بهبود کیفیت در آموزش مستلزم معلمانی کارآمد
به گزارش مجله سرگرمی، مسابقات آزمایشگاهی توانایی های معلمان را بهبود می بخشد و به عنوان زمینه ای مناسب برای توسعه شایستگی های معلمان محسوب می گردد

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از شیراز،علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ارتباط برخط با مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی کشور در شیراز گفت: مسابقات آزمایشگاهی شایستگی های حرفه ای معلمان راعینیت می بخشد و آن را در کانون توجه نظام آموزشی قرار می دهد.
او اعلام کرد: بهبود کیفیت در آموزش مستلزم معلمانی کارآمد، با شایستگی های فرق دارد.
کمرئی توضیح داد: در حیطه دانش آموزی نیز فعالیت های آزمایشگاهی آثار مثبت یادگیری دانش آموزان در همه عرصه های علمی به ویژه شیمی، فیزیک و زیست شناسی دارد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش دومین ویژگی را موضوع نقش دانش آموز در خلق موقعیت یادگیری دانست و ادامه داد: آزمایشگاه باید از سوی دانش آموز اداره گردد و معلم در نقش خود باید به تسهیل گری جریان یادگیری بسنده کند.
او اضافه نمود: همه اقدامات از جمله طراحی فرضیه، مهارت آزمون آن و کسب نتیجه و مستندسازی باید از سوی دانش آموزان انجام گردد.
کمرئی اضافه نمود: شکل گیری و پرورش ایده های تازه، پرورش اعتماد به نفس، تمرین تمرکز، یادگیری و تمرین پشتکار و سماجت برای دریافتن و کاوش کردن برای فهمیدن را از آثار و تبعات مثبت این دسته از آموزش ها شمرد و اضافه نمود یادگیری روش مند عمل کردن و مستندسازی یافته ها نیز در این دسته از فعالیت ها لازم است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: هنر ما این است که به جای حفظ و ذخیره اطلاعات، توانایی طبقه بندی، تحلیل و ترکیب اطلاعات، مهارت حل مسأله، مهارت های ارتباطی، مباحثه، مذاکره، مهارت های مدیریتی و فناورانه را توسعه و تقویت کنیم.
او گفت: امروز شکل گیری رویکردی تازه به درس آزمایشگاه لازم است، زیرا در آزمایشگاه واقعی دانش آموز به صورت فیزیکی، دنیای واقعی، مواد اولیه و لوازم عینی و محسوس را برای مشاهده ودرک طبیعت یا دنیای مادی اطراف خود دستکاری می نمایند و یاد می گیرند، اما وقتی شرایط حضور فیزیکی وجود ندارد.
کمرئی اعلام کرد: آموختیم که در شرایط بحران راهی جز پناه بردن به آموزش های الکترونیکی و مجازی وجود ندارد به همین علت بود که برنامه ریزان و معلمان رویکرد های تازه در آموزش ها را اتخاذ کردند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: اکنون شبیه سازها، فرصت یادگیری را به وجود می آورند تا به تدریج فراگیرنده به ویژگی های مدل مفهومی موضوع یادگیری پی ببرد که باید ازاین قابلیت ها در نظام آموزشی به ویژه در دروس عملی و آزمایشگاهی از آن ها بهره گرفت. همینطور نرم افزارها، موقعیت مناسبی را به وجود می آورند و آزمایشگاه مجازی را به جزیی تفکیک ناپذیر از سیستم آموزشی تبدیل می نمایند.
او ادامه داد: در این رویداد علمی موقعیت فضای مجازی فرصتی را فراهم آورد تا با ترکیب روش های حضوری مسابقات آزمایشگاهی و ارزشیابی های غیرحضوری راهبرد تازهی در آموزش و یادگیری این درس تجربه گردد.
کمرئی اضافه نمود: مزیت این آموزش ها دراین است که متن صوت و تصویر و غیرترکیب می شوند تا یادگیری را به حداکثر برسانند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه نمود: در این شیوه نیازمند بازمهندسی فعالیت های آموزشی و بازاندیشی در ماهیت یادگیری هستیم.
ت
منبع: باشگاه خبرنگاران جوانwallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کاریکاتوریست ها
asiaro.ir: تور آسیایی ارزان | تور ترکیبی آسیایی | تور ترکیبی جنوب شرق آسیا
pariha.com: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما