تاریخچه و نقشه جامع شهر بیرجند در ویکی خبرنگاران

به گزارش مجله سرگرمی، نقشه جامع شهر بیرجند را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر بیرجند در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران, بیرجَند مرکز استان خراسان جنوبی و مرکز شهرستان بیرجند در شرق ایران است. این شهر در سال 1395، تعداد 203٬636 نفر جمعیت داشته و چهل و نهمین شهر ایران بوده است.

بیرجند نخستین شهر در ایران است که دارای سازمان آبرسانی بوده و بنگاه آبلوله بیرجند به عنوان اولین سازمان آبرسانی ایران شناخته می گردد. این شهر همچنین اولین شهر در ایران است که در سال 1302 و پیش از تهران از لوله کشی آب شهری برخوردار شد. باغ اکبریه یکی از بناهای تاریخی شهر در نشست سی و پنجم یونسکو در سال 2011 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مدرسه شوکتیه در این شهر، سومین مدرسهٔ آموزش به سبک نوین -بعد از دارالفنون تهران و رشدیه تبریز است. به علت موقعیت سیاسی و استراتژیک بیرجند، سومین فرودگاه کشور در سال 1312 پس از قلعه مرغی و بوشهر در این شهر ساخته شدو تا پیش از جنگ جهانی دوم، کنسولگری های انگلستان و روسیه در بیرجند مشغول فعالیت بوده اند.

تاریخچه بیرجند

نخستین بار نام بیرجند در اسناد مکتوب در کتاب معجم البلدان، قرن هفتم هجری قمری آمده که این شهر را از زیباترین بلدیه قهستان معرفی نموده است. همچنین سیاحان و مورخانى چون مارکوپولو ، یاقوت حموی، مقدسی، حمدا... مستوفی و حافظ ابرو در کتابهاى خود از این شهر به نوعی یاد نموده اند. بیرجند مرکب از دو جزءبیر و جند است که هر دو بخش آن در زبان پارسی باستان واژه اى مستقل و داراى معنا و مفهوم اساطیری و تاریخی می باشد که این دو جزء باهم معنى شهرتوفان یا شهر صاعقه را می دهد.کشفیات اخیر باستان شناسان در منطقه بیرجند حاکی از این است که نواحی مزبور علاوه بر اینکه محل سکونت یا معبر انسانها در پیش از تاریخ بوده، رد پاى قوم ساگارتى یکی از اقوام کوچ نشین پارسی را نیز در خود به یادگار گذاشته است که نمونه شاخص آن کهن ترین اثر کشف شده بیرجند به نام سنگ نگار لاخ مزار کوچ می باشد که بر آن نقوش پیش از تاریخ، علائم پیکتوگرافی یا تصویری و کتیبه هاى خط عربی نیز به چشم می خورد.

قرائن و شواهد نشان دهنده این است که آبادانى و رونق شهر بیرجند از دوره صفویه به بعد بوده، که تقریباً تا اواسط دوره قاجاریه معماری و بافت هماهنگی را دربر داشته است. یادمانهاى تاریخی بی شمار در این شهر، خانه هاى گلی و گنبدی شکل و کوچه هاى پیچ در پیچ، قراولخانه هاى بیدار و کاروانسراهاى پرجنب و جوش حکایت از دفاع در برابر دشمن بیگانه و یا مشاخصه با توفان شن دارد. با توجه به همه این عوامل شناخت گذشته شهر بیرجند با عناصری چون میدانهاى کوچک، آب انبارهاى قدیمی، مساجد وحمام هاى عمومی میسرمی گردد.روی هم رفته شهربیرجند داراى19 محله معتبر و مهم بوده است.

انتهای پیام/

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 79441

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر بیرجند در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر بیرجند در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید