آنالیز قیمت لوازم خانگی در بانه؛ چرا تب خرید لوازم خانگی از بانه دوباره داغ شد؟

به گزارش مجله سرگرمی، خرید از بانه یکی از کلمه هایی است که ایرانی ها زیاد در کادر جستجوی گوگل تایپ می نمایند. بیشتر آن هایی که برای کسب اطلاعات در خصوص کم و کیف خرید از بانه سراغ گوگل می فرایند، دارند کوشش می نمایند سایت های اینترنتی فروش کالا در بانه را پیدا نمایند و تکرار جستجوی کلماتی مثل خرید از بانه، لوازم خانگی بانه، قیمت PS4 در بانه، کولر گازی بانه، قیمت مایکروویو در بانه و چیز هایی از این دست نشان می دهد هدف جستجو ها دقیقا چیست.

آنالیز قیمت لوازم خانگی در بانه؛ چرا تب خرید لوازم خانگی از بانه دوباره داغ شد؟

به گزارش خبرنگاران، در یک سال اخیر جستجوی کلمه خرید از بانه شدت بیشتری هم پیدا نموده است. یعنی دقیقا از وقتی که دلار گران شده، برند های معتبر از ایران خارج شده اند و برخی محصولات حوزه لوازم خانگی دیگر در دسترس عموم نیست. همزمان با این اتفاق سروکله سایت هایی پیدا شده اند که ادعا می نمایند دفتر مرکزی شان در شهر بانه است، اما می توانند هر لوازم خانگی که مشتری می خواهد، را برایش فراهم نمایند. ویژگی مهم این سایت ها قیمت پایین تر محصولاتشان در مقایسه با تهران و دیگر شهر های عظیم کشور است. چیزی که باعث می گردد خرید از بانه قابل توجیه باشد.

آیا خرید از بانه عاقلانه است؟

فعالان بازار لوازم خانگی همواره در سال های گذشته درباره خرید از بانه هشدار می دادند و می گفتند با وجود اختلاف قیمت زیاد، خرید لوازم خانگی از بانه به دلیل نداشتن گارانتی و قاچاق بودن کالا ها اشتباه است. با این حال اگر الان گوگل را باز کنید و در باکس جستجو بنویسید بانه، در پنج صفحه اول جستجو با اسامی سایت هایی روبرو می شوید که همه شان سرگرم فروش اینترنتی لوازم خانگی هستند. تعداد این سایت ها حداقل 50 تا برآورد می گردد. هیچ کدامشان فیلتر نیستند و علاوه بر این بیشترشان با استفاده از نماد رسمی تجارت الکترونیک و لوگوی اتحادیه کشوری کسب و کار های اینترنتی فعالیت می نمایند که به شکل طبیعی یاری می نماید اعتماد مخاطب جلب گردد. قدم بعدی آن ها برای جلب مشتری ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش است و در خلق شیوه های جدید فروش کم نمی گذارند. مثلا برای تحویل سفارش فقط بخش ناچیزی از رقم اصلی را دریافت می نمایند و بقیه پول می ماند موقع تحویل کالا در محل. برخی ها هم پیشنهاد می دهند رقم سفارش را در خاتمه مهلت تست هفت روزه محصول پرداخت کنید.

قیمت لوازم خانگی در بازار های رسمی چقدر است؟

یخچال فریزر های ساید بای ساید الان در بازار رسمی کشور حداقل 20 میلیون تومان قیمت دارند. محصولات دو برند سامسونگ و ال جی را به سختی می توان پیدا کرد و یخچال فریزر دوو مدل D2S-0034SS که در داخل کشور فراوری می گردد، 31 میلیون و 800 هزار تومان است. در بین یخچال فریزر های بالا پایین، محصولات سامسونگ در محدوده 20 میلیون تومان فروخته می شوند. مثلا سامسونگ RL73SP6 در حال حاضر 21 میلیون تومان است. برای خرید یخچال های ایرانی ساده هم باید حداقل شش میلیون خرج کنید.

به گزارش خبرنگاران، در بازار تلویزیون ارزان ترین انتخاب ها از میان برند های شناخته شده خارجی تلویزیون های 43 اینچی سامسونگ و ال جی هستند که بین هفت تا 10 میلیون تومان قیمت دارند و قیمت تلویزیون های 55 اینچ ال جی و سامسونگ به 27 میلیون تومان می رسد. قیمت ماشین لباسشویی خارجی هم به 17 میلیون تومان می رسد. برای خرید لباسشویی هفت کیلویی سامسونگ مدل J1477 باید 16 میلیون و 500 هزار تومان پول بدهید. ماشین لباسشویی سامسونگ مدل P1494 با ظرفیت 9 کیلوگرم یکی از گران ترین لباسشویی های موجود در بازار است که حدود 23 میلیون تومان فروخته می گردد. قیمت انواع خارجی ماشین های ظرفشویی به 18 میلیون تومان می رسد. ظرفشویی بوش مدل SMS68TI02B در حال حاضر 18 میلیون و 400 هزار تومان است. غیر از قیمت های هولناک، نکته دیگری که خریداران لوازم خانگی را آزار می دهد، پیدا کردن محصولات ساخته شده توسط برند های مشهور خارجی است. تقریبا فروشگاه های رسمی چنین کالا هایی را ندارند. پس برای افرادی که خودشان را مقید به خرید چنین کالا هایی می نمایند، چاره ای جز متوسل شدن به خرید اینترنتی از بانه یا سفر به این شهر زیبای 110 هزار نفری در فاصله 20 کیلومتری مرز ایران با عراق وجود ندارد.

قیمت لوازم خانگی در بانه چقدر است؟

فروشگاه های اینترنتی بانه همه جور لوازم خانگی دارند. مثلا یخچال فریزر ساید بای ساید SXI535NS ساخت ال جی که در تهران باید با خوش شانسی حدود 60 میلیون تومان برایش پول بدهید در یکی از این فروشگاه ها 37 میلیون تومان است. با این حال در همین فروشگاه های اینترنتی مردم سعی می نمایند بین مسئله برند معتبر و موضوع قیمت رابطه ای منطقی پیدا نمایند. حضور یخچال 16 ملیون تومانی بوش در میان پرفروش ترین محصولات فروشگاه های اینترنتی بانه جز این نمی تواند دلیل دیگری داشته باشد. آن هم در شرایطی که برند های ایرانی تازه دارند شانس خود را برای فراوری ساید بای ساید امتحان می نمایند و قیمت محصولات ساده شان در همین محدوده 15، 16 میلیون تومان است.

در تهران و بقیه شهر های عظیم، شانس زیادی برای خرید ماشین ظرفشویی ندارید. بیشتر محصولات فراوری شده توسط برند های معتبر در فروشگاه های رسمی کمیاب شده اند. در این صورت هم باید 20 تا 24 میلیون تومان پول بدهید. مثلا XD90 ساخت ال جی با گارانتی گلدیران در تهران حدود 23 میلیون تومان قیمت دارد، اما می توانید از فروشگاه اینترنتی بانه همین کالا را هفت و نیم میلیون تومان ارزان تر سفارش دهید. شاید دیگر خبری از گارانتی نباشد، اما هفت و نیم میلیون تومان اختلاف قیمت واقعا می تواند هر کسی را وسوسه کند. باور نمی کنید؟ بیایید موضوع را به روش دیگری آنالیز کنیم. الان اگر بخواهید حتما کالای رسمی بخرید و شعار حمایت از فراوری ملی را هم سرلوحه کارتان قرار دهید، باید برای خرید ظرفشویی پاکشوما 11 میلیون تومان پول بدهید. پاکشوما برند محترمی است، اما اگر بدانید در سایت های فروش اینترنتی بانه می توانید با همین مقدار پول ظرفشویی هایی مدل بالا از برند سامسونگ، ال جی، زیمنس، بوش و... بخرید وسوسه دست از سرتان برمی دارد؟

اوضاع برای خریداران مایکروویو عمق بیشتری دارد. افرادی همین زمستان سال قبل با خوش شانسی برای خرید کامل ترین مدل مایکروویو ال جی که به تمامی امکانات مجهز است، حدود هفت میلیون تومان پول می دادند. این مدل الان زیاد در دسترس نیست، اما خوش شانس هایی که می توانند آن را در بازار رسمی کشور پیدا نمایند، باید برایش 18 میلیون و 500 هزار تومان پول بدهند. قیمت همین دستگاه در فروشگاه های بانه 12 میلیون و 750 هزار تومان است. یک مدل تعیین از مایکروویو های کاملا ساده و متواضع پاناسونیک هم که در تهران چهار میلیون و 600 هزار تومان فروخته می گردد در فروشگاه های اینترنتی بانه با قیمت دو میلیون و 500 هزار تومان عرضه شده است.

همان طور که خودتان حدس می زنید تلویزیون محبوب ترین کالا در میان لوازم خانگی است. فعلا در تهران رفتن سراغ چنین خریدی واقعا دل شیر می خواهد. مثلا قیمت مدل OLED سامسونگ با سایز 65 اینچ حدود 63 میلیون تومان است. مدل خمیده با همین سایز از برند سامسونگ را 55 میلیون تومان می فروشند و تلویزیون OLED با سایز 55 اینچ از برند ال جی قیمتی معادل 49 میلیون تومان دارد. فکر می کنید اوضاع در بانه چطور است؟ با همین تلویزیون ال جی آغاز کنیم. فروشگاه های اینترنتی بانه می گویند OLED سایز 55 اینچ ال جی را در سراسر ایران با قیمت 22 میلیون و 350 هزار تومان دست مشتری می رسانند. قیمت تلویزیون صفحه خمیده 65 اینچی سامسونگ هم که در تهران 55 میلیون تومان بود در فروشگاه های اینترنتی بانه 25 میلیون تومان است. موضوع را می توان طور دیگری هم دید. در فروشگا ه های رسمی برای خرید یک مدل 32 اینچی با برند ایرانی باید دو میلیون و 500 هزار تومان پول بدهید. با همین پول می تواند از بانه یک تلویزیون 32 اینچی با برند سامسونگ سفارش داد. با این حال مشتریان سایت های اینترنتی بانه ترجیح می دهند حداکثر 10 میلیون تومان برای خرید تلویزیون هزینه نمایند. با این کار مدل های قابل توجهی در دسترسشان واقع شده است. مثلا یک تلویزیون 55 اینچی هوشمند از سامسونگ با قابلیت اولترا HD.

خرید از بانه آنقدرها بی خطر نیست

به گزارش خبرنگاران، وقتی مسئله قیمت مطرح باشد، به هیچ روشی نمی توان بی خیال وسوسه خرید از فروشگاه ها و مغازه های بانه شد. با این حال گارانتی و خدمات پس از فروش همچنان می توانند موضوعی بازدارنده به حساب بیایند. مثلا ما یک کارت و دفترچه گارانتی عرضه شده همراه کالایی که از فروشگاه های بانه خریداری شده را آنالیز کردیم. در نگاه اول همه چیز کاملا بدون عیب و نقص به نظر می رسد. روی آن تلفن تهران درج شده و می توانید برچسب هلوگرام، شماره سریال، تاریخ نصب و رد مهر برجسته هم ببینید. این گارانتی ادعا نموده که در سراسر کشور بیش از 800 مرکز خدماتی دارد. وقتی اسم این گارانتی را گوگل کنید با 12 میلیون نتیجه روبرو می شوید. نزدیک ترین سایت به مرکز خدماتی با همین اسم تعلق دارد که در حوزه لپ تا پ فعالیت می نماید. پس مسئله شباهت اسمی است. داخل دفترچه ای که همراه محصول به دست مشتری رسیده اسم و شماره حدود 800 مرکز خدمات در استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان، تهران، قم و ... قید شده است.

بعد از اینکه با چند تا از آن ها به شکل اتفاقی تماس گرفتیم، متوجه شدیم همه شان تعمیرگاه های معمولی لوازم خانگی هستند که نهایتا دستگاه معیوب را با خرج خودتان تعمیر می نمایند. با این حال نباید انصاف را کنار گذاشت. این اواخر شنیده شده برخی فروشگاه های اینترنتی دست و دلبازانه قصد دلبری از مشتری هایشان را دارند. نمونه اش همان قصه فروشگاهی که پول سفارش را بعد از خاتمه مهلت تست یک هفته ای از مشتری دریافت نموده یا فروشگاه دیگری که کالای معیوب را از مشتری تحویل گرفته و برای دلجویی از او یکی مدل دیگر با قیمت بیشتر تحویل داده است. به نظر می رسد در این اوضاع رقابت برای برند های ایرانی دارد روز به روز سخت تر می گردد.

tafreh.ir: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

manotosport.ir: ورزش من و تو | مجله خبری و ورزشی، اخبار ورزشی

spaceweb.ir: مجله فضای وب | مجله فناوری های کابردی در گردشگری و مسافرتی

منبع: فرارو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 94664

به "آنالیز قیمت لوازم خانگی در بانه؛ چرا تب خرید لوازم خانگی از بانه دوباره داغ شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز قیمت لوازم خانگی در بانه؛ چرا تب خرید لوازم خانگی از بانه دوباره داغ شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید