ثبت شیوه تهیه قهوه یزدی در فهرست آثار ناملموس کشور

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از تایید پرونده ثبت شیوه تهیه قهوه یزدی در جلسه شورای عالی ثبت میراث ناملموس کشور که 4 و 5 تیرماه در شهر سرعین اردبیل برگزار گردید، اطلاع داد.

ثبت شیوه تهیه قهوه یزدی در فهرست آثار ناملموس کشور

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، سیدمصطفی فاطمی با اعلام این خبر، گفت: قهوه یزدی نوعی قهوه سنتی و بومی در شهر یزد است که به دلیل استفاده از هل، گلاب و نبات در فراوری آن و همچنین مدت زمان پخت طولانی دارای طعم بسیار خوشمزه و دلچسبی است و با توجه به اسناد و مدارک شفاهی که از زمان فراوری قهوه یزدی موجود است، قدمت فراوری این نوع از قهوه به دوره قاجار می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ادامه با اشاره به اینکه قهوه یزدی به جهت بومی سازی یک نوشیدنی غیر ایرانی و قدیمی شاهدی بر تعاملات فرهنگی مردمان یزد است که هر عنصر جدید را با ذائقه و میل خود سازگار ساخته و نوع جدیدی از این نوشیدنی را ساخته اند، بیان نمود: این نوشیدنی در طی چند قرنی که وارد ایران و یزد شده با تغییراتی که مردمان یزد در مراحل ساخت آن داده اند، صندلی خود را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی باز نموده و تبدیل به عنصری جدانشدنی و شاخص در مراسم های مذهبی این شهر شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: قهوه یزدی به دلیل نوع پخت طولانی و مواد اولیه مصرفی با طبع یزدی بسیار سازگار است و استفاده آن در مراسم سوم درگذشتگان در طول سالیان دراز به شکل یک سنت حسنه در آمده و بخشی از فرهنگ مردم یزد محسوب می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در سرانجام گفت: ثبت آثار با هدف صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی انجام می گردد و علاوه بر این فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر این آثار در سطح ملی بین الملل فراهم خواهد شد.

euroro.ir: تور اروپا ارزان قیمت، تور ایتالیا، تور فرانسه، تور اسپانیا

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

foroshgahak.ir: فروشگاه کوچک | مجله آموزشی سیستم های مدیریت فروش

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38913

به "ثبت شیوه تهیه قهوه یزدی در فهرست آثار ناملموس کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت شیوه تهیه قهوه یزدی در فهرست آثار ناملموس کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید