جریمه خرید و فروش خزندگان، بازدارنده نیست

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه رقم جرایم خرید و فروش خزندگان به سال 1394 برمی شود، گفت: این جریمه های نقدی قطعا اکنون بازدارنده نیست که باید نسبت به اثرگذاری و به روز کردن آنها اقدام کنیم.

جریمه خرید و فروش خزندگان، بازدارنده نیست

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، جمشید محبت خانی روز یکشنبه در نشست خبری اضافه کرد: چند سالی است با نزدیک شدن به ایام نوروز شاهد خرید و فروش خزندگان مانند سمندر لرستانی، لاک پشت و مارهای آبی در میادین میوه و تره بار و بعضی مغازه ها هستیم.

وی به مردم و فروشندگان تاکید نمود که خرید و فروش این خزندگان، جرم محسوب می گردد و گفت: با افراد متخلف برخورد قضایی صورت خواهد گرفت و مردم می توانند در صورت مشاهده تخلف با شماره 1540 تماس گرفته و اطلاع رسانی نمایند.

محبت خانی ادامه داد: این خزندگان حیوانات ارزشمندی هستند که باید در زیستگاه های خود زندگی نمایند یگان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از خرید و فروش این خزندگان گشت های محسوس و نیمه محسوس ایجاد نموده و نسبت به برخورد با متخلفان به صورت جدی اقدام خواهد نمود.

وی گفت: جریمه نقدی برای یک سمندر لرستانی 300 هزار تومان، لاک پشت 200 هزار تومان و مار آبی 100 هزار تومان درنظر گرفته شده که البته میزان این جرایم مربوط به سال 1394 است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره فروش سنبل آبی نیز گفت: هنوز بخش حفاظت از تالاب ها در معاونت طبیعی سازمان در این زمینه مکاتبه ای با یگان حفاظت محیط زیست انجام نداده است، اگر آنها خرید و فروش سنبل آبی را جرم بدانند ما نیز نسبت به دستگیری متخلفان در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

** ماهی قرمز جزو فرهنگ هفت سین ایرانیان نیست

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: ماهی های قرمزی که بر روی سفره هفت سین ما ایرانیان قرار می گیرند چند سالی است که وارد فرهنگ عید نوروز ما شده است از سوی دیگر آنها گونه های غیر بومی هستند که با رهاسازی در طبیعت به گونه های مهاجم تبدیل می شوند.

وی اضافه کرد: متاسفانه یکی دو سالی است که شاهد گذاشتن گونه ای ماهی به نام زِبرا در شیشه های دربسته هستیم که با این کار اکسیژن لازم به این حیوانات نمی رسد در نتیجه عمرشان بسیار کوتاه می گردد، در حالی که این حیوانات را اسیر نموده ایم در آستانه نو شدن سال از خداوند می خواهیم سالی خوش پیش رو داشته باشیم.

محبت خانی گفت: در کوششیم تا با همکاری دستگاه قضایی این اقدام را جرم انگاری کنیم، معمولا بعد از ایام نوروز و در روز طبیعت (سیزده به در) آن تعداد از ماهی هایی که زنده می مانند را در رودخانه ها و طبیعت رها می نمایند که این کار به ضرر محیط زیست تمام می گردد زیرا گونه ای غیر بومی هستند، کوشش می کنیم تا با کارهای فرهنگی ماهی قرمز را از سفره هفت سین حذف کنیم.

وی گفت: مشکل مشابهی هم با سبزه های عید داریم؛ افراد سبزه ها را در روز طبیعت در رودخانه ها و جاده ها رها می نمایند که نه تنها چهره طبیعت را زشت می نماید بلکه باعث گرفتگی آبراه ها می گردد بنابراین با شهرداری هماهنگ کردیم تا مکان هایی را برای تحویل سبزه ها و رهاسازی ماهی های قرمز مشخص کند.

** مسافران از خاموش شدن آتش برپا نموده مطمئن شوند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: در ایام تعطیلات نوروز افراد زیادی به مسافرت می روند و تعداد زیادی از آنها در راستا سفر خود در طبیعت، آتش روشن می نمایند که متاسفانه بعضی از آنها بعد از ترک کردن محل اتراق آتش برپا نموده را به خوبی خاموش نمی نمایند که این مساله در سال های گذشته موجب شد تا مناطقی از طبیعت دچار آتش سوزی گردد.

وی اضافه کرد: بنابراین از مسافران درخواست می کنیم تا حتما نسبت به خاموش شدن آتش بر پا نموده خود مطمئن شوند و همچنین از شکستن شاخه های درختان اطراف محل استراحت خود برای برپا کردن آتش خودداری نمایند، در صورت مشاهده تخلف حتما برخورد جدی صورت خواهد گرفت و فرد متخلف به دستگاه قضایی معرفی می گردد.

*** پرتاب زباله از خودرو به بیرون ممنوع

محبت خانی گفت: در ایام نوروز بعضا با افرادی برخورد می کنیم که به راحتی زباله را از داخل خودرو به بیرون پرتاب می نمایند، این کار نه تنها چهره طبیعت را زشت می نماید بلکه حرکتی غیر محیط زیستی است و با آنها برخورد می گردد.

وی اضافه کرد: تا سال گذشته، جریمه پرتاب زباله از داخل خودرو به بیرون در داخل شهر 25 هزار تومان و جاده ها 35 هزار تومان بود؛ اینکه سال جاری افزایش یافته باشد اطلاعی ندارم، برای ادامه این کار با پلیس راهور جلسه خواهیم داشت تا سال جاری نیز مانند سال گذشته نسبت به انجام این کار همکاری نمایند.

** برگزاری رزمایش یگان های حفاظت

محبت خانی گفت: اکنون چهار یگان حفاظت محیط زیست، یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری، یگان حفاظت امور اراضی و یگان حفاظت شهرداری در کشور فعال است که در نظر داریم تا پیش از ایام نوروز رزمایشی مشترک با هدف آمادگی بیشتر برای حفاظت از محیط زیست برگزار کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: هم افزایی و استفاده از پتانسیل تمام این یگان ها در ایام نوروز از دیگر اهداف برگزاری این رزمایش است که برای اجرای آن به دنبال برگزاری جلسه ای با حضور فرماندهان چهار یگان حفاظت هستیم.

** کارت های همیار محیط زیست باطل می گردد

محبت خانی گفت: برای صدور کارت همیار محیط زیست وقفه ای داشتیم چون می خواستیم با دقت نظر بیشتری صادر گردد، بر این اساس از ابتدای اردیبشهت ماه تمام کارت های همیار محیط زیستی که تاکنون صادر شده باطل می گردد زیرا از آن موقع به بعد تمام کارت ها توسط یگان حفاظت محیط زیست صادر می گردد.

وی اضافه کرد: بنابراین افراد متقاضی باید مدارک خود را به یگان حفاظت سازمان محیط زیست تحویل دهند و بعد از آنالیز افرادی که صلاحیت دریافت دارند کارت همیار محیط زیست را خود را دریافت می نمایند.

محبت خانی از برنامه ریزی برای برگزاری همایش سالانه همیاران محیط زیست اطلاع داد و گفت: افرادی که در شهرستان ها هستند به اداره کل محیط زیست استان خود مراجعه و نسبت به تعویض و تحویل کارت جدید اقدام نمایند.

** هیچ پاسگاه محیط بانی تک نفره نیست

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: با تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قرار شده بود که دیگر هیچ پاسگاه محیط بانی، یک محیط بان نداشته باشد یعنی هیچ محیط بانی تک نفره در پاسگاه مستقر نباشد که با به کارگیری سرباز محیط بان این امر میسر شد و اکنون دیگر هیچ محیط بانی به تنهایی در پاسگاه مستقر نمی گردد.

وی اضافه کرد: همچنین تاکید شده بود که شیفت های کاری محیط بانان 5 روز به 5 روز گردد یعنی 5 روز کار و 5 روز استراحت که میسر شد و اکنون 609 پاسگاه محیط بانی داریم که گزارشی از تک نفره بودن محیط بان در آنها گزارش نشده است.

علمی ** 9014** 1055

8sharj.ir: تور رم: گردش در اروپای باستانی

parisro.ir: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 15323

به "جریمه خرید و فروش خزندگان، بازدارنده نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریمه خرید و فروش خزندگان، بازدارنده نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید