توجه به پژوهش، آموزش را قربانی می نماید یا پُربارتر؟
به گزارش مجله سرگرمی، بعضی اساتید معتقدند توجه وزارت علوم به تقویت پژوهش، آموزش اساتید را کمرنگ نموده است، ولی بعضی دیگر معتقدند اختصاص وقت بیشتر به پژوهش آموزش را پُربار تر می نماید.

به گزارش خبرنگار ، در سال های دور دانشگاه های کشورمان آموزش محور بودند و اعضای هیئت علمی آن فقط به آموزش اشتغال داشتند، ولی با تغییر رویکرد در جهان دانشگاه های کشورمان نیز در 2 دهه گذشته رویکرد خود را تغییر دادند و به دانشگاه های نسل دوم تبدیل شدند. در دانشگاه نسل دوم اعضای هیئت علمی بیشتر به پژوهش می پردازنذ و سعی بر حل مسائل کشور دارند.
محمدی معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت آموزش و پژوهش در دانشگاه ها را 2 ماموریتی بیان کرد که هرگز از هم جدا نبودند و هر دو در توانمندسازی دانشجویان و پیشرفت کشور موثر هستند، گفت: در طول هفته 10 ساعت از وقت اعضای هیئت علمی به آموزش دانشجویان اختصاص داده می گردد و بقیه وقت آن ها به ماموریت های دیگر که یکی از آن ها پژوهش است تعلق می گیرد.
وی اضافه نمود: اساتید بر خلاف گذشته که فقط نتیجه تحقیقات سایر کشور ها را به دانشجویان انتقال می دادند با انجام پژوهش می توانند نتایج تحقیقات خود را نیز در کنار مباحث دیگر آموزشی ارائه نمایند.دانشگاه ها به سمت دانشگاه نسل سوم ارتقا یابند
معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه اساتید بخش بیشتری از وقت خود را صرف سایر فعالیت ها می نمایند، سهم ارزیابی های پژوهشی بیشتر از آموزش خواهد بود و ممکن است در یک نگاه ساده به نظر بیاید که آموزش فدای پژوهش شده است ولی واقعیت عکس این است؛ وقتی اساتید پژوهش نمایند آموزش پُربار تری خواهند داشت یعنی دستاورد های پژوهشی را به دانشجویان عرضه می نمایند.
محمدی با اشاره به ایکه دانشگاه های ما باید به دانشگاه های نسل سوم ارتقا یابند توضیح داد: در حال حاضر از اساتید، کوشش در جهت تبدیل دانش به ثروت انتظار می رود و کوششمان ارتقا از دانشگاه نسل دوم به نسل سوم است که این امر با فناور محور شدن محقق می گردد و اگر دانشگاه های ما کارآفرین شوند به دانشگاه نسل چهارم ارتقا می یابند.
آموزش صندلی خود را پیدا نکرده است
اما محمد واحدی استاد دانشکده فیزیک دانشگاه علم و صنعت نظری بر خلاف سیاست های وزارت علوم که در جهت تشویق و تقویت پژوهش است دارد، او در این خصوص می افزاید: طبق سیاست های وزارت علوم آن چیزی که در ارتقا اساتید معین نماینده است تعداد مقالات و فعالیت های پژوهشی است و به کیفیت آموزش بالای اساتید توجهی نمی گردد به همین دلیل اساتید انرژی زیادی برای آموزش ندارند و تمام نیروی خود را در جهت پژوهش صرف می نمایند.
واحدی با بیان اینکه آموزش قربانی پژوهش می گردد اظهار کرد: سیاست های وزارت علوم باید به سمتی رود که آموزش صندلی خود را پیدا کند و فدای پژوهش نگردد.
این استاد دانشکده فیزیک دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه آئین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی باید اصلاح گردد، توضیح داد: تفاوت های شخصیتی اساتید در آئین نامه ارتقا اعضای هیئت علمی دیده نشده است، یک استادی در آموزش و استاد دیگری در یافته های پژوهشی مهارت دارد و این موضوع باید در این آئین نامه به یک میزان سنجیده گردد.
او ادامه داد: باید 2 نوع امتیازبندی در آئین نامه وجود داشته باشد، ضریب پژوهش آموزش باید هر دو یکسان باشد و این امر باعث می گردد اساتیدی که آموزش خوبی دارند انگیزه بیشتری برای ارتقا آموزش داشته باشند.
آموزش و پژوهش مستقل از هم نیست
جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه آموزش و پژوهش 2 بالی هستند که اساتید باید در توانمندی خود از آن یاری بگیرند، اضافه نمود: وقتی عضو هیئت علمی به مرتبه دانشیاری ارتقا پیدا می نماید معنی آن این است که به مرتبه علمی رسیده است که بتواند دانشجویانی را تربیت کند.
وی با این نگاه که نباید آموزش و پژوهش را مستقل از هم دید گفت: یک دانشیار باید حداقل های آموزش و پژوهش را داشته باشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوانmahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان