بسته بندی های کذایی در محصولات غذایی
به گزارش مجله سرگرمی، چند روز پیش برای خرید 2بسته ماکارونی و یک قوطی رب گوجه فرنگی و چند بسته ادویه به فروشگاه نزدیک خانه مان رفتم اما وقتی با قفسه خوراکی های رنگانگ روبه رو شدم، نتوانستم جلوی خودم را بگیرم و کلی خرید اضافه کردم و کار به جایی رسید که وقتی پای صندوق رفتم، مجبور شدم از کارت اعتباری ام استفاده کنم؛ چون پول کافی همراهم نبود. نداشتن مدیریت خرید و ضعف در مهارت پول خرج کردن، جزو مشکل هایی است که خیلی ها با آن روبه رو هستند.

بسته بندی های کذایی در محصولات غذایی
نویسنده: ندا احمدلو*
مصاحبه با دکتر سارا سهراب وندی *
چند روز پیش برای خرید 2بسته ماکارونی و یک قوطی رب گوجه فرنگی و چند بسته ادویه به فروشگاه نزدیک خانه مان رفتم اما وقتی با قفسه خوراکی های رنگانگ روبه رو شدم، نتوانستم جلوی خودم را بگیرم و کلی خرید اضافه کردم و کار به جایی رسید که وقتی پای صندوق رفتم، مجبور شدم از کارت اعتباری ام استفاده کنم؛ چون پول کافی همراهم نبود.نداشتن مدیریت خرید و ضعف در مهارت پول خرج کردن، جزو مشکل هایی است که خیلی ها با آن روبه رو هستند.
خانم دکتر! نقش بسته بندی زیبا در خرید موادغذایی مختلف چیست؟
بسته بندی های محصولات غذایی به اهداف مختلفی انجام می شوند. یکی از این اهداف ایجاد ارتباط با مشتری است. یعنی یک بسته بندی خوب می تواند اطلاعاتی را به مشتری بدهد که حس و عاطفه ای در او نسبت به خرید محصول ایجاد کند. بنابراین جذابیت و زیبایی یک کالا می تواند خودش را هم در شکل بسته بندی نشان بدهد و هم در رنگ، مقدار و ویژگی های برچسب آن.چرا معمولا مضرترین خوراکی ها مانند چیپس و پفک، زیباترین بسته بندی ها را دارند؟
به نظر من، لزوما این طور نیست و اتفاقا خیلی از غذاهای سالم در جهان بسته بندی های بسیار زیبایی دارند ولی به هرحال، این یک قاعده طبیعی است که وقتی محصولات غذایی، سلامت بخشی و ارزش تغذیه ای پایینی دارند (یعنی وقتی از نظر خواص طبیعی ارزش شان کم است)، فراورینمایندگان سعی می نمایند که این نقطه ضعف را با مزایای دیگری مانند ایجاد جذابیت در بسته بندی بپوشانند. به علاوه، چون مصرف نمایندگان این محصولات، بچه ها و نوجوانان هستند، فراورینماینده تمام تلاشش را می نماید که محصول فاقد ارزش غذایی اش را در بسته بندی جذابی بگنجاند تا به این ترتیب، مصرف نماینده کم سن وسالش را جذب کند.پس به نظر شما، زیبا و شکیل بودن بسته بندی موادغذایی، نشانه سالم بودن آنها نیست؟
بله، همان طور که اسم شد، بسته بندی های شکیل و چشم نواز نمی توانند نشانه سالم بودن خوراکی ها باشند. ممکن است که یک خوراکی سالم، بسته بندی کاملا معمولی داشته باشد اما ارزش غذایی اش از خوراکی هایی با بسته بندی های رنگارنگ و زیبا بیشتر باشد. به اسم نمونه، خرما که از نظر تغذیه ای خوراکی بسیار با ارزشی محسوب می گردد، ارزش غذایی اش به مراتب از چیپس و پفک هایی که در بسته بندی های زیبا در قفسه فروشگاه ها قرار دارند، بیشتر است!مصرف نمایندگان باید هنگام خرید به چه نکاتی توجه نمایند تا بعد از بازگشتن به خانه با کوهی از خریدهای به درد نخور روبرو نشوند؟
برترین کار، این است که پیش از خرید، احتیاجهایشان را لیست نمایند و خریدشان را مطابق با آن لیست انجام دهند. باید به این نکته توجه کرد که موادغذایی مضر مانند تنقلات کم ارزش، کمترین بخش خرید را به خود اختصاص دهند و هنگام خرید بیشتر به ارزش تغذیه ای موادغذایی توجه گردد. هنگام خرید موادغذایی هم حسابی حواس تان را به تاریخ فراوری و انقضای آنها جمع کنید تا خوراکی هایتان کمی پس از خرید، فاسد و خراب نشوند. راستی! شما می توانید برای جلوگیری از خریدهای اضافی، اصلا سراغ قفسه هایی که به اقلام موجود در آنها احتیاج ندارید، نروید تا وسوسه خرید به سراغ تان نیاید. بعلاوه اگر پول زیاد یا کارت اعتباری با خودتان همراه نبرید، می توانید مطمئن باشید که بیشتر از احتیاجتان خرید نخواهید کرد چون پول کافی برای این خرید اضافی ندارید!فروشندگان معمولا از چه روش هایی برای فروش کالاهای خوراکی خود استفاده می نمایند؟
فروشندگان، خوراکی ها و مخصوصا انواع مضر را بیشتر در معرض دید قرار می دهند و در بعضی موارد هم تعریف و تبلیغ بی جا در خصوصشان می نمایند و اطلاعات اشتباهی (حتی به طور ناخواسته) به مشتری می دهند. به اسم نمونه، اگر دقت نموده باشید، در بیشتر مغازه ها، قفسه ای پر از چیپس و پفک برای جلب نظر مشتری در جلوی مغازه قرار داده می گردد که این هم نوعی شگرد فروش خوراکی های مضر است!وقتی با خوراکی هایی که در حراجی هستند، روبرو می شویم، باید چه کار کنیم؟ ممکن است تاریخ مصرف بعضی از آنها روبه انقضا باشد؟
بله. ممکن است تاریخ مصرف بعضی از خوراکی ها روبه انقضا باشد یا به طور استاندارد فراوری نشده باشند و به همین دلیل فروشنده، آنها را حراج کند. بنابراین توصیه می گردد که به تاریخ های فراوری و انقضا، پروانه ساخت، نشان استاندارد (در خصوص محصولات دارای استاندارد اجباری)، بسته بندی سالم و ظاهر مناسب خوراکی های حراج شده، بیشتر از موادغذایی معمولی دقت کنید.وقتی با یک خوراکی تازه در فروشگاه ها روبرو می شویم، چه کنیم؟ می توانیم بدون توجه به مفید یا مضر یا حساسیت زا بودن یا نبودنش، آن را بخریم؟
نه! حتما باید به برچسب روی بسته بندی خوراکی های تازه یا حتی قدیمی دقت کنید و توجه زیادی هم به پروانه ساخت محصول داشته باشید و ترکیبات خوراکی ها را از روی برچسبشان بخوانید تا مسئله ای برایتان پیش نیاید.تعریف شما از یک خرید سالم در حوزه صنایع غذایی چیست؟
توجه به مواردی نظیر پروانه ساخت، نشان استاندارد (در خصوص محصولات دارای استاندارد اجباری)، تاریخ های فراوری و انقضا، محصولات فراوریی کارخانجات معتبر و خوش نام، کالاهای با ارزش تغذیه ای بالا، اجزای موادغذایی، موادغذایی با محتوای کالری کم (مقدار چربی و شکر پایین) و عدم استفاده از چربی های جامد در موادغذایی، لازم است. بعلاوه توصیه می گردد کمتر از محصولاتی با خطر بهداشتی بالا (از نظر فرمولاسیون و فراوری، مانند سوسیس و کالباس) بهره ببرید و همواره به مقدار مورجهانز، موادغذایی را خریداری کنید و آنها را برای طولانی مدت در قفسه های کابینت یا فریزرتان انبار نکنید! ضمناً حواستان باشد که تا حد امکان از خرید موادغذایی به صورت فله ای، بپرهیزید، چون رعایت بهداشت در فراوری و عرضه آنها اصلا مورد تایید مراکز بهداشتی نیست.پی نوشت ها :
*متخصص صنایع غذایی
منبع:www.salamat.com/م
منبع: راسخونkarnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی