جزئیات رقم های جدید عوارض خروج از کشور

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل عملیات فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی از ابلاغ ارقام جدید عوارض خروج از کشور برای سال 1400 خبر داده، خبری که باعث شده تازه برخی ها به عدد و رقم های مربوط به عوارض خروج از کشور دقیق شوند و صدایشان در بیاید در حالی که مبلغ عوارض خروج از کشور یکی از بند های درآمدی دولت است که وقتی بودجه را تقدیم مجلس می نماید مبلغ آن مشخص شده است.

جزئیات رقم های جدید عوارض خروج از کشور

به گزارش روزنامه هفت صبح، طبق قانون بودجه سال 1400 مبلغ عوارض خروج از کشور متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد که از این قرار هستند:

  • مسافر عادی: مرتبه اول 400هزار تومان، مرتبه دوم 600هزار تومان و مرتبه سوم و بالاتر 800هزار تومان
  • زائران حج تمتع و عمره: مرتبه اول 132هزار تومان، مرتبه دوم 198هزار تومان و مرتبه سوم و بالاتر 264هزار تومان
  • زائران عتبات عالیات (مرز هوایی): مرتبه اول 37هزار و 500 تومان، مرتبه دوم 45 هزار تومان و مرتبه سوم و بالاتر 45 هزار تومان
  • زائران عتبات عالیات (مرز زمینی و دریایی): مرتبه اول 12هزار و 500 تومان، مرتبه دوم 15هزار تومان و مرتبه سوم و بالاتر 15هزار تومان
  • مرزنشینان (هوایی):مرتبه اول 75هزار تومان، مرتبه دوم 600 هزار تومان و مرتبه سوم و بالاتر 800 هزار تومان
  • مرزنشینان (مرز زمینی و دریایی): مرتبه اول 25هزار تومان، مرتبه دوم 600 هزار تومان و مرتبه سوم و بالاتر 800 هزار تومان
  • ورزشکاران تیم های ملی با مجوز وزارت ورزش و جوانان: مرتبه اول 264هزار تومان، مرتبه دوم 264هزار تومان و مرتبه سوم و بالاتر 264 هزار تومان

فعلا اجرا نمی گردد

اینطور که سید محمدرضا سیف شرح داده اگرچه مبلغ جدید عوارض به فرودگاه ها ابلاغ شده، اما هنوز اجرا نمی گردد. او گفته: فعلا در سیستم های گذرنامه، عوارض خروج با نرخ جدید کارسازی نشده است. گویا دلیل اعمال نشدن رقم های جدید هم این است که هنوز بانک عامل سیستم های جدید دریافت عوارض خروج از کشور را راه اندازی ننموده است.

عوارض، هم قیمت پرواز

کاربران شبکه های اجتماعی واکنش های مختلفی به خبر ابلاغ رقم های جدید عوارض خروج از کشور نشان دادند. یکی از کاربران نوشت: تدبیر یعنی قیمت عوارض خروج رو به قیمت بلیت هواپیما برسونن. کاربر دیگری هم به تفاوت مقصد و تاثیر آن روی عوارض خروج از کشور اشاره نمود و آن را تبعیض آمیز دانست. گروه بزرگی از کاربران هم به اینکه ایران تنها کشوری است که بابت خروج از مرزهایش عوارض دریافت می نماید، اعتراض کردند و باعث شدند کاربران دیگر به آن ها تذکر بدهند که ایران بین کشور هایی که برای خروج از مرز ها مالیات می گیرد تنها نیست بلکه کشوری مثل عراق برای ورود به داخل مرز ها هم مالیات مشخصی دریافت می نماید.

ایران یکی از گران ترین ها

اگرچه ایران تنها کشوری نیست که بر خروج از مرز ها مالیات می گیرد، اما مرور فهرست رقم مالیات کشور های مختلف نشان می دهد که ایران یکی از کشور هایی است که حداکثر مالیات خروج از کشور در آن نسبتا سنگین تر از دیگر کشورهاست. البته این کلمه نسبتا را وقتی می توانیم استفاده کنیم که پای درآمد در میان نباشد وگرنه اگر بخواهیم درآمد و نسبت عوارض خروج به سرانه درآمد مردم را در نظر بگیریم می بینیم که می توان با خیال راحت گفت ایران گران ترین عوارض خروج در جهان را دارد.

اگر متوسط مالیات خروج از کشور را همان یک بار سفر هوایی غیر زیارتی در نظر بگیریم که می گردد 400 هزار تومان یعنی با دلار معمولی بیشتر از 16دلار. حداکثر عوارض که 800هزار تومان است هم می گردد بیشتر از 33دلار در حالی که سرانه درآمد ایرانی ها حدود 35 دلار در ماه است.

در حال حاضر 38 کشور جهان مالیات خروج از کشور دریافت می نمایند و برخی از آن ها مالیات را متغیر در نظر گرفته اند. مثلا استرالیا برای راستا های کوتاه 8 دلار، راستا های میانه 17 دلار و راستا های طولانی 39 دلار آمریکا مالیات می گیرد، اما کانادا برای هر نوع خروجی 30دلار می گیرد و تمام. جالب اینکه به نظر می رسد بین دریافت مالیات خروج از کشور و توسعه یافتگی تا اندازه ای ارتباط معکوس وجود دارد و بیشترین مالیات را نه کشور های توسعه یافته که کشور های در حال توسعه می گیرند مثلا کشور فیجی با دریافت متوسط 125 دلار یکی از کشور هایی است که خروج از آن برای شهفرایندانش گران تمام می گردد.

غیر از مسافت، یکی دیگر از روش های مشخص مالیات خروج از کشور نوع پروازی است که فرد متقاضی خروج انتخاب می نماید یعنی برخی از کشور ها مالیات سنگینی از کسانی که از بلیت های بیزنس کلاس استفاده می نمایند، می گیرند. یکی از آن ها بریتانیاست که 240دلار آمریکا از مسافران بخش بیزنس کلاس مالیات خروج می گیرد. در حالی که مسافران بخش اکونومی 16دلار می پردازند. البته این را هم در نظر داشته باشید که درآمد سرانه مردم بریتانیا ماهانه 3هزار دلار است.

بین کشور های اطرافمان هم ترکیه از شهفرایندانش کمی بیشتر از 8 دلار برای خروج می گیرد و مقصد آن ها یا نوع پروازی که انتخاب نموده اند اصلا برایش اهمیت ندارد. چینی ها هم فارغ از اینکه کجا می فرایند یا از چه پروازی استفاده می نمایند 16دلار برای خروج از کشورشان مالیات می دهند، اوضاع ژاپنی ها از چینی ها هم بهتر است و آن ها با درآمد سرانه نزدیک به 3هزار دلار در ماه فقط 9 دلار بابت خروج از کشور مالیات می دهند. غیر از کشور هایی که مردمشان برای خروج از کشور هیچ مالیاتی نمی دهند، اهالی برونئی از همه کمتر برای خروج از کشور مالیات می دهند یعنی 4دلار آن هم با درآمد سرانه نزدیک به 2هزار دلار در ماه.

persinablog.ir: پرسینا بلاگ: سیستم مدیریت محتوا پرسینا

koreandream.ir: رویای کره ای: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: فرارو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 144538

به "جزئیات رقم های جدید عوارض خروج از کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات رقم های جدید عوارض خروج از کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید