برگزاری فم تور برای دفاتر فعال کشورهای هدف گردشگری، اعلام و پاسخ گویی به شکایات گردشگران ایرانی آنلاین می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: از سفرا می خواهیم تا دفاتر بزرگ و فعال خدمات گردشگری کشورهای محل ماموریت خود را شناسایی نمایند تا با برگزاری تور آشناسازی، زمینه افزایش گردشگران ورودی به کشور را فراهم آوریم.

برگزاری فم تور برای دفاتر فعال کشورهای هدف گردشگری، اعلام و پاسخ گویی به شکایات گردشگران ایرانی آنلاین می گردد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز شنبه 6 مرداد 97 در همایش سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی با اشاره به وضعیت گردشگری جهان گفت: گردشگری امروز به اقتصاد سوم جهان تبدیل گردیده است و روند روبه رشد آن شتابان ادامه دارد به طوری که در سال 1950 میلادی 35 میلیون گردشگر در دنیا وجود داشت و در سال 2018 میلادی شاهد هستیم که یک میلیارد و 300 میلون گردشگری در دنیا جا به جا گردیده است.

او اضافه نمود: همه اقتصاددانان جهان پیش بینی می نمایند که صنعت گردشگری در آینده نزدیک تبدیل به اقتصاد اول جهان می گردد، در حال حاضر گردشگری 2400 میلیارد دلار در GDPجهان نقش دارد و 281 میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند و از هر 10 شغل یکی به گردشگری مربوط است.

مونسان با اشاره به ابعاد اجتماعی گردشگری شرح داد: این صنعت در ایجاد شادی، نشاط و امید است که دولتها میلیارد ها دلار برای به دست آوردن آنها خرج می نمایند، نقش موثری دارد، همچنین گردشگری موضوعی فرابخشی است، وقتی گردشگری به حرکت در می آید تمام ابعاد اقتصادی کشورها را به حرکت وا می دارد.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: گردشگری در کشور ما هم ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، در بعد اقتصادی به دلیل اینکه ما حساب ویژه گردشگری در کشور نداریم بسیاری از موضوعات مالی گردشگری ذیل سایر حوزه ها قرار گرفته است، گردشگری ما اگر چه با وجود ظرفیت های موجود به صندلی واقعی خود نرسیده است اما در وضعیت اقتصادی کشور نقش مهمی دارد، این صنعت در عید نوروز 97 حدود 10هزار میلیارد تومان گردش مالی در کشور ایجاد کرد و به همین دلیل طرح تعطیلات زمستانی برای ایجاد یک اوج دیگر در حوزه گردشگری کشور در حال پیگیری است.

او گفت: سرعت ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری 2ونیم برابر سایر بخش ها است و عدد سرمایه گذاری در این بخش بسیار کم تر از سایر حوزه هاست، در حوزه گردشگری می توان به ازای هر 50 میلیون تومان سرمایه گذاری یک شغل ایجاد کرد این در حالی است که این رقم در سایر حوزه ها بسیار بالاست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه بیکاری یکی دیگر از موضوعات مهم در کشور است که گردشگری می تواند در کاهش آن موثر باشد، اضافه نمود: این صنعت در حوزه مباحث اجتماعی نیز تاثیرات فراوانی دارد، موضوع مهاجرت از روستا به شهر که یکی از دغدغه های کشور بود امروز با ورود صنعت گردشگری به روستاها و ایجاد اقامتگاه های بومگردی متوقف گردیده است و در برخی موارد نیز شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا هستیم، همچنین با ایجاد اقامتگاه های بومگردی روستاها توسعه یافته اند و روستاییان درآمد کسب می نمایند.

او ادامه داد: توزیع عادلانه ثروت که جزو اهداف عالیه نظام بوده است نیز با استفاده از گردشگری محقق می گردد، گردشگری به واسطه حجم سرمایه گذاری اندک باعث می گردد همه اقشار بتوانند در این حوزه صاحب درآمد شوند.

مونسان در مورد صنایع دستی گفت: صنایع دستی دارای ارزش اضافه نموده بسیار بالایی است، این ارزش اضافه نموده از 40 درصد تا 100 درصد را شامل می گردد، بالغ بر 3 میلیون نفر به صورت مستقیم از این طریق امرار معاش می نمایند و میزان صادرات صنایع دستی بدون فرش و زیور آلات 281 میلیون دلار بوده است، این رقمی است که از مبادی رسمی کشور اعلام گردیده است، سال گذشته 5 میلیون و 100 هزار نفر گردشگر ورودی داشتیم که اگر سهم 50 دلاری برای خرید سوغات این تعداد گردشگر را محاسبه کنیم بالغ بر 250 میلیون دلار هم در این بخش صادرات داشتیم، این بخش با کمترین حمایت این حجم از صادرات را داشته است.

معاون رئیس جمهوری توضیح داد: برآوردها نشان می دهد حجم صادرات صنایع دستی تا 2 میلیارد دلار قابل افزایش است، همچنین فروش داخلی صنایع دستی 1400 میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: در حال حاضر حدود 1700 پروژه گردشگری در کشور در حال اجراست که پیش بینی می کنیم تا سرانجام این دولت 1250 پروژه را به نتیجه برسانیم، بومگردی ها یکی از موضوعات مهمی است که در ایجاد اشتغال و کمک به ظرفیت اقامتی کشور حائز اهمیت است این اقامتگاه ها مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی هستند، در حال حاضر حدود 600 واحد بومگردی در کشور وجود دارد و هدفگذاری این است که این تعداد به 2 هزار واحد افزایش پیدا کند، به طور متوسط در هر واحد بومگردی 8 نفر مشغول به کار می شوند و به این ترتیب 16 هزار شغل در کشور ایجاد می گردد.

او توضیح داد: ارائه تسهیلات با سود 4 درصد از صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاران حوزه گردشگری از دیگر اقدامات سازمان میراث فرهنگی است که طبق توافق اولیه هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص خواهد یافت، همچنین بر اساس قانون تغییر کاربری اراضی که قبلا فقط هتل ها را در بر می گرفت با پیگیری های ما شامل حال مجتمع های گردشگری، مناطق نمونه گردشگری و بومگردی ها هم گردیده است.

مونسان اضافه نمود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دو طرح طرح اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر دارای نقش و صندلی ویژه است.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: پورتال جامع گردشگری ایران به آدرس visitiran.ir راه اندازی گردیده است، این پورتال مرجعی برای معرفی تمام داشته ها به گردشگران داخلی و خارجی است، با راه اندازی این پورتال شاهد توزیع یکنواخت گردشگر داخلی خواهیم بود، به طوری که در ایام نوروز سال 97 پورتال جامع گردشگری کشور 6 میلیون بازدیدنماینده داشت و شاهد بودیم بسیاری از شهرهایی که شناخته گردیده نبودند در این ایام مورد توجه گردشگران قرار گرفتند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: همچنین از ابتدای سال، موضوع شهر گردشگر به صورت جدی در حال پیگیری است، شهرداری ها و استانداری ها بیشترین سهم را در این موضوع دارند و شهرها کوشش می نمایند با رعایت مختصات شهر گردشگر، گواهینامه این بخش را گرفتن نمایند، اولین نمایشگاه شهر گردشگر هم شهریور سال جاری برگزار خواهد شد.

مونسان گفت: طبیعت گردی و کمپ های گردشگری از دیگر موضوعاتی است که بسیار جدی گرفته گردیده است، ایجاد این کمپ ها در کنار پروژه های بزرگ کشاورزی نیز می تواند به ورود گردشگر کمک کند، توسعه آموزش از دیگر مسائلی است که مورد توجه قرار گرفته است امروز می توانیم بگوییم که هتل های 5 ستاره ما استانداردها را رعایت می نمایند البته با صندلیی که باید داشته باشیم هنوز فاصله داریم و باید در این بخش اقدامات بیشتری انجام گردد.

او اظهار کرد: موضوع مرمت، احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی(غیر از سطح یک) از دیگر مواردی است که در سازمان میراث فرهنگی پیگیری می گردد، این بناهای تاریخی تحت نظارت کارشناسان سازمان مورد مرمت قرار می گیرند و در قالب اقامتگاه یا در سایر بخش ها مورد استفاده قرار می گیرند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در حوزه صنایع دستی نیز طرح تجاری سازی و برندسازی شروع گردیده است، همچنین در این بخش موضوع طراحی منطبق با سلیقه مشتری نیز مورد توجه قرار گرفته است، ما به دنبال اجرای برنامه هایی برای ارتقای بسته بندی صنایع دستی و بازاریابی در این بخش هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: معافیت صنعتگران و صادرنمایندگان از ارائه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما نیز با پیگیری سازمان میراث فرهنگی انجام شد که این موضوع کمک قابل توجهی به حوزه صنایع دستی خواهد نمود، توسعه بازارچه های صنایع دستی از دیگر برنامه های سازمان است ما به دنبال ایجاد حداقل یک بازارچه در هر مرکز استان هستیم، ممنوعیت فروش صنایع دستی خارجی در تمام سایت های تاریخی کشور نیز از دیگر اقداماتی است که انجام گردیده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بزرگترین معضل گردشگری را عدم معرفی و تبلیغات داشته ها و ظرفیت ها دانست و اضافه نمود: ما مشکلات جدی در بخش اعتبارات داشته ایم، با منابع محدود در نمایشگاه ها حضور یافتیم و کشورهای هدف گردشگری را معین کردیم تا با این منابع محدود امکان معرفی بهتر و استفاده بهینه از منابع را داشته باشیم.

معاون رئیس جمهوری توضیح داد: سال جاری اعتبارات ما در حوزه تبلیغات خارجی افزایش چند برابری داشته است، همچنین راه اندازی پورتال جامع گردشگری کشور اقدامی بسیار مناسب برای معرفی و تبلیغات داشته ها محسوب می گردد.

سفرا در پوشش اتفاقات مثبت فرهنگی ایران فعالیت نمایند

همچنین محمد محب خدایی معاون گردشگری در این نشست با اشاره به ظرفیت ها و داشته های کشور در حوزه گردشگری گفت: ایران از نظر داشته های فرهنگی و تاریخی رتبه 10 را در جهان به خود اختصاص داده است، گردشگری ما بسیار متنوع است و می تواند مورد استفاده همه گردشگران قرار گیرد، از نظر ظرفیتی در دنیا بهترین ظرفیتها را داریم که یکی از آنها چهارفصل بودن است.

معاون گردشگری توضیح داد: در سه ماه اول سال جاری 30/66 درصد رشد در گردشگری ورودی را شاهد بودیم، این افزایش بیشتر مربوط به گردشگران کشورهای همسایه و مسلمان بوده است.

محب خدایی اضافه نمود: ارائه خدمات خلاقانه در فضاهای مجازی، اعلام دلایل اصلی عدم سفر به ایران، پوشش اتفاقات مثبت فرهنگی ایران، برگزاری برنامه های فرهنگی، معرفی افراد فرهنگی موثر، معرفی ظرفیت ها به ایرانیان مقیم فعال در کشورهای بازار هدف، تشویق توراپراتورهای مجازی، بهره گیری از دانشجویان فعال برای توسعه گردشگری، معرفی رسانه های اثرگذار، معرفی اطلاعات گردشگری ایران در سایت سفارت، اطلاع رسانی به موقع رویدادها در کشورهای بازار هدف، فعال کردن توراپراتورها، حضور سفرای کشورمان در رسانه های کشورها از جمله پیشنهادهای ما برای سفرای ایران در سایر کشورها است.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه ایران سومین کشور تولیدنماینده صنایع دستی است، گفت: ایران بالاترین آمار شهرهای جهانی صنایع دستی را به خود اختصاص داده است همچنین کشور ما به گفته رقبا، در حوزه کالای نفیس و فاخر رقابت ناپذیر است اما با وجود این ظرفیت ها از لحاظ تجاری با آنچه مطلوب است فاصله داریم.

معاون صنایع دستی توضیح داد: صنایع دستی کشور مثال واقعی اقتصاد مقاومتی است، بیش از 295 رشته فعال صنایع دستی در کشور وجود دارد، مواد اولیه بومی، مهارت بومی و سرمایه کار بومی از مهمترین مزیت های این حوزه است، در حوزه فراملی، افزایش رقم صادراتی صنایع دستی با اعتقاد به حفظ بازارها سنتی و ورود به بازارهای جدید، حضور پررنگ تر در بازارهای بین المللی، ایجاد مراکز فروش دائمی، برگزاری حراج صنایع دستی کشور که علاقه مندان بسیاری دارد و ایجاد فضایی برای معرفی صنایع دستی در سفارتخانه ها می تواند در صادرات صنایع دستی کشور موثر و مفید باشد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی نیز در این جلسه گفت: دیپلماسی فرهنگی از منظر میراث فرهنگی بسیار مهم است، از سفرا می خواهیم برای ارتباطات بین موزه ای و پژوهشی و ارتباط با کشورهای همسایه برای مرمت آثار تاریخی مساعدت نمایند، سازمان میراث فرهنگی آمادگی لازم را برای برگزاری نمایشگاه های دو طرفه دارد، ثبت 23 اثر در فهرست میراث جهانی موضوعی بسیار مهم است، سال جاری ما موفق به ثبت جهانی منظر ساسانی فارس شدیم و ثبت جهانی سایر عناصر ایرانی نیز در دستور کار است.

طالبیان اضافه نمود: اموال فرهنگی موجود در سفارتخانه ها نیازمند شناسایی و معرفی است که در این حوزه از سفرا درخواست همکاری داریم تا این آثار دارای شناسنامه شوند و حفاظت از آنها به شکل بهتری انجام گردد.

معاون میراث فرهنگی توضیح داد: تاکنون 4 مورد، استرداد محموله های آثار تاریخی مهم انجام گردیده است و در آینده نزدیک شاهد استرداد 2 محموله مهم دیگر نیز خواهیم بود و از سفرا تقاضا داریم در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی همکاری داشته باشند.

در ادامه این نشست سفرای ایران در کشورهای خارجی به بیان نظرات، پیشنهادها و انتقادات خود پرداختند.

سفیر ایران در عراق با اشاره به ظرفیت های گردشگری سلامت و لزوم توجه به این حوزه گفت: سامان دهی و نظم بخشیدن به حوزه گردشگری سلامت موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سفیر ایران در اندونزی نیز گفت: یکی از مشکلات نمایندگی ها در اختیار نداشتن فهرست نمایشگاه ها است، در اختیار داشتن فهرست کاملی از نمایشگاه ها، جشنواره ها و آیین های کشورمان می تواند در جلب و جذب گردشگران موثر باشد.

صناعی سفیر ایران در روسیه با اشاره به لغو روادید گروهی بین دو کشور اضافه نمود: امیدواریم این طرح از سال جاری به درستی اجرای گردد، همچنین در مورد هدایای هیئت های دولتی تقاضا داریم که از صنایع دستی با اصالت و جدید استفاده گردد.

او ادامه داد: ارسال لوح فشرده معرفی داشته ها و ظرفیت های فرهنگی، تاریخی، طبیعی کشورمان نیز می تواند در شناساندن این ظرفیت ها موثر باشد، سفارتخانه ها با در دست داشتن نمونه ای از این بسته های تبلیغاتی می توانند آنها را در سطح وسیعی به نمایش بگذارند.

شاهرودی سفیر ایران در عمان گفت: تعدیل نرخ صدور روادید برای گردشگرانی که از کشور عمان وارد ایران می شوند یکی از درخواست های مسئولان کشور عمان است.

سجادیان سفیر ایران در ارمنستان گفت: توجه به آثار تاریخی مشترک میان ایران و کشورهای همسایه و حفظ و حراست از این آثار یکی از پیشنهادهای مسئولان فرهنگی کشور ارمنستان است، همچنین برگزاری کارگاه های مشترک صنایع دستی از دیگر مواردی است که می تواند بین ایران و ارمنستان شکل بگیرد.

جلالی نماینده ایران در یونسکو در این نشست گفت: آثار تمدنی ایران در حفظ امنیت ملی کشور موثر است همه مقامات باید به حوزه میراث فرهنگی که معرف شخصیت و تمدن ایران است به سازمان میراث فرهنگی کمک نمایند.

علایی سفیر ایران در ونزوئلا گفت: معرفی جاذبه های ایران بخشی از دیپلماسی ایران است، باید در بسته های تبلیغاتی معرفی ایران، از زبان های دیگر غیر از انگلیسی نیز استفاده گردد، همچنین طراحی بسته بندی جدید در صنایع دستی و قابل حمل کردن آن از دیگر مواردی است که باید به آن توجه گردد.

جهانگیری سفیر ایران در هلند گفت: معرفی ایران و برگزاری هفته های فرهنگی باعث کاهش ایران هراسی می گردد، در حوزه صنایع دستی حمایت های معنوی اجرا شده است و در حوزه گردشگری کارهای بسیاری انجام گردیده است اما هنوز تا رسیدن به صندلی واقعی فاصله داریم، باید در کشورمان علاوه بر توسعه گردشگری بر حفظ شرایط زیست محیطی تاکید داشته باشیم چراکه بسیاری از گردشگران برای دیدن همین شرایط خاص به ایران سفر می نمایند.

بهرامی سفیر کشورمان در امارات متحده عربی گفت: ایجاد نمایشگاه دائمی برای معرفی صنایع دستی و صنایع فرهنگی ایران در این کشور می تواند در جلب و جذب گردشگر و صادرات صنایع دستی مفید باشد.

همچنین سفیر ایران در چین با اشاره به اهمیت این کشور در حوزه گردشگری گفت: چین یکی از بزرگترین کشورهای صادرنماینده توریست در جهان است و به همین دلیل باید بیش از پیش به این کشور توجه کرد.

روند سامان دهی گردشگری سلامت در حال اجرا است

معاون رئیس جمهوری در ادامه این همایش در پاسخ به مسائلی که از سوی سفرا مطرح شد، گفت: خوشبختانه سال جاری نیز ثبت جهانی یک اثر را در فهرست یونسکو داشتیم و با توجه به اینکه هر کشور سالیانه یک سهمیه دارد، آثار بسیاری در نوبت ثبت جهانی واقع شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: متاسفانه در حوزه گردشگری سلامت دلالان اختلال ایجاد می کردند که با تشکیل کمیته ای با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت و درمان در حال سامان دهی و نظم دهی به این بخش هستیم، به این توافق رسیده ایم که تا زمان تحویل به بیمارستان وظایف بر عهده سازمان باشد و پس از آن را وزارت بهداشت بر عهده بگیرد، امیدواریم با این روند، حوزه گردشگری سلامت به رشد و رونق بیشتری برسد.

مونسان توضیح داد: متاسفانه در گدشته فهرستی از نمایشگاه ها وجود نداشت و امکان برنامه ریزی در این حوزه نیز ممکن نبود، اما سال جاری تقویم گردشگری کشور تهیه گردیده است و در دسترس قرار می گیرد.

معاون رئیس جمهوری در مورد شکایات گردشگران ایرانی ادامه داد: امکانی فراهم خواهد شد تا گردشگران ایران در خارج کشور در صورت برخورد با هرگونه مشکلی بتوانند شکایت خود را آنلاین مطرح نمایند و آنلاین نیز پاسخ بگیرند، این فرآیند در آینده نزدیک اجرایی می گردد.

مونسان در مورد هدایای تکراری هیئت های دولتی ایرانی که به خارج از کشور سفر می نمایند، توضیح داد: 300 رشته صنایع دستی در کشور ما وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد، معاونت صنایع دستی ما آمادگی دارد تا صنایع دستی دارای اصالت و با کیفیت را در اختیار هیئت های دولتی قرار دهد.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: از سفرا می خواهیم تا دفاتر بزرگ و فعال خدمات گردشگری کشورهای محل ماموریت خود را شناسایی نمایند تا با برگزاری تور آشناسازی، زمینه افزایش گردشگران ورودی به کشور را فراهم آوریم.

او ادامه داد: تهیه بروشور و بسته تبلیغاتی به چند زبان موضوع مهمی است و سازمان میراث فرهنگی آن را پیگیری می نماید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: سفرا باید در موضوع تبلیغات و حضور در نمایشگاه ها مشارکت و همکاری داشته باشند، همچنین برگزاری موزه های مشترک که در دیپلماسی عمومی کشورمان موثر و مفید است از دیگر مواردی است که سفر می توانند به ایجاد بسترهای لازم آن کمک نمایند، در نوروز سال جاری نمایشگاه موزه لوور در موزه ملی ایران برگزار گردید که بازتاب های بسیار مثبتی داشت، در حال حاضر نیز در حال مذاکره برای برگزاری نمایشگاه مشترک آثار تاریخی با کشور هلند هستیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: تشویق ایرانیان خارج از کشور به سرمایه گذاری در بخش گردشگری کشور از دیگر مواردی است که سفرا می توانند کمک نمایند، چراکه دولت حمایت های خوبی در این بخش دارد، فرآیند سرمایه گذاری برای این افراد بدون مشکل خواهد بود.

مونسان تاکید نمود: از سفارتخانه ها می خواهیم تا لیست اموال فرهنگی خود را برای ثبت در سامانه ملی اعلام نمایند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: اعطای نمایندگی به افراد صاحب صلاحیت امکان دارد چراکه این نمایندگی ها در جلب و جذب گردشگران و معرفی ایران نقش موثری دارند، ما آمادگی داریم تا در صورت تایید صلاحیت این نمایندگی ها تفویض اختیار داشته باشیم تا کارها با سرعت بیشتری انجام گردد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

blogpo.ir: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 889

به "برگزاری فم تور برای دفاتر فعال کشورهای هدف گردشگری، اعلام و پاسخ گویی به شکایات گردشگران ایرانی آنلاین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری فم تور برای دفاتر فعال کشورهای هدف گردشگری، اعلام و پاسخ گویی به شکایات گردشگران ایرانی آنلاین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید