بازگشت گردشگران به رستوران ها
به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، صنعت رستوران داری دنیا به طور جدی تحت تاثیر همه گیری کرونا نهاده شد و اقداماتی همانند فاصله گذاری اجتماعی و نگرانی ها و احتیاط ها در اماکن عمومی منجر به کاهش مصرف کنندگان در غذاهای بیرون شده است.
براساس اعلام این منبع، تا ژوئن 2021 مقدار مصرف سالانه در رستوران های دنیا در مقایسه با سال 2019 کاهش 6/ 25 درصدی داشته است. البته در همین تاریخ در سال 2020 این رقم تا 82 درصد کاهش یافته بود.
به رغم کاهش حضور مردم در رستوران ها، بازار بخش آنلاین غذا در دنیا با رشد همراه بوده است. این بازار که در سال 2019 درآمدی بیش از 107 میلیارد دلار داشته پیش بینی می شده تا سال 2023 به 154 میلیارد دلار برسد اما به علت همه گیری ویروس کرونا و عدم حضور مصرف کنندگان در رستوران ها، تحویل غذای دیجیتال در سراسر دنیا در سال 2020 در بسیاری از کشورها رشد نموده است. خدمات تحویل غذا که به وسیله برنامه های تلفن همراه، اینترنت یا پیغام کوتاه سفارش می پذیرند در سطح دنیای حدود 67 درصد افزایش یافته و آمریکا با 123 درصد بیشترین افزایش را داشته است.
بعلاوه به رغم پیش بینی ویرانی رستوران ها ناشی از همه گیری بیماری کووید-19 تنها 14 درصد از آنها در آمریکا تعطیل شده اند. در واقع تعداد تلفات رستوران ها ناشی از کرونا کمتر از حد انتظار بوده است. طبق گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، براساس اعلام انجمن ملی رستورا ن ها حدود 90هزار رستوران یعنی کمتر از 14 درصد از کل رستوران های آمریکا به طور دائم یا طولانی مدت تعطیل شده اند. این درحالی است که در سال گذشته کارشناسان پیش بینی نموده بودند که یک سوم رستوران های آمریکا، حدود 110هزار رستوران در سال 2020 تعطیل خواهد شد و حتی بعضی مقدار تلفات را تا 75 درصد برآورد نموده بودند.
اگرچه این رقم در مقایسه با تعطیلی 50 هزار رستوران در یک سال عادی فاجعه بار است، اما با توجه به به کارگیری ابتکاراتی همانند وام های دولتی، برنامه محافظت از حقوق و دستمزد، تغییر در محدودیت های محلی از بدترین سناریوی ممکن جلوگیری نموده و مقدار تلفات را محدود نموده است.
با وجود این به رغم سرپا ماندن رستوران داران، بسیاری از فعالان این عرصه فروش کمتری داشته اند و طی 14 ماه گذشته، مقدار فروش حدود 290 میلیارد دلار کمتر از مقدار پیش از همه گیری کووید-19 بوده است و مقدار فروش غذا و نوشیدنی در آوریل 2021 در مقایسه با فوریه 2020 یعنی آخرین ماه پیش از همه گیری کرونا، افت 2 درصدی از 2/ 66 میلیارد دلار فروش را تجربه نموده است.
براساس اعلام انجمن ملی رستوران ها، صنعت رستوران داری درحال حاضر در جهت احیا قرار گرفته است. مقدار فروش فرایند رو به رشدی را سپری می نماید و با گرم تر شدن هوا، احتمال افزایش غذای بیرونی وجود دارد که به افزایش فعالیت رستوران ها منجر می گردد.
آنالیز این گروه نشان می دهد حدود 44 درصد از فعالان این صنعت انتظار دارند میانگین فروش آنها از آوریل تا ژوئن بیشتر از مارس 2021 باشد. بعلاوه باتوجه به حجم بالای کار رستوران ها در ماه های جولای و آگوست (تیر و مرداد) و کاهش محدودیت های رستوران ها و ادامه سفرها فرایند مثبتی پیش بینی می گردد زیرا از هر 4 دلار فروش در این صنعت یک دلار به وسیله مسافرت و گردشگری تامین می گردد.
آنان انتظار دارند در تابستان بازار اوقات فراغت و در پی آن تجارت و سپس گردشگری بین المللی باز خواهد شد. در واقع با بازگشت مشتری ها، رستوران ها به اسم یکی از عظیم ترین مشاغل درحال تکمیل پرسنل خود هستند. بعضی از کارکنان رستوران ها که در طول همه گیری به مشاغل دیگر رفتند یا بعضی به علت تعطیلی مدارس و عدم مراقبت از بچه ها مجبور به خارج شدن از مشاغل خود شدند و از مزایای بیکاری خود استفاده نموده اند، اینک فرصت بازگشت مجدد به رستوران ها برایشان فراهم شده است.
منبع: دنیای اقتصاد
آخرین اخبار حوزه گردشگری را در صفحه گردشگری خبرنگاران دنبال کنید.
منبع: تجارت نیوز1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری
3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز
abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان