با میراث جهانی یونسکو در ترکیه آشنا شوید

به گزارش مجله سرگرمی، میراث دنیای یونسکو در ترکیه

ترکیه کشوری در غرب آسیا است که بخشی از آن در جنوب شرقی اروپا قرار گرفته است. این کشور دارای تاریخی پر از فراز و نشیب بوده از همین رو جاذبه های تاریخی بسیاری از دوره های مختلف حکومتی در این کشور باقی مانده است. این موضوع خود یکی از دلایلی بوده که کشور ترکیه بتواند در صنعت گردشگری حرف های بسیار برای گفتن داشته باشد. شهر استانبول به دلیل آثار باستانی که دارد همه ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران از سراسر دنیا می باشد. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره ی میراث دنیای یونسکو در ترکیه صحبت کنیم.

با میراث جهانی یونسکو در ترکیه آشنا شوید

1- منطقه تاریخی آفرودیزیوز

منطقه ای تاریخی در جنوب غربی کشور ترکیه وجود دارد به نام آفرودیزیوز که جز میراث دنیای یونسکو در ترکیه به شمار می رود. این شهر یکی از زیباترین شهرهای رومی در این کشور است که از دوران برنزین و تقریبا 2800 سال پیش از میلاد تاکنون در این شهر باقی مانده که در نهایت هم در سال 2017 در سازمان دنیای یونسکو به ثبت رسید.

از قرن 3 قبل از میلاد معبد آفرودیت در این منطقه بوده و یک قرن بعد از آن هم این شهر در ترکیه برپا شد. این شهر در نزدیکی دنیزلی واقع شده و به واسطه وجود معبد مرمر در نزدیکی اش آثار مرمرین از آن دوران را مانندی گنجی نهان در خود دارد. بسیاری از بخش های معماری آن هنوز سالم باقی مانده و می توان نقش برجسته های روی دیواره های آن را تماشا کرد.

2- منطقه باستان شناسی آنی

شهری باستانی در مرز میان ترکیه و ارمنستان به نام آنی در دره ای عمیق قرار گرفته است که در سال 2016 به عنوان میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است. قدمت کلیساها و مناطق باستانی که در این منطقه باستانی قرار دارند به سال 961 میلادی باز می گردند و جالب است بدانید که پادشاه ارمنستان، پایتخت خود را از شهر قارص به آنی نیز منتقل نموده است.

3- سایت باستان شناسی تروی

دیگر منطقه باستانی که در لیست میراث دنیای یونسکو در ترکیه قرار گرفته سایت باستان شناسی تروی است. این محوطه باستانی به خاطر ارزش تاریخی و فرهنگی که دارد از سال 1998 در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است و اکنون به عنوان یک جاذبه گردشگری در ترکیه مورد بازدید قرار می گیرد.کشف بقایای شهر تاریخی تروی سبب شده تا افسانه هایی که درباره این شهر وجود داشته است به واقعیت تبدیل شوند. این سایت از دیوار دفاعی در اطراف ارگ، یازده دروازه، یک سطح شیبدار سنگ هموار، و بخش پایین تر از پنج دژ دفاعی تشکیل شده است.

4- بورسا و جومالی کیزیک

در لیست میراث دنیای یونسکو در ترکیه نام شهر بورسا و جومالی کیزیک هم می درخشد. منطقه بورسا و جومالی کیزیک تولد امپراطوری عثمانی متشکل از پنج منطقه مجموعه اورهان غازی و کاروانسراهای اطراف آن، مجموعه خداوندگار یا مراد اول، مجموعه ییلدیریم یا بایزید اول، مجموعه یشیل یا محمد اول و مجموعه مرادیه یا مراد دوم می باشد.

5- شهر سافرانبلو

از دیگر میراث دنیای یونسکو در ترکیه شهر سافرانبلو است که هنوز بافت قدیمی خود را حفظ نموده و تاکنون تعداد زیادی اثر تاریخی در آن به ثبت رسیده است. این شهر توسط یونسکو به عنوان یک ناحیه بین المللی فرهنگی و یکی از میراث های دنیای در سال 1994 ثبت شده است. جالب است بدانید که آنچه از این شهر به ثبت رسیده شامل 1 موزه خصوصی، 25 مسجد، 5 مقبره، 8 چشمه تاریخی، 5 حمام ترکی، 3 کاروانسرا، 1 برج تاریخی ساعت، 1 ساعت آفتابی، پل های تاریخی قبرستان ها و صدها خانه تاریخی و … بوده است.

6- قلعه دیاربکر و باغ های فرهنگی هوسل

یکی از مهمترین شهرهای باستانی ترکیه که در سواحل رود دجله قرار گرفته دیاربکر است که در سواحل رود دجله واقع شده است. دیواری قدیمی و سنگی سراسر این منطقه در بر گرفته است. قلعه دیاربکر و باغ های فرهنگی هوسل در سال 2015 به فهرست یونسکو افزوده شد. این مجموعه تاریخی یادگار فرهنگی از دوران هلنیستیک، رومی و دوره ساسانی است.

7- شهر افسوس

یکی دیگر از شهرهای تاریخی ترکیه که در فهرست میراث دنیای یونسکو در ترکیه به ثبت رسیده شهر افسوس است. این شهر در سال 2015 به ثبت رسید و حدود 1500 قبل از میلاد مسیح به عنوان پایتخت پادشاهی آرزاوا مورد استفاده قرار می گیرفت. بیشتر آثار تاریخی که در شهر افسوس باقی مانده از زمان یونانی ها بوده و در دوران باستان افسانه های بسیاری هم وجود دارد که یکی از 12 شهر تحت لیگ ایونی در یونان به شمار می رفته است. یکی از عجایب هفتگانه ای که در این شهر وجود دارد معبد آرتمیس است و دیگر جاذبه های آن حتما پیشنهاد می کنیم از آن ها دیدن کنید تئاتر بزرگ، قصر سلطنتی و موزه باستان شناسی است.

8- مسجد بزرگ دیوریغی

یک بنای تاریخی که در فهرست میراق دنیای یونسکو در ترکیه توانسته قرار بگیرد، مسجد بزرگ دیوریغی است که یادگاری از احمدشاه می باشد، این مسجد به دستور احمدشاه ساخته شده و ویژگی های منحصر به فردی دارد. از ویژگی های منحصربه فرد این شاهکار معماری اسلامی، تکنیک پیچیده و خلاقانه معماری سقف و مجسمه های زینتی فراوانی است که در سه درگاه مسجد بزرگ دیوریغی قرار گرفته اند. مسجد بزرگ دیوریغی در سال 1985 در میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید.

9- خاتوشا

یکی دیگر از آثار باستانی ترکیه خاتوشا است که در قدمت این شهر تاریخی به سال های 1600 تا 1800 قبل از میلادی باز می شود و در سال 1986 میلادی توانست در فهرست میراث تاریخی یونسکو در ترکیه به ثبت برسد. از ویژگی های این آثار تاریخی ترکیه می توان به ستون های سنگی اشاره نمود که از زمین بیرون آمده اند و توسط تعدادی دیوار محافظت می شوند.

10- کوه نمرود

خوب یک جاذبه دیگر که می خواهیم آن را معرفی کنیم، کوه نمرود است. این جاذبه گردشگری که نامش در سال 1987 در فهرست میراث دنیای یونسکو در ترکیه به ثبت رسیده کوه نمرود است. در این منطقه، مجسمه ها و تندیس های بسیار عظیمی وجود دارد که متعلق به یک قرن پیش از میلاد است. ارتفاع بعضی از این سنگ ها گاهی حتی به 9 متر هم می رسد و کوه نمرود یک بنای تاریخی بزرگ است.

11- گوبکلی تپه

در منطقه آناتولی ترکیه که در کشور ترکیه قرار گرفته یکی دیگر از جاذبه هایی که در فهرست دنیای یونسکو در ترکیه به نام گوبکلی تپه واقع می باشد. ستون های T شکلی در این سازه وجود دارد که تصاویری از حیوانات وحشی روی آن حک شده است، و بینش هایی را در خصوص زندگی و اعتقادات مردم بین النهرین بالایی در حدود 11500 سال پیش ارائه می دهد. حتما در سفر به ترکیه از این منطقه دیدنی بازدید کنید.

12- سایت نوسنگی چتل هویوک

یکی از برجسته ترین محوطه های باستان شناسی ترکیه سایت نوسنگی چتل هویوک نام دارد که در دهه 1950 کشف شد و در سال 2012 توانست در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت برسد. این مجموعه به خاطر اندازه بزرگ و نقاشی دیواری های زیبایش که آن را کشف کردند به یکی از معروف ترین محوطه های باستانی و تاریخی دنیا تبدیل شد. بعضی از باستان شناسان در این منطقه توانسته اند که آثاری را کشف نمایند که قدمت آن ها به 9000 سال پیش باز می شود. باستان شناسان در منطقه نوسنگی چتل هویوک همچنان در حال کاوش هستند و در بسیاری از ماه های سال که به این منطقه بروید کاوشگرانی را در آن خواهید دید.

از جمله مشهورترین کشف هایی که در این منطقه اجرا شده شامل چندین کتیبه، سنگ نوشته و نقاشی های حیواناتی چون گوزن بر روی سنگ و نیز چند مجسمه از جمله مجسمه دو شیر روبروی هم یا مجسمه خدای نشسته در کنار دو گربه سان است.

13- منظر تاریخی پرگامون

یک سایت تاریخی بسیار عجیب در ترکیه وجود دارد که نام آن پرگامون است و در نزدیکی شهر مدرن برگاما در غرب استان ازمیر نیز واقع می باشد. یکی از قدیمی ترین کتابخانه های باستانی دنیا در این بنا واقع شده بوده و معبد به جا مانده از پرگامون هم اکنون در بالای تپه واقع شده و جلوه ای حیرت انگیز دارد. این منطقه در سال 2014 توانست در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت برسد.

14- پاموک کاله و هیراپلیس

از دیگر جاذبه هایی که در توانسته در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت برسد پاموک کاله و هیراپلیس است که در سال 1988 نامش در این سازمان دنیای به ثبت رسیده است. پاموک کاله یا پاموق قلعه در جنوب غربی ترکیه در منطقه دریای اژه قرار گرفته و به معنای قلعه پنبه ای است.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: الی گشت
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 36293

به "با میراث جهانی یونسکو در ترکیه آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با میراث جهانی یونسکو در ترکیه آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید