مشخص ساز و کار ارزشیابی رتبه بندی معلمان
به گزارش مجله سرگرمی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط ارزشیابی معلمان جهت رتبه بندی را معین کردند.

به گزارش خبرنگاران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد لایحه رتبه بندی معلمان را آنالیز کرده و در نهایت ماده 2 این لایحه را به تصویب رساندند.
بر اساس ماده 2 این لایحه، در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می فرایند:
معلمان: به افرادی اطلاق می گردد که رسالت خطیر صرفاً تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی
شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، خلاقیت، نوآوری و ویژگی های فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد این امکان را می دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.
صلاحیت معلمی: مجموعه ای از شایستگی های ناظر بر جنبه های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت های تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندی های ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم وتربیت کسب و برای بهبود مستمر آن کوشش نماید و برآیند شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای است.
شایستگی عمومی: مجموعه ای از صفات و ویژگی های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می نماید و پایبندی فرد را به ارزش ها، قوانین و مقررات آشکار می سازد. این دسته از شایستگی ها در طول خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی مرتبط با معلمان و مشمولین مورد آنالیز و تأیید قرار می گیرد.
شایستگی تخصصی: مجموعه ای از توانمندی های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی - یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
شایستگی حرفه ای: مجموعه ای از توانمندی های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران
تجربه: توانمندی هایی است که افراد مذکور در بند (1) این ماده در طول سالهای خدمت کسب کرده اند.
نظام رتبه بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه ای از اصول، قواعد و فرآیندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (1) این قانون مبتنی بر ارزشهای اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء می گردد.
رتبه: سطحی از تجربیات، شایستگی ها و مهارت ها عملکردهای فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزشیابی مشخص می گردد.
تبصره: اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی و شاغل در آموزش و پرورش براساس معیارهای ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری ارزیابی می شوند.
منبع: خبرگزاری ایسناpariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری
ariyablog.ir: آریا بلاگ: آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان
hadiee.ir: مجله هدیه: از مسافرت تا ورزش از همه چیز و همه جا