تمام داستان پرماجرای سرباز تاریخی هخامنشی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرگزاری مهر - فاطیما کریمی: حسن روحانی پس از بازگشت از سفر سه روزه به نیویورک جهت حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از دستاوردهای سفر خود پرداخت و اعلام کرد: پنجم مهر ماه وی با اشاره به بازگرداندن تندیس منقش به چهره یک سرباز هخامنشی اعلام کرد: سفر به نیویورک رهاورد دیگری داشت و آن بازگرداندن یک اثر تاریخی است که مربوط به 2500 سال پیش می گردد.

تمام داستان پرماجرای سرباز تاریخی هخامنشی

برای بازگرداندن این اثر تاریخی، مدت ها کار بسیار قوی حقوقی انجام شد تا در نهایت توانستیم ضمن بازپس دریافت این اثر تاریخی، آن را همراه با خود به تهران بیاوریم. اما اصل ماجرای سرسرباز هخامنشی چه بود و به چه زمانی برمی گردد؟

سر سرباز هخامنشی یکی از چندین سنگ برجسته منقوش به سربازان هخامنشی از پلکان شرقی کاخ آپادانا مجموعه تخت جمشید است و زمانی که آن را از پله شماره 19 پلکان شرقی کاخ آپادانای تخت جمشید دزدیدند(احتمالا در سال 1336 شمسی) کسی نفهمید چطور، چه زمان و چه کسی آن را ربود. تا اینکه فردی به نام خانم برنت در سال 1974 سر سرباز هخامنشی را از یک حراجی با عنوان حراجی ساتبی نیویورک خرید و این اثر دزدیده شده را به مدت 30 سال در اختیار خود نگه داشت. او بعد از گذشت 30 سال، در مارس 2005 میلادی تصمیم به فروش آن به وسیله حراجی کریستیز کرد و ایران همان موقع متوجه حراج یک اثر تاریخی شد که سال ها پیش از تخت جمشید دزدیده بودند.

پیرو آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدامات قضایی خود را توسط وکلای انگلیسی مبنی بر توقیف حراج و طرح دعوی جهت استرداد شی به ایران با اثبات مالکیت ایران درخصوص این اثر شروع کرد اما دادگاه لندن در تاریخ 20 مارس 2007 میلادی حکم به نفع دارنده فعلی اثر ساکن فرانسه صادر کرد.

سازمان میراث فرهنگی بیان کرد که آمادگی دارد طی مذاکره با دارنده فعلی اثر و پرداخت هزینه نگهداری، این قطعه سنگ ارزشمند تاریخی که اثری ملی است را به صندلی اصلی خود (بر پیکر سرباز هخامنشی) بازگرداند. همچنین طبق قوانین بین المللی تمامی هزینه های نگهداری به دارنده کنونی سر سرباز هخامنشی به طور کامل پرداخت گردد.

آمادگی ایران برای خرید سرسرباز

تا اینکه مدتی بعد با وجود واسطه های متعدد بر سر راه مذاکره برای بازپس گیری این نقش برجسته و شفاف نبودن موضوع به طور دقیق باعث شد ارتباطی حاصل نگردد، با این حال برای احقاق حقوق ملی ایران شکایتی از فروشنده تنظیم شد گرچه این احتمال وجود داشت که دادگاه به نفع ایران رای صادر نکند اما با وجود استفاده از وکلای زبده و مجرب و پرداخت هزینه ای بیش از 400 هزار پوند رای دادگاه لندن به نفع فروشنده صادر شد بعد از آن فروشنده برای مذاکره با ایران ابراز تمایل کرد.

آبان سال 86 خانم برنت فرانسوی پیشنهاد پرداخت هزینه 500 هزار پوندی برای نگهداری این شی طی این سال ها را از سوی ایران نپذیرفت و سر سرباز هخامنشی در انگلیس به حراج گذاشته شد در نهایت به همان قیمت پایه 50 هزار پوندی فروخته شد. بعد از آن کسی نمی دانست که خریدار جدید چه کسی است.

در بهمن ماه سال 92 با کشف نقش برجسته یک سرباز هخامنشی در آپارتمان مردی کانادایی در شهر ادمونتون، ماجرای سرقت این کتیبه باستانی وارد مرحله جدیدی شد. وقتی این خبر در رسانه های خارجی منتشر شد، کسی نگفت آیا این همان سرباز هخامنشی است که در انگلیس بود یا نه.

با این وجود رسانه ها نوشتند که این اثر تاریخی ارزشمند در سال 2011 در روز روشن از موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا به سرقت رفت، سپس در 22 ژانویه 2014 در بازرسی از خانه یک جوان کانادایی به نام سمون متکی در استان کبک این کشور پیدا شد. این فرد گفته بود که کتیبه هخامنشی را سه سال پیش از دوستانش به قیمت هزار و 400 دلار خریداری نموده و فکر نمی نموده که قیمتی باشد.

حتی یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی نیز گفت که تصاویر سرباز هخامنشی که در انگلیس کشف شده با این سرباز در کانادا یکی است اما شاید رسانه ها از یک تصویر استفاده نموده باشند.

از اینجا به بعد دولت جدید روحانی روی کار آمد و روند پیگیری ها برای برگرداندن این نقش برجسته همانند گذشته، ادامه یافت. در این مدت خبری از سرباز هخامنشی نبود تا این که در آبان سال 1396، با سوی کمپانی هنرکهن، روبرت ویس پوستری را منتشر کرد که در آن نقش برجسته سرباز هخامنشیِ سرقت شده از تخت جمشید روی آن حک شده بود.

این موسسه قصد تبلیغ نمایشگاه هنر کهن نیویورک را داشت. سازمان میراث فرهنگی با اطلاع از این اقدام، با همکاری مرکز خدمات حقوق بین الملل ریاست جمهوری پیروز به توقف نمایش و فروش آن در نیویورک شد و در روز نخست شروع به کار نمایشگاه یعنی شش آبان سال 96 طرح نقش برجسته سرباز هخامنشی که قیمتی معادل 1.2 میلیون دلار ارزش گذاری شده بود، از بخش معرفی آثار نمایشگاه و در قسمت کلاسیک روی سایتِ این کمپانی حذف شد.

همراه رئیس جمهور در برگشت به ایران

این اثر از همان زمان در اختیار دادستانی امریکا نهاده شد، و پیگیری های حقوقی ایران منجر به برگزاری دادگاه عالی نیویورک و اعلام رأی نهایی به نفع ایران شد و حتی اعتراض به این رای نیز خللی در حکم استردادی که دادگاه عالی امریکا برای ایران صادر نموده بود، ایجاد نکرد و سر سرباز هخامنشی همچنان منتظر بود تا اینکه روحانی به نیویورک رفت و در حاشیه نشست سازمان ملل، سرسرباز هخامنشی که سالها دست به دست شده بود و واحدهای حقوقی دولت های مختلفی برای بازپس گیری آن کوشش کردند، در دستان حسن روحانی نهاده شد تا رئیس جمهور را به ایران همراهی کند.

این سرباز هخامنشی که به کشورهای مختلفی سرک کشیده، قرار است پس از نمایش در موزه ملی ایران که به احتمال زیاد با حضور رئیس جمهور رونمایی خواهد شد، به چند موزه مهم در چند شهر کشور از جمله، موزه آذربایجان، اصفهان، خراسان رضوی برود تا همه مردم ایران بتوانند آن را ببینند. سپس به شیراز منتقل گردد و جایی نزدیک به تخت جمشید برای همواره به نمایش گذاشته گردد. شاید اکنون مسئولان میراث فرهنگی کشور به این پی برده اند که قرار نیست همه اشیا تنها در موزه ملی نمایش داده گردد و هر شی تاریخی باید به خانه اش برود.

به همین دلیل حدس ها بر این است که سر این سرباز هم به موزه پاسارگاد که مجهزتر است خواهد رفت و یا اینکه در پلکان جاسازی خواهد شد. منتها قبل از هر اتفاقی در تهران یک مراسم رونمایی و نمایشگاهی برایش ترتیب خواهند داد زمان این رونمایی هم وقتی معین می گردد که دفتر ریاست جمهوری حضور روحانی را در این مراسم قطعی کند. با این وجود درباره اینکه چند وقت این اثر تاریخی در موزه ملی به نمایش گذاشته می گردد و یا در هر یک از موزه های کشور چه مدت حضور داشته باشد هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: برترین ها
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 28061

به "تمام داستان پرماجرای سرباز تاریخی هخامنشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام داستان پرماجرای سرباز تاریخی هخامنشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید