بهره گیری کامپیوترهای اپل از پردازنده های ARM چه مزایایی دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، در سال 2005، بعد از اینکه اپل گفت به جای پردازنده های IBM از پردازنده های ساخت شرکت اینتل استفاده می کند، سروصدای زیادی به راه افتاد. با نگاه به گذشته، می توانیم ببینیم که چنین تصمیمی بسیار منطقی بود و با وجود چالش هایی که به وجود آورد، اپل باید با توجه به شرایط بازار کامپیوترهای شخصی تصمیم می گرفت. حالا بر اساس گزارش های متعدد کامپیوتر های مک می خواهند فرایند استفاده از پردازنده های مبتنی بر معماری ARM را آغاز کنند. این دو نوع معماری پردازنده ها چه تفاوت هایی دارند و چنین مهاجرتی چه معنایی برای کاربران کامپیوترهای اپل دارد؟

بهره گیری کامپیوترهای اپل از پردازنده های ARM چه مزایایی دارد؟

طی سال های اخیر، بسیاری از کارشناسان موضوع ضعف کامپیوترها و لپ تاپ های مک را مطرح کرده اند. یکی از این نقدها در مورد سرعت پایین ارتقای سخت افزاری کامپیوترهای موردنظر است که دیرتر از کامپیوترهای ویندوزی وارد عمل می شوند. همچنین باید به مسائل کنترل گرما و عملکرد مک بوک ها هم اشاره کرد. روی هم رفته با توجه به درآمد هنگفت آیفون و آیپد، به نظر می رسد این شرکت آن چنان که لازم است توجه زیادی به کامپیوترهای خود نشان نمی دهد.

حالا ظاهرا در پاسخ به این نقدها، اپل می خواهد برای کامپیوتر های مک از پردازنده های ARM استفاده کند. باید خاطرنشان کنیم اپل سال هاست برای آیفون ها و آیپدها بر اساس همین معماری تراشه های قدرتمندی را طراحی می کند و با توجه به قدرت روزافزون آن ها، به نظر می رسد حالا زمان مناسبی برای استفاده از این تراشه ها در کامپیوترها است.

پردازنده های ARM در برابر اینتل

اما اپل برای انجام این کار چه دلایلی دارد؟ با کنار گذاشتن مقایسه عملکرد، مهم ترین مزیت پردازنده های ARM در برابر پردازنده های مرسوم مبتنی بر معماری X86 مربوط به بهینه تر بودن مصرف انرژی و در نتیجه تولید گرمای کمتر است. یکی از مهم ترین دلایلی که معماری ARM برای پردازنده های موبایل و انواع گجت ها استفاده می گردد، به همین موضوع برمی گردد.

از نظر عملکردی، معماری X86 از سال ها قبل حرف بیشتری برای گفتن دارد. از آنجایی که این معماری در مقایسه با ARM توجه بسیار کمتری به مصرف انرژی نشان می دهد، به همین خاطر این پردازنده ها می توانند عملکرد بسیار بهتری به ارمغان بیاورند. با این حال، تراشه های ARM هم روزبه روز فاصله خود را با این نوع پردازنده های مرسوم کمتر می کنند و به همین خاطر در مورد برخی گوشی ها گفته می گردد که می توانند تا حدی به عنوان کامپیوتر دسکتاپ هم انجام وظیفه کنند. با توجه به اینکه برای اپل باریک و سبک بودن مک بوک ها اهمیت زیادی دارد، به همین خاطر بهره گیری از پردازنده های ARM تصمیمی منطقی به نظر می رسد. با این حال تصمیم اپل برای این موضوع دلایل دیگری هم دارد.

کنترل گسترده اپل

از تراشه A4، اپل اساسا تراشه های گجت های iOS را تماما طراحی کرده است. این شرکت با طراحی تراشه های بزرگ تر و کنترل کامل بر بخش سخت افزار و نرم افزار پیروز شده قدرتمندترین تراشه های ARM را برای گجت ها خلق کند. این هماهنگی بین سخت افزار و نرم افزار آن قدر اهمیت دارد که در گجت های مجهز به عناصر ناهماهنگ نمی توانید چنین ویژگی هایی را پیدا کنید.

بهره گیری کامپیوتر ها و لپ تاپ های مک از پردازنده های ARM هم به اپل اجازه می دهد کنترل بیشتری بر آن ها پیدا کند. اپل با این کار، از وابستگی به تصمیمات و اقدامات اینتل رها می گردد. همین حالا هم جدیدترین مدل آیپد پرو از لحاظ عملکردی می تواند با چندین مدل مک بوک رقابت کند. حالا در نظر بگیرید اپل بدون محدودیت های مربوط به فضای اندک آیپد و چالش های تنظیم حرارت می تواند توان این تراشه ها را تا چه حد افزایش بدهد.

اتحاد نرم افزاری

اگر آیفون ها، آیپدها و کامپیوتر های مک از پردازنده های ARM استفاده کنند پس همه آن ها می توانند نرم افزارهای یکسانی را هم اجرا کنند. البته اپل باید macOS را برای پشتیبانی از معماری ARM آماده کند و توسعه دهندگان هم باید چنین کاری را انجام دهد. در این بین، مطمئنا این فرایند باعث می گردد که تا حدی عملکرد برخی برنامه ها به مشکل بر بخورد اما در سرانجام، این گجت های اپل می توانند کد یکسانی را اجرا کنند.

آیا این فرایند به معنای اتحاد iOS و macOS است؟ هنوز نمی توان در مورد این موضوع اظهارنظر کرد اما ارائه فتوشاپ برای iOS نشان می دهد که در برخی از شرکت ها چنین تصمیماتی در حال اجرا است. داشتن تنها یک معماری نرم افزاری برای کل اکوسیستم سخت افزاری اپل در کل مزایای زیادی به ارمغان می آورد.

تغییرات اساسی در طراحی محصولات

با کنار رفتن پردازنده های اینتل که حین فعالیت بسیار داغ می شوند، کامپیوترهای دسکتاپ مک در مقایسه با مثلا مک مینی اندازه بسیار کوچک تری پیدا خواهند کرد. مسائل کنترل گرمای مک بوک ها هم به احتمال زیادی ناپدید می گردد و عمر باتری به طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت. همچنین می توانیم انتظار کاهش ضخامت مک بوک ها را داشته باشیم و حتی شاید آی مک های بسیار باریک روانه بازار شوند.

مهاجرت به تراشه های ARM فرایندی یک شبه نخواهد بود

خبرگزاری بلومبرگ در آوریل 2018 گزارش داد که اولین کامپیوتر های مک مجهز به پردازنده های ARM در سال 2020 عرضه می شوند اما طبق یک گزارش جدید ظاهرا این کار به سال 2021 موکول شده است. روی هم رفته، قرار نیست که به طور ناگهانی تمام کامپیوترهای اپل این تراشه ها را دریافت کنند. در ضمنً در مورد توان این تراشه ها در برابر پردازنده های رده بالای اینتل هنوز سوالات زیادی وجود دارد و باید ببینیم اپل بدون توجه به محدودیت فضا و مشکل کنترل گرما تا چه حد می تواند توان این تراشه های ARM را افزایش بدهد.

با این حال، مهم ترین اهمیت این خبر به این موضوع برمی گردد که کامپیوتر های اپل با استفاده از پردازنده های ARM بار دیگر به طور گسترده نسبت به کامپیوترهای ویندوزی متفاوت خواهند شد. حرکت سیستم های اپل به سمت اینتل باعث شد که انتخاب بین کامپیوترهای اپل یا دیگر شرکت ها اساسا انتخاب بین macOS و ویندوز باشد. اما اگر این طرح اپل با پیروزیت پیش برود، کاربران هنگام مقایسه باید موارد بسیار بیشتری را مدنظر قرار بدهند.

چرا افراد زیادی از شرکت اپل نفرت دارند؟

منبع: 9To5Mac

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 86487

به "بهره گیری کامپیوترهای اپل از پردازنده های ARM چه مزایایی دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "بهره گیری کامپیوترهای اپل از پردازنده های ARM چه مزایایی دارد؟" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره گیری کامپیوترهای اپل از پردازنده های ARM چه مزایایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید