تسریع غربالگری سرطان روده با دستگاه آزمایش خانگی

به گزارش مجله سرگرمی، تهران - خبرنگاران - محققان آمریکایی دریافتند استفاده از بسته های آزمایش خانگی موجب تسریع فرآیند غربالگری سرطان روده در بزرگسالان می شود.

تسریع غربالگری سرطان روده با دستگاه آزمایش خانگی

به گزارش گروه اخبار علمی خبرنگاران از خبرگزاری یونایتدپرس، آزمایش های غربالگری سرطان روده معمولا شامل کولونوسکوپی، سیگمودوسکوپی و آزمایش مدفوع هستند. اما بسیاری سالمندان و بزرگسالان تمایلی به انجام این آزمایشات ندارند. به همین علت فرآیند غربالگری سرطان روده بزرگ در مورد این افراد به درستی انجام نمی شود. اکنون محققان دانشگاه پنیسیلوانیای آمریکا راه چاره جدیدی برای تسهیل غربالگری ارائه کردند که شامل استفاده از بسته های آزمایش خانگی است.

در این تحقیقات حدود 900 داوطلب که آزمایش های غربالگری سرطان روده را بموقع انجام نداده بودند، مشارکت کردند. یک بسته آزمایش خانگی در اختیار هریک از این افراد قرار گرفت تا پس از نمونه گیری های متعدد ظرف دوماه، آن را در اختیار پزشک خود قرار دهند. این داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند و به یکی از گروه ها برای استفاده از بسته آزمایش خانگی، مشوق های مالی داده شد.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد 24 درصد از داوطلبان بسته آزمایش کامل را ظرف دوماه از زمان دریافت آن برای پزشک خود ارسال کردند و 29 درصد از آن ها ظرف 6 ماه بسته را بازگردادند.

در بررسی ها مشخص شد مشوق های مالی بر نحوه عملکرد داوطلبان اثرگذار نبوده است. اما فرآیند غربالگری آن دسته از داوطلبان که در این تحقیقات مشارکت کردند در مقایسه با سایرین بسیار سریع تر انجام گرفت. به گفته محققان این میزان مشارکت در غربالگری سرطان، نسبتا بالا است.

تاکنون تصور می شد سرطان روده بزرگ بیشتر در افراد بالای 50 سال بروز می کند؛ ولی مطالعات جدید نشان می دهد سن ابتلا به این بیماری طی دهه اخیرکاهش یافته است و افراد جوان نیز باید پیوسته غربالگری شوند. غربالگری سرطان روده بزرگ نه تنها قادر به تشخیص بیماری است؛ بلکه از وقوع آن نیز پیشگیری می کند.

عوامل متعددی؛ از جمله عدم تحرک، سیگار و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، در افزایش احتمال بروز سرطان کولورکتال (روده بزرگ) نقش دارد.

روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک و ضایعات غذا خارج می شوند و ضایعات آماده دفع می شوند.

سرطان روده بزرگ از رشد کنترل ناپذیر سلول ها ناشی می شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می شوند. ممکن است این پولیپ ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول های سرطانی می توانند از طریق سیستم گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند.

مراحل اولیه سرطان معمولا بدون علامت است؛ بنابراین غربالگری هر شش ماه یک بار توصیه می شود. تغییر در اجابت مزاج و اسهال یا یبوست مداوم، احساس عدم تخلیه کامل مدفوع، نازک شدن قطر مدفوع، مشاهده خون در مدفوع، سندرم روده تحریک پذیر، شکم درد و نفخ مداوم، خستگی مزمن، کاهش اشتها، کم خونی، احساس درد در ناحیه شکم و کاهش وزن از مهمترین علایم هشدار بیماری هستند.

سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکاست.

علمی **9259**9157

منبع: ایرنا
انتشار: 9 تیر 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 17104

به "تسریع غربالگری سرطان روده با دستگاه آزمایش خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسریع غربالگری سرطان روده با دستگاه آزمایش خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید