برترین رژیم غذایی برای مبتلایان به دیابت

به گزارش مجله سرگرمی، افرادی که بیماری دیابت در آنها تشخیص داده شده است، بایستی مواد غذایی که از چربی، قند و نمک کمی برخوردارند، مصرف کنند. به وسیله این مقاله به چگونگی تخصیص برترین رژیم غذایی مخصوص دیابتی ها پی ببرید. به پایین حرکت

برترین رژیم غذایی برای مبتلایان به دیابت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

افرادی که بیماری دیابت در آنها تشخیص داده شده است، بایستی مواد غذایی که از چربی، قند و نمک کمی برخوردارند، مصرف نمایند. به وسیله این مقاله به چگونگی تخصیص برترین رژیم غذایی مخصوص دیابتی ها پی ببرید. به پایین حرکت نموده تا بیابید که چگونه می توانید سطوح قند خون بالا، فشار خون بالا و کلسترول بالا را با یاری یک برنامه رژیمی متعادل، پایین آورید.

در طول چند دهه گذشته، نه تنها افراد مسن بلکه بچه ها و جوانان هم مبتلا به دیابت می باشند. تعداد افراد دیابتی با نرخ هشدار دهنده ای در سرتاسر دنیا در حال افزایش است. سابقه خانوادگی، افزایش استرس، عادات غذایی اشتباه، عدم فعالیت بدنی بعضی از علل اصلی چاقی و دیابت می باشند. افراد مبتلا به پیش دیابت و یا دیابت احتیاج دارند که از یک رژیم غذایی مخصوص افراد دیابتی پیروی نمایند؛ دارو به تنهایی جهت حفظ سطوح طبیعی قند خون کافی نیست. برترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی، یک رژیم غذایی کم کربوهیدراتی است که حاوی کربوهیدراتهای پیچیده (مواد غذایی با فیبر بالا که نوسانات شدیدی در میزان قند خون ایجاد ننمایند)، چربی های سالم اشباع نشده با یک پیوند دوگانه (مونو) و چربی های اشباع نشده با چند پیوند دوگانه (پلی) و پروتئین های بدون چربی خوب در نسبت های مناسب باشد.

چگونه یک رژیم غذایی سالم را برای مبتلایان به دیابت طرح ریزی کنیم

چنانچه بدن شما نتواند از قند به طور مؤثری استفاده کند، به شما گفته می گردد که مبتلا به دیابت شده اید. بدن عمدتاً قند را از کربوهیدراتها دریافت می دارد. یک رژیم غذایی کم کربوهیدراته به کنترل سطوح قند خون یاری می نماید. این رژیم غذایی کاهش وزن را تسهیل ساخته و به حفظ سطوح تری گلیسرید و گلوکز نرمال خون یاری می نماید. یک رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین به اسم برترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی که در آنها سطوح کلسترول بالا تشخیص داده شده است، در نظر گرفته می گردد. این نوع رژیم غذایی برای فشار خون بالا هم به خوبی عمل می نماید. یک رژیم غذایی کم کلسترول به پیشگیری از مسائل پیچیده جدی در سلامت مرتبط با دیابت یاری می نماید. مواد غذایی با گلیسمی یا گلوکز (قند خون) پایین منجر به افزایش ناگهانی در سطوح قند خون نمی شوند. به منظور کاهش سطوح کلسترول، افراد دیابتی بایستی میوه و سبزیجات بیشتر (کربوهیدرات های پیچیده با گلیسمی پایین) و گوشت کمتر (چربی اشباع شده) را در رژیم غذایی خود وارد نمایند. این افراد ممکن است لازم باشد فهرستی از کربوهیدراتهای پیچیده را آماده داشته باشند. بایستی از مصرف گوشت گاو، هات داگ، و سوسیس اجتناب گردد. به این علت که کربوهیدرات های پیچیده به آرامی هضم می شوند، به جلوگیری از نوسانات شدید در سطوح قند خون یاری می نمایند.

بر اساس دستورالعمل و معیارهای رژیم غذایی دیابتی، بیماران دیابتی بایستی وعده های غذایی کوچکتر و پی در پی داشته و نباید برای مدت زمان طولانی گرسنه بمانند. این کار به جلوگیری از مسائلی مانند کاهش ناگهانی در میزان قند خون یاری می نماید. الکل، قند خون و کالری را افزایش می دهد. پس نبایستی در برنامه رژیم غذایی افراد دیابتی گنجانده گردد. نشاسته غلات کامل سالم سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی می باشد. به اسم مثال، نان گندم کامل، پاستا، غلات، ذرت، برنج قهوه ای، حبوبات، لوبیا، سیب زمینی، عدس، و غیره از این دست به حساب می آیند. این مواد غذایی را بایستی در وعده های غذایی وارد نمایید. مواد غذایی سالم برای افراد دیابتی، جایگزین های شیر بدون چربی یا کم چرب، ماست، پنیر، و براث (عصاره یا آبِ گوشت) کم چربی را شامل می گردد. فیبر باعث سیری شما شده و مدت زمان طولانی شما را سیر نگاه می دارد. بعلاوه خطر ابتلاء به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. کاهو، کلم بروکلی، اسفناج، لوبیا سبز، هویج، کرفس، گوجه فرنگی، کلم، فلفل، سیب، توت فرنگی، هندوانه، گریپ فروت، پاپایا، گواو، میوه های خشک شده مختلف (خشکبار) و آجیل، و غیره را می توان در این رژیم غذایی گنجاند. آنها مواد مغذی ضروری مانند انواع ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان را برای بدن تأمین می سازند.

مواد غذایی که بایستی از مصرف آنها خودداری کرد

مواد غذایی که افراد دیابتی بایستی از خوردن آنها حذر نمایند، شامل مواد غذایی با میزان سدیم بالا، مواد غذایی شور و شیرین، گوشت های سرشار از چربی و کلسترول، غذاهای فرآوری شده و کنسرو شده، روغن های پرچرب و مواد غذایی چرب (مرغ و ماهی سرخ شده)، و غیره می شوند. شاه ماهی خال مخالی، تاج ماهی و اره ماهی دارای سطوح جیوه بالایی بوده، بنابراین بایستی از خوردن آنها خودداری کرد. بهتر است بجای مصرف مایونز بر روی ساندویچ از خردل استفاده گردد. فرد بایستی از مصرف چربی، سس ها و چاشنی ها خودداری نماید. این شخص می تواند پیاز و سیر خرد شده، گیاهان و ادویه جات، میزان محدودی از روغن های سالمی مثل روغن زیتون، روغن کانولا، تکه های کوچک آووکادو، بادام، گردوی آمریکایی یا پی کان، گردو و زیتون را به سبزیجات، سالاد و سوپ خود بیافزاید. از مصرف آب میوه های شیرین شده بایستی به طور اکید اجتناب کرد. خوردن میوه بهتر از نوشیدن آب میوه است. پروتئین های خوب می توانند از تخم مرغ، قطعات گوشت لخم یا بدون چربی، و ماهی های سالم (سرشار از اسیدهای چرب امگا 3) مانند ماهی آزاد، شاه ماهی، ماهی خال مخالی بدست آیند.

چه میزان کالری بایستی مصرف گردد

بسته به فعالیت فیزیکی، شاخص توده بدن (BMI) و سبک زندگی، افراد دیابتی به سه دسته بسیار فعال، فعال و غیر فعال تقسیم می شوند. این کار به مشخص میزان مصرف کالری روزانه یاری می نماید. به اسم مثال، خانم های ریز نقش یا با استخوان بندی کوچک که ورزش می نمایند، خانم های کوچک اندام یا درشت اندام که احتیاج به کم کردن کمی از وزن خود را دارند و خانم های با سایز میانه که خیلی ورزش نمی نمایند ممکن است 1200 تا 1600 کالری در یک روز مصرف نمایند. یک رژیم غذایی با 1800 کالری برای آقایان کوچک قامت دیابتی دارای اضافه وزن توصیه می گردد. مردان مبتلا به دیابت با وزن نرمال، می توانند رژیم غذایی 2000 کالری را برای حفظ وزن خود در پیش گیرند. کالری دریافتی روزانه ممکن است از فردی به فرد دیگر بسته به سلامت کلی و سبک زندگی او تفاوت کند. پیش از تنظیم یک رژیم غذایی بایستی با پزشک خود مشورت نمایید.

کارشناسان اسم می نمایند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید در روز 35 کالری بر کیلوگرم از وزن بدن خود مصرف نمایند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند یک رژیم غذایی دیابتی 1800-1500 کالری، بسته به شاخص توده بدنی (BMI) و فعالیتهای جسمی را دنبال نمایند.

رژیم غذایی کم کربوهیدراته برای افراد دیابتی، کاهش وزن سالم را تسهیل می سازد. یک برنامه غذایی سالم بخش ضروری درمان دیابت محسوب می گردد، به این علت که سطح قند خون را در محدوده نرمال حفظ می نماید. با در پیش گرفتن یک رژیم غذایی مناسب، دارو و ورزش، افراد دیابتی می توانند علائم این اختلال را تحت کنترل در آورده و از مسائل جدی در سلامت جلوگیری نمایند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

ariyablog.ir: آریا بلاگ: آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

hadiee.ir: مجله هدیه: از مسافرت تا ورزش از همه چیز و همه جا

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 160911

به "برترین رژیم غذایی برای مبتلایان به دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین رژیم غذایی برای مبتلایان به دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید