توسعه جامعه در گروی توزیع عادلانه اطلاعات

به گزارش مجله سرگرمی، بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات است. امروزه ارتباطات نقشی حیاتی در دوام و بقای سازمان ها دارد و سازمانی پیروز تر است که با استفاده از ابزار و فنون نوینِ ارتباطی و اطلاعاتی، نقش خود را در جامعه پررنگ تر کند.

توسعه جامعه در گروی توزیع عادلانه اطلاعات

روابط عمومی ها به عنوان یک ابزار مدیریتی، حلقه ارتباط بین مدیران، کارکنان و جامعه هستند. روز روابط عمومی صرفا یک عنوان در صفحات تقویم نیست، بلکه سرفصلی است از تعهد، تخصص، علم و هنر.

کار روابط عمومی کار دل است. مراسمی که برپا می گردد وقتی همه آرام روی صندلی هایشان به چیزی جز برنامه ها توجهی ندارند، قلب توست که با سرعتی مضاعف در سینه می تپد و نگران لحظه لحظه اجرای برنامه هستی، وقتی همه در حال ترک محل برگزاری برنامه هستند، این تو هستی که در ذهنت نقاط ضعف را یادآوری می کنی؛ داشتن دغدغه برگزاری گردهمایی ها، شرکت در نمایشگاه و یا برپایی مراسم مختلف.

مرور کنداکتور، استرس دریافت به موقع بروشورهای چاپی، بنر و استند و نصب به موقع در محل مناسب مراسم، پیگیری های تلفنی ایاب و ذهاب میهمانان، تنظیم صورتجلسات گزارش های مدیریتی، فراوری و ارسال به موقع خبر و دریافت بازتاب آن ها، به روزرسانی وب سایت و رصد ایمیل ها، شرکت در مراسم سوگواری یا خوشحالی از دریافت خبری خوش و بسیاری نمونه های دیگر از این دست است که روابط عمومی ها سکانداری آن را برعهده دارند. اینجاست که اگر عشق به کار نباشد نمیتوان در این حوزه وارد شد.

روابط عمومی ها نقش حیاتی و ارزنده ای را در پاسخگویی به اذهان عمومی و شفاف سازی افکار جامعه نسبت به رخدادهای درون سازمان و آشکار ساختن سیاست ها و موضع گیری های سازمان بازی می نمایند که پیروزیت در این عرصه بی شک وامدار علم، تخصص و تعهد کارکنان روابط عمومی است.

روز ارتباطات و روابط عمومی بهانه ای است تا باردیگر یادآورشویم، نمادهای توسعه یک جامعه در گرو توزیع عادلانه اطلاعات، روشن گری افکارعمومی، مردم داری و احترام به حقوق انسان ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردم است که مأموریت انجام آن برعهده روابط عمومی سازمان ها است.

امروزه نقش روابط عمومی ها در یاری به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است.اهمیت صندلی روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه عرصه ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که پیروزیت سازمان ها، ادارات و شرکت ها و دوامشان در عرصه ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی های آن ها وابسته است.

روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر.

برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. در این صورت است که روابط عمومی می تواند در سازمان پیروز عمل کند.

زمانی که از ارتباطات سخن به میان می آید، این بخش به طور کلی حمل و نقل و مخابرات، رسانه ها و روابط عمومی ها را نیز شامل می گردد. در این زمینه دولت تدبیر و امید با وجود تنگناهای مالی توانسته است در بخش حمل و نقل ریلی و جاده ای فعالیت های قابل توجهی داشته باشد.

در این دولت رسانه های مکتوب توسعه یافت و بستر استفاده آزاد از تکنولوژی های نوین ارتباطی ایجاد شد. کوشش و فعالیت های دولت تدبیر در زمینه توسعه ارتباطات الکترونیک در سال های گذشته پیروزیت آمیز بوده است.

در این دوره دسترسی مردم جامعه به فناوری های نوین که خود نمادی از دموکراسی و مردم سالاری محسوب می گردد، افزایش یافت که این امر به صورت محسوس و مشهود در فضای سیاسی و اجتماعی قابل لمس است.

مردم و سازمان ها از خدمات الکترونیک با کیفیت تری بهره مند شده اند و بستر توسعه تجارت الکترونیک به وجود آمد اما هنوز روابط عمومی ها نتوانسته اند آنطور که باید از این بستر استفاده نمایند.

بسیاری از اداره های کل روابط عمومی وزراتخانه ها به اندازه کوشش دولت و مسوولان وزارتخانه نتوانسته اند اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و دولت الکترونیک را مستقر نمایند. این امر موجب شده است که هنوز مردم برای کارهای بسیار کوچک و پیش پا افتاده در خیابان ها و سازمان ها سرگردان شوند.

روابط عمومی علم است و بایستی به کارکردهای حرفه ای و علمی آن توجه گردد و مشاوران روابط عمومی و ارتباطات در سازمان ها به کار گرفته شوند.

برای بهبود و ارتقای کیفی روابط عمومی نخستین گام، حمایت مادی و معنوی فراوری نمایندگان علمی حوزه ارتباطات و روابط عمومی به شمار می رود که البته در این زمینه هنوز هیچ ساز و کار مناسبی از طرف دانشگاه ها و دیگر نهادهای اجرایی طراحی نشده است.

اقدام دوم، انتخاب و انتصاب مدیران تخصصی در عرصه کار حرفه ای روابط عمومی و ارتباطات محسوب می گردد، مدیرانی که از نظر اخلاقی بیش از منافع شخصی و سازمانی به منافع مردم توجه نمایند و به دنبال احقاق حقوق جامعه باشند و در آخر، انتخاب راهبرد دولت الکترونیک است.

در این صورت روابط عمومی هم کار مردم را بهتر انجام خواهد داد و هم به پیشبرد امور مالی و اجتماعی جامعه بیشتر و بهتر یاری خواهد شد. به هرحال نگاه حاضر به روابط عمومی و صندلی روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن این توجهات می تواند گام های بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی درکشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در صندلی و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع می توان گفت روزملی ارتباطات و روابط عمومی می تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد نماید.

فرارسیدن این روز را صمیمانه به تمامی دست اندرکارانِ سختکوشِ حوزه روابط عمومی تبریک و تهنیت می گویم و برای آنان در این جهت سخت، حساس و مسئولیت آفرین آرزوی توفیق روزافزون دارم.

*مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 39613

به "توسعه جامعه در گروی توزیع عادلانه اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه جامعه در گروی توزیع عادلانه اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید