بازی سازان بزرگ از تأثیر و الهام بخشی Ico می گویند؛ سالگرد 20 سالگی ایکو

به گزارش مجله سرگرمی، تعدادی از بازی سازان و کارگردانان برجسته و مطرح صنعت بازی های ویدیویی در سالگرد 20 سالگی عرضه بازی Ico در ژاپن به این بازی خاطره انگیز ادای احترام نموده و از تأثیر آن روی کارهای خود صحبت کردند.

بازی سازان بزرگ از تأثیر و الهام بخشی Ico می گویند؛ سالگرد 20 سالگی ایکو

در نوترین شماره مجله ژاپنی معروف فامیتسو یک پرونده بزرگ درباره توسعه بازی Ico نوشته شده است. در کنار آن، تعدادی از چهره های مطرح صنعت بازی های ویدیویی که هرکدام روی توسعه بازی های مهمی نقش داشته اند، به این بازی ادای احترام نموده و جملاتی را درباره آن بیان نموده اند.

در این پرونده ویژه، نیل دراکمن، رئیس ناتی داگ و خالق بازی لست آو آس، بیان نموده است که بازی Ico یکی از محبوب ترین بازی هایش در طول تاریخ است و آن را یک شاهکار واقعی در تاریخ بازی های ویدیویی خطاب می نماید. او می گوید: مکانیک اصلی بازی (گرفتن دست شخصیت همراه) و طراحی معماهای بازی در کنار هم حس پیوند منحصر به فردی را ایجاد می نماید که فقط به وسیله بازی های ویدیویی قابل تجربه است. روایت زیبا و تکان دهنده، زمینه ای غنی به سیستم های گیم پلی بازی می دهد و تجربه ای عمیقاً احساسی را ایجاد می نماید.

دراکمن در ادامه می گوید: کارگردانی هنری و طراحی مرحله بازی بازیکنان را در حس تنهایی و جذابیت سایه واری غرق می نماید. موسیقی و صدا به شکلی ظریف در زیر شنیده می گردد اما بسیار چشم گیر است. همه این عناصر با دقت خلق شده در کنار هم قرار می گیرند تا یک اثر هنری و در عین حال تأثیرگذار را خلق نمایند. Ico منبع الهام و بازی موردعلاقه من در تمام دوران است.

ماساهیرو ساکورای، کارگردان بازی سوپر نام برادرز، می گوید: بازی من یعنی Super Smash Bros Melee در تاریخ 21 نوامبر همان سال منتشر شد، بنابراین ما تقریباً در یک زمان متولد شده ایم. Ico اثری است که چشم اندازی از دنیا را از مکانی بلند نشان می دهد که آن را برای همه برجسته و آشکار می سازد. این برخلاف سبک کربی و نامش برادرز است که من آن ها را با جمله تپه هایی با ارتفاع کم و زمین های وسیع توصیف نموده ام. این یک واقعیت است که هر فرد با مسیری متفاوتی روبرو می گردد که همین او را ارزشمند می نماید. ما از آقای اوئدا و کارکنانی که به او اعتقاد دارند و از او پیروی می نمایند تا یک اثر منحصربه فرد خلق نمایند، حمایت می کنیم.

سودا 51، خالق بازی No More Heroes روش ذخیره شدن (سیو) منحصر به فرد بازی را ستوده است که در آن ایکو و یوردا برای ذخیره بازی باید در کنار هم روی یک مبل سنگی بنشینند. سودا اظهار می نماید که این الهام بخش او برای نحوه ذخیره بازی No More Heroes بوده که در توالت اتفاق می افتد. او با شوخی می گوید: نیمکت خاص نیست؟ نرم و راحت است و در این بازی وقتی دو نفر آنجا بنشینند باعث ذخیره بازی می گردد. در روزهایی که ذخیره اتوماتیک هنوز یک کار لوکس بود، من، [اوئدا] را رقیب خود برای ایجاد چنین محل ذخیره بازی شیکی می دانستم. من تصمیم گرفتم که یک نقطه ذخیره بازی نو ایجاد کنم که به خوبی مبل باشد، بنابراین با سیو کردن بازی در توالت، من هم با الهام از کار او به این جمع پیوستم.

تتسویا میزوگوچی، خالق بازی های Rez و Tetris Effect به خاطر می آورد که Ico اولین اثری بود که پس از تمام کردن Rez آن را بازی نموده است. میزوگوچی می گوید: هنوز می توانم به خوبی به یاد بیاورم که در سرانجام سال در دفتر خالی ام نشسته بودم، دست دختر (منظور یوردا در بازی Ico است) را گرفته بودم و به طرز عجیبی در بازی غوطه ور بودم. نسبت به این حس قوی نویسندگی احساس همسویی می کردم، به عنوان خالقی که در همان دوره زندگی می نماید، این بسیار دلگرم نماینده بود.

بعلاوه گیِرمو دل تورو، کارگردان معروف سینما، در این مقاله به بازی Ico ادای احترام می نماید و شرح می دهد که به نظر او پیغام اصلی بازی چیست. دل تورو می گوید: بازی های ساخته شده به وسیله اوئدا به لطف دنیایی که شما را به درون خود می کشد و عناصر معنوی و ماجراجویی هایی که ارزش هایی مانند عشق و خوبی را به شما یادآوری می نمایند، حسی بی نظیر ایجاد می نمایند. طراحی در این کارها داستان و ایده پشت آن را به شکلی عالی برجسته می نماید و اهمیت شخصیت قهرمان را هم نشان می دهد. صحنه های این اثر که به طرز درخشانی ساخته شده، صیقلی خورده و به زیبایی نورپردازی شده اند، افکار مهم، ارتباطات عاطفی و جرقه های شگفت انگیز را منعکس می نمایند.

او در ادامه می گوید: علاقه و هدف اوئدا-سان برنده شدن یا بازنده شده بازیکن نیست بلکه علاقه او در افکار مهمی است که مورد آزمایش قرار می گیرند و برای تجربه بازی الهام بخش هستند. ایکو سفری خارق العاده در دنیایی است که به وسیله حواس نور، داستان ها و کارتون هایی که در طول اعصار به ما رسیده و نقاشی های دِ کیریکو خلق شده اند. سفر و ماجراجویی بزرگ این بازی به ما درس می دهد که علت بودنمان در این دنیا - خواه در یک بازی ویدیویی یا در دنیا واقعی باشد - نجات و حفظ کردن دوستانمان است

در جریان این مطلب ویژه چهره های مشهور دیگری از جمله یوکو تارو (خالق بازی نیر) آرنت جنسن (مدیر استودیو پلی دِد)، میچیرو اوشیما (آهنگساز بازی Ico) و جنوا چن (مدیر استودیوی thatgamecompany) دربا ره این اثر تحسین برانگیز صحبت نموده اند.

منبع: VGC

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164217

به "بازی سازان بزرگ از تأثیر و الهام بخشی Ico می گویند؛ سالگرد 20 سالگی ایکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی سازان بزرگ از تأثیر و الهام بخشی Ico می گویند؛ سالگرد 20 سالگی ایکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید