بزرگترین دستاوردهای دنیای علم در سال 98

به گزارش مجله سرگرمی، روزنامه جام جم: درآمیخته شدن ماه های پایانی سال 98 با حوادث گوناگون داخلی و بین المللی آن قدر این روز ها ذهنمان را درگیر نموده که اگر بپرسند سال 98 را چطور دیدید، بی درنگ تلخی این روز ها را به خاطر می آوریم. اما در سالی که گذشت، در کنار تمام این روز های ناخوشایند، محققان و دانشمندان علمی سراسر جهان همچنان در حال به پیش راندن لبه های دانش و فناوری بوده اند و دستاورد های مهمی را به جامعه انسانی هدیه کردند. دستاورد های مهم پزشکی، فضایی و فناوری که حتی شاید تا چند سال پیش تصور و ذهنیتی از آن ها در فکرمان نقش نبسته بود. در ادامه نگاهی کوتاه به بعضی از مهم ترین رویداد های علمی سال 98 خواهیم داشت.

بزرگترین دستاوردهای دنیای علم در سال 98

21 فروردین

ثبت اولین تصویر واقعی از سیاهچاله

دانشمندان طرح تلسکوپ افق رویداد با یک کار گروهی کم نظیر به وسیله تلفیق و یکپارچه سازی داده هایی که با روش تداخل سنجی از هشت تلسکوپ رادیویی در اقصی نقاط زمین گردآوری شد، برای اولین بار در تاریخ بشر پیروز شدند تصویری واقعی از یک سیاهچاله فضایی و محیط پیرامونش در مرکز کهکشان 78M در فاصله 53 میلیون سال نوری یا 226 هزار میلیارد کیلومتری زمین را ارائه دهند.

30 اردیبهشت

بازتعریف کیلوگرم و 3 واحد دیگر

از 130 سال پیش تا به امروز کیلوگرم بر اساس وزنه استوانه ای شکل فلزی از جنس پلاتین و ایریدیوم که به Le Grand K شناخته و در پاریس نگهداری می شد، تعریف می شد. 20 می/30 اردیبهشت سال جاری مقارن با روز جهانی اندازه شناسی، تعریف واحد کیلوگرم به صورت رسمی با ثابت پلانک بازتعریف شد تا دیگر وابسته به جسم فیزیکی نباشد. همزمان سه واحد دیگر اندازه گیری یعنی آمپر، کلوین و مول نیز در این تاریخ بازتعریف شدند.

11 تیر

خورشیدگرفتگی کامل در آسمان آمریکای جنوبی

سال جاری مردم آمریکای جنوبی پس از دو سال، شاهد یک خورشید گرفتگی کامل بودند. ده ها هزار گردشگر به شهر های شمالی شیلی رفتند تا این پدیده نجومی را نظاره گر باشند. این خورشید گرفتگی در وسعتی 11 هزار کیلومتری بر فراز آب های آزاد شیلی و آرژانتین در ساعت 15:22 به وقت محلی شروع شد و یک ساعت و 17 دقیقه ادامه داشت. خورشید گرفتگی کامل از ساعت 16:39 شروع شد و در مجموع دو دقیقه و 30 ثانیه ادامه پیدا کرد.

31 تیر

شروع مأموریت هند برای فتح ماه

هند تیر سال جاری مدارگرد چاندرایان 2، ماه نشین ویکرام و ماه نورد پراگیان را سوار بر ماهواره بر جی اس ال وی با هدف فرود بر سطح ماه به مدار زمین پرتاب کرد. این پرتاب و تمام مراحل اوج دریافت چاندرایان از مدار زمین، رسیدن به مدار ماه و کاهش ارتفاع و پارک در مدار قطبی بالای ماه با پیروزیت انجام شد. اما در مرحله آخر یعنی 15 شهریور، ماه نشین ویکرام و ماه نورد پراگیان نتوانستند مأموریت خود را برای فرود بر سطح ماه و گردش در مدار ماه به خاتمه برسانند. با این وجود این مأموریت تجارب و دستاورد عظیمی در حوزه فضا برای هندی ها به دنبال داشت.

13 مرداد

عبور از کانال مانش با تخته پروازی

فرانکی زاپاتا، مرد مبتکر فرانسوی با استفاده از تخته پروازی که خودش ساخته بود، پس از برخاستن از فرانسه از کانال مانش عبور کرد و به بریتانیا فرود آمد. فرانکی زاپاتا پس از 20 پرواز پیروزیت آمیز با بیشینه سرعت 190 کیلومتر در ساعت و یک بار سوخت گیری در طول جهت توانست به هدف خود دست یابد.

30 شهریور

دستیابی گوگل به فناوری فزونی کوآنتومی

خاتمه شهریور سال جاری گوگل ادعا کرد رایانه کوانتومی ای ساخته است که می تواند مسائلی را حل نماید که قدرتمندترین ابررایانه های کنونی برای حلشان به ده هزار سال زمان احتیاج دارند؛ افتخاری که به آن دستیابی به فزونی کوآنتومی (quantum supremacy) می گویند. با این حال کوتاه مدتی پس از انتشار این مقاله، به دلایل نامعینی که احتمالا بیشتر جنبه امنیتی داشته است، این مقاله از دسترس خارج شد و حدود یک ماه بعد پایان گوگل به صورت رسمی دستیابی به این فناوری را تأیید کرد.

15 مهر

اعلام برندگان جوایز نوبل 2019

در میانه مهر به رسم هر سال برندگان جایزه نوبل رشته های فیزیولوژی یا پزشکی، شیمی و فیزیک اعلام شدند. جایزه نوبل پزشکی سال جاری به طور مشترک به ویلیام جی کالین جونیور، پیتر جی راتکلیف و گرگ ال سمنزا به خاطر تحقیقات مجزایشان در خصوص چگونگی سازگاری سلول ها با اکسیژن موجود تعلق گرفت. جایزه نوبل فیزیک نیز به جیمز پیبل برای کشفیات نظری در کیهان شناسی فیزیکی و میشل مِیر و دیدیه کولوز برای کشف یک سیاره فراخورشیدی که به دور یک ستاره شبیه به خورشید می چرخد، اهدا شد. جایزه شیمی به طور مشترک به جان بی گودایناف، استنلی ویتنگهام و آکیرا یوشینو برای ابداع باتری های لیتیوم-یونی تعلق گرفت.

28 مهر

ثبت رکورد طولانی ترین پرواز

هواپیمای بوئینگ 787 دریم لاینز شرکت هوایی کآنتاس استرالیا آدینه 26 بهمن با 50 مسافر از فرودگاه نیویورک برخاست و پس از 20 ساعت پرواز بدون توقف در مسافت 16 هزار و 200 کیلومتر با پیروزیت در 7 دقیقه بامداد 28 مهر در فرودگاه سیدنی به زمین نشست. تا به امروز هیچ هواپیمای مسافربری تجاری این مسافت طولانی را بدون توقف طی ننموده بود. این پرواز با هدف سنجش عملی تاثیرات پرواز های بالای 12 ساعت روی بدن مسافران و خدمه هواپیما و ارزیابی قدرت تحمل انسان در پرواز های طولانی مدت صورت گرفت.

30 مهر

ثبت کوچک ترین حسگر عکاسی جهان در رکورد های گینس

شرکت اومنی ویژن پیروز به ساخت کوچک ترین حسگر عکاسی جهان و ثبت رکورد مذکور در کتاب رکورد های جهانی گینس شد. ابعاد حسگر یادشده که OV 6948 نام دارد، 575/0 در 575/0 در 232/0 میلی متر بوده و در دوربینی به ابعاد 65/0 در 65/0 میلی متر نصب خواهد شد. یکی از مهم ترین کاربرد های این حسگر در پزشکی برای وارد کردن دوربین به درون بدن و عکاسی از اعصاب، قلب، نخاع و دیگر اعضای غیرقابل دسترس است.

11 آبان

فراوری پوست و رگ های خونی زنده با چاپ سه بعدی

محققان آمریکایی با ترکیب دو نوع سلول زنده بدن پیروز به فراوری محصولی موسوم به جوهر زیستی شدند که با چاپ آن در درون ساختار پوست فراوری شده با چاپگر سه بعدی می توان رگ های خونی را بازسازی کرد. این محصول جدید بعد از گذشت چند هفته قابلیت خود را نشان داد و رگ های خونی موجود در آن رشد نموده و با پیروزیت برای التیام زخم بدن یک موش به کار گرفته شد.

20 آبان

گذر عطارد از مقابل خورشید

در جریان این پدیده سیاره عطارد که به صورت معمول همچون دیگر سیاره های منظومه شمسی در مدار گردش به دور خورشید قرار گرفته است، از دید ما در زمین همچون نقطه کوچک سیاه رنگی طی چند ساعت آرام آرام از مقابل قرص خورشید عبور کرد. پدیده گذر عطارد آنقدر کم اتفاق می افتد که برای دیدن دوباره اش باید تا سال 1411 صبر کنید.

21 آبان

تأیید اولین واکسن ابولا

این واکسن که اروبو (Ervebo) نام دارد را شرکت داروسازی مرک در آلمان ساخته است. در این زمان کمیته ای که توسط آژانس دارویی اروپا تشکیل شده بود، مجوز بازاریابی مشروط اتحادیه اروپا را برای این واکسن پیشنهاد کرد. مجوز های بازاریابی مشروط برای دارو ها و درمان هایی صادر می گردد که احتیاج پزشکی رفع نشده ای را برای بیماران رفع می نمایند. این نوع دارو ها سریع تر از دارو های جدید دیگر تایید شده و برای تایید آن ها به جمع آوری و تحلیل داده های کمتری احتیاج است.

1 آذر

رونمایی از وانت تمام برقی تسلا؛ سایبرتراک

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، در نمایشی زنده از آخرین محصول این شرکت یعنی وانت تمام برقی تسلا که سایبرتراک نام گرفته رونمایی کرد. سر و شکل زاویه دار و تماما هندسی، رنگ های متالیک مات، بدنه ضدضربه و قیمت پایه مناسب از جذابیت های سایبرتراک به شمار می رفتند. مدیر طراحی تسلا در این رونمایی به ایلان ماسک پیوست و با پتک فلزی سنگینی به بدنه خودرو کوبید تا ضد ضربه بودنش را اثبات کند.

22 آذر

ماه نورد یوتو 2 رکورد حضور بر سطح ماه را شکست

22 آذر ماهنورد چینی یوتو2 (YuTu2) که در پشت کره ماه مشغول به کاوش است با بیش از 340 روز فعالیت، بیش از هر ماهنورد دیگری روی کره ماه کار نموده بود و رکورد حضور در فضا را شکست. این رکورد به مدت حدود نیم قرن به ماهنورد شماره یک اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان نخستین ماهنورد بی سرنشین جهان تعلق داشت. جالب است بدانید که این ماهنورد تا امروز همچنان بر سطح ماه در حال فعالیت است.

5 دی

کسوف جزیی در ایران

پس از سال ها شاهد خورشیدگرفتگی جزئی از ایران بودیم. این کسوف از کشور های عمان، قطر، امارات متحده عربی و سریلانکا به صورت حلقوی قابل مشاهده بود. خورشیدگرفتگی بعدی در یکم تیر 99 به صورت جزئی از مناطق مختلف کشور قابل رویت بود.

10 دی

اولین گزارش رسمی همه گیری کرونا

در اوخر آذر، بیماری تنفسی جدیدی در شهر ووهان چین شناسایی شد که خیلی زود به همه گیری گسترده در ووهان، سایر شهر های چین و در حال حاضر قریب به 120 کشور جهان تبدیل شده است. به دنبال مطالعات انجام شده معین شد این بیماری ویروسی ناشی از نوع جدید ویروس از خانواده کروناویروس هاست که در روز های بعد کووید-19 نام گرفت.

26 دی

بهره برداری از عظیم ترین توربین بادی شناور جهان

کشور پرتغال عظیم ترین توربین بادی شناور را در نزدیکی سواحل خود راه اندازی کرد. این توربین عظیم بخشی از یک نیروگاه بادی شناور با سه توربین است. این نیروگاه بادی شناور، الکتریسیته فراوریشده را با استفاده از یک کابل 20 کیلومتری به ساحل انتقال می دهد.

27 دی

اولین برخاست تمام اتوماتیک هواپیما

شرکت ایرباس پیروز شد یکی از هواپیما های خود را بدون دخالت خلبان از زمین بلند کند. این هواپیما که مدل A350-1000 بود از فرودگاه تولوز- بلانیاک فرانسه با پیروزیت برخاست. در طول این آزمایش، دو خلبان در کابین خلبان آماده بودند تا در صورت پیش آمد هرگونه اختلال، کنترل هواپیما را در دست بگیرند.

6 بهمن

نقشه 3 بعدی و باکیفیت گوگل از ارتباطات مغزی مگس میوه

گوگل با همکاری یک مرکز تحقیقاتی پزشکی در ویرجینیای آمریکا عظیم ترین نقشه سه بعدی از ارتباطات مغزی مگس میوه را تهیه نموده است. مغز این حشره متشکل از بیش از صدهزار سلول عصبی است که در نقشه یادشده حدود 25 هزار سلول از این دست دیده می گردد. سلول های یادشده در 4000 نوع مختلف قابل مشاهده هستند و میلیون ها جهت ارتباطی آن ها نیز در نقشه یادشده دیده می گردد.

20 بهمن

پرتاب ماهواره ظفر

غروب 20 بهمن سال جاری شاهد پرتاب ماهواره سنجش از راه دور ظفر با ماهواره بر سیمرغ بودیم. مرحله اول این پرتاب با پیروزیت انجام شد. اما پس از جدا شدن قسمت اول ماهواره بر در حوالی چابهار، بخش حامل ماهواره به سرعت مورد احتیاج برای تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید و بر اساس برنامه اتوماتیک ماهواره بر انفجار یافت. پیش از این شاهد پرتاب ماهواره های پیغام و دوستی نیز در سال گذشته بودیم که در مرحله تزریق به مدار مورد نظر پیروز نبودند.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: برترین ها
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 98430

به "بزرگترین دستاوردهای دنیای علم در سال 98" امتیاز دهید

1 کاربر به "بزرگترین دستاوردهای دنیای علم در سال 98" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین دستاوردهای دنیای علم در سال 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید