تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار به روستای هدف گردشگری روئین در اسفراین

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای روئین از ابلاغ یک میلیارد ریال اعتبار برای مطالعات بافت تاریخی این روستای هدف گردشگری اطلاع داد.

تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار به روستای هدف گردشگری روئین در اسفراین

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، حامد وظیفه شناس روز پنجشنبه 8 خردادماه 99 با اعلام این خبر گفت: این مبلغ از محل اعتبارات ملی و در سطح پایگاهی با هدف بازنگری در عرصه و حریم و تنظیم ضوابط اختصاصی به بافت تاریخی روستای روئین اختصاص داده شده است.

او با اشاره به این که بازسازی هشت بنای دارای ارزش فرهنگی تاریخی این روستا در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: تا به امروز اقداماتی از جمله سنگ فرش و جداره سازی، مطالعه جی آی اس، بازسازی و استحکام بخشی منازل اجرا شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای روئین با اشاره به اینکه پایگاه بازسازی بافت تاریخی روستای هدف گردشگری روئین از سال 97 آغاز به کار نموده است، گفت: تا به امروز اعتباری بالغ بر 8میلیارد ریال برای این موضوع هزینه شده است.

او گفت: این روستا در سال 87 با شماره 22777 به ثبت آثار ملی رسید و از سال 97 پایگاه ملی میراث فرهنگی بافت تاریخی روستای روئین راه اندازی شد.

روستای هدف گردشگری روستای روئین در 27 کیلومتری شمال اسفراین واقع شده و آب وهوای معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و پربرف و تابستان های معتدل دارد. آب فراوان باغ های این روستا را پررونق ساخته بطوریکه هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی بهره نبوده است. از جمله محصولات این روستا سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو و زردآلو است. در این روستا خانه ها به طرز بسیار زیبایی به صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته شده اند به طوری که پشت بام منزل یکی حیاط خانه دیگری است.

همچنین روستا طبیعتی سرسبز، ارتفاعات بلند، رودخانه دائمی، درخت های چنار قدیمی دارد که به آن چهره منحصربه فردی بخشیده است.

مقبره ملاعارف روئینی و امامزاده اسحاق در این روستا واقع شده است. هنر زنان روستا چادرشب بافی، چتائی بافی، حوله و دستمال است. سوغات محلی این روستا چادرشب، حوله پارچه ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است. ورزش محلی کشتی باچوخه، غذای سنتی کله جوش، مراسم محلی جشن نوروز، جشن سیزده بدر، مراسم دهه فاطمیه و دهه محرم، موسیقی محلی دوتار و قشمه در این روستا از ویژگی های خاص برخوردار است.

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 92614

به "تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار به روستای هدف گردشگری روئین در اسفراین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار به روستای هدف گردشگری روئین در اسفراین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید