوارهفراتر از آش بهانه ای برای باهم بودن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنوارهفراتر از آش بهانه ای برای باهم بودن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید