این قصه ها را باور نکنید

به گزارش مجله سرگرمی، ماجرا برای بسیاری از ما از سه شنبه و چهارشنبه هفته پیش آغاز شد؛ از ویدئوهایی که در شبکه های اجتماعی دیدیم و در آن بعضی افراد می گفتند پس از تزریق واکسن کووید 19 بدن شان خاصیت آهنربایی پیدا نموده است؛ پیش از آن ویدئوهای مشابهی به زبان های مختلف در دیگر کشورها نیز منتشر شده بود.

این قصه ها را باور نکنید

این افراد مقابل دوربین با ابراز پشیمانی از تزریق واکسن کرونا می گویند پس از واکسیناسیون، اشیای فلزی مثل قاشق، کلید و ... به بدن شان می چسبد البته آنها صرفا ادعا نمی نمایند و در مقابل دوربین، پنج شش قاشق فلزی را روی سینه خود قرار می دهند و ناباورانه نشان می دهند قاشق ها نیفتاده و جذب بدن شان می شود! کار تا جایی بالا گرفت که دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز ناگزیر از ابراز نظر و واکنش نسبت به این موضوع شد اما واکنش این مقام مسؤول به قدری مشکوک، تردیدآمیز و همراه با اما و اگر بود که موضوعی طنزآمیز در فضای مجازی را ناگهان به موضوعی کاملا جدی و تشویش آمیز برای افکار عمومی تبدیل کرد.

در پیغام رسان ها و شبکه های اجتماعی فارسی زبان، کسانی که واکسن زده بودند، با شنیدن شایعات به اصل موضوع مشکوک شده، قضیه چسبیدن قاشق و اشیای فلزی را روی بدن خود امتحان کردند و وقتی بعضی ها دیدند اشیای فلزی واقعا به بدن شان می چسبد، ناگهان یک سوال عمومی برای شان مطرح شد: اگر چسبیدن قاشق به بدن به خاطر واکسن نیست، پس علتش چیست؟!

با گذشت یک سال و اندی از شروع همه گیری کووید 19 هنوز ماجرای نقطه شروع سرایت این ویروس، مشکوک و محل بحث است.

با وجود این که محققان در مطالعات علمی متعدد، احتمال عمدی بودن شیوع این بیماری به وسیله دست ورزی ژنتیکی را آنالیز نموده اند و نتایجی که تا لحظه تنظیم این گزارش در نشریات معتبر پژوهشی منتشر شده، احتمال عمدی بودن این همه گیری را مردود دانسته است، هنوز افراد مختلف در پی یافتن سرنخ های مشکوک در فرآیند شیوع این بیماری هستند.

آنقدر که حتی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، ششم خرداد 1400 به سازمان های اطلاعاتی آن کشور دستور تحقیق درباره منشأ ویروس عامل بیماری کووید 19 و ارائه گزارش ظرف 90 روز آینده را داد.

آمریکا در یک سال گذشته (هم در دوران ریاست جمهوری ترامپ و هم در شرایط فعلی که بایدن زمام امور را در دست دارد) همیشه چین را در شیوع این بیماری مقصر دانسته و سازمان جهانی بهداشت را به کم کاری یا تعمد نسبت به سرپوش گذاشتن بر علت انتشار ویروس کرونا متهم نموده است؛ اتهامی که چین و سازمان بهداشت جهانی، همیشه آن را به شدت رد نموده اند.

بیچاره بیل گیتس!

به نظر می رسد تردیدها درباره ویروس کرونا، علت انتشار و راهکارهای درمانی علمی مبتنی بر واکسیناسیون که برای آن پیشنهاد می شود، بی سرانجام است.

از جمله معروف ترین این شایعات گریبانگیر بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت شده است؛ یکی از ثروتمندترین مردان جهان که یاری های زیادی به فرایند تحقیقات پزشکی و واکسن سازی نموده است.

از نخستین روزهای شروع همه گیری کرونا، جریان های افراطی ضدواکسیناسیون شایع کردند که بیل گیتس میخواهد در فرایند کنترل و مقابله با کرونا، ریزتراشه هایی (میکروچیپ هایی) را به وسیله واکسن ها در بدن مردم جاسازی کند و به این ترتیب کنترل مردم جهان را به دست بگیرد.

نسخه های دیگر این شایعه در کشورهای مختلف به صورت توطئه جاگذاری تراشه به وسیله واکسیناسیون از جانب کشورهایی نظیر چین، آمریکا، روسیه و دیگر کشورها و سازمان ها نیز بارها بازفراوری شده است. اتهاماتی که آقای گیتس و دیگر مظنونان صراحتا آن را رد نموده اند. البته شایعه ها درباره بیل گیتس و تلاشش برای واکسن سازی محدود به همین یک مورد نیست.

واقعیت تلخ این است که جریان ها و گروه های ضدواکسیناسیون در جهان بیکار ننشسته اند و این بار چالش ایجاد خاصیت آهنربایی در بدن، در نتیجه واکسیناسیون را مطرح نموده اند. آنها در این ویدئوها تأکید دارند خاصیت مغناطیسی ایجاد شده در افرادی که واکسن زده اند، به دلیل ریزتراشه های کار گذاشته شده در بدن شان، به وسیله واکسن هاست! آنها تأکید دارند سازندگان واکسن ها اهداف شومی از فراوری این واکسن ها را دنبال می نمایند که یکی از نمودهای خطرناک بودن تزریق واکسن، ایجاد همین خاصیت آهنربایی است! اما از کجا بفهمیم این ادعاها تا چه حد درست است؟

رمزگشایی از مایع محلول واکسن کرونا

واکسن ها در تعریف کلاسیک عمدتا از ویروس های کشته شده یا ضعیف شده ساخته می شوند. با این حال در فناوری های نوین واکسن سازی از شیوه های جدیدتر و کارآمدتری نظیر واکسن های ساخته شده بر پایه پروتئین های نوترکیب یا واکسن های ساخته شده بر مبنای ام آر ان ای نیز استفاده می شود. تزریق واکسن به بدن یاری می نماید تا با ساختن پادتن (آنتی بادی) در برابر مواجهه با ویروس اصلی آماده شود. به این ترتیب بدن هنگام آلوده شدن با عامل بیماری زا، راه و روش شکست دادن آن را از قبل آموخته است.

حال سوال این است که چطور به کیفیت واکسن ها اعتماد کنیم؟ همه فعالیت ها در حوزه فراوری انواع دارو و واکسن در کشورهای مختلف و از جمله در ایران، از نظر ایمنی و اثربخشی تحت نظارت سختگیرانه یک سازمان متولی است که برای مثال در کشور ما این نظارت را سازمان غذا و دارو انجام می دهد.

در سطح بین المللی نیز معمولا داروها و واکسن هایی که با تایید سازمان بهداشت جهانی، نظارت و تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و آژانس دارویی اتحادیه اروپا فراوری می شود، از نظر کارایی و ایمنی، به عنوان محصول تاییدشده شناخته می شود.

اما از کجا می شود فهمید واکسن های مجوزگرفته از این سازمان ها، حاوی چه موادی است؟ معمولا در وبسایت این سازمان ها، اطلاعات ترکیبات واکسن ها، مواردی که ممکن است ایجاد واکنش آلرژی کند و هر نوع اطلاعات لازم در خصوص آنها در دسترس عموم قرار داده شده است.

بجز اینها، یک سری موسسه ها و نهادهای علمی خصوصی نیز در جهان هستند که به طور مستقل کیفیت و کارایی واکسن ها و بسیاری از داروهای حساس برای سلامت عمومی را آنالیز می نمایند و نتایجش را در اختیار سازمان ها و دیگر علاقه مندان قرار می دهند.

شیوه کار این موسسات این گونه است که محتویات واکسن ها را در آزمایشگاه ها به عناصر سازنده آن تفکیک می نمایند و جزء به جزء واکسن ها را با ارائه درصد مواد موجود در ترکیب آنها، مورد آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار می دهند. با جست وجو در اینترنت به موارد متعددی از گزارش نهادهای مستقل و خصوصی از آنالیز انواع واکسن های ساخته شده برای کووید 19 برمی خورید.

آنالیز این گزارش ها نشان می دهد آب مقطر، عمده ترین ماده ای است که به وسیله واکسن کووید 19 وارد بدن می شود. پس از آن نمک ساده برای کاهش درد تزریق و نوعی قند از دیگر مواد تشکیل دهنده واکسن ها هستند.

ماده موثره واکسن که عمدتا شامل لیپید و پروتئین است، درصد بسیار مختصری از ترکیبات محلول واکسن را تشکیل داده است؛ بدون هیچ نوع آهن یا فلز خاصی که بتواند اثر آهن ربایی ایجاد کند! حتی با فرض جدی دریافت تئوری های توطئه، عملا این حجم از ماده تشکیل دهنده واکسن، مقدار لازم برای ایجاد هیچ نوع اثر مغناطیسی در بدن را نمی تواند با خود حمل کند. در واقع حتی قوی ترین ماده آهنربایی نیز در این مقدار ناچیز نمی تواند چند قاشق یا شیء فلزی را جذب بدن کند.

تراشه ها و ربات های درمانگر

استفاده از قرص های هوشمند بسیار کوچک یا ربات ها و تراشه های بسیار ریز، در ابعاد کوچک تر از یک میلی متر که به پزشکان یاری کند با حرکت در دستگاه گوارش و عروق بدن به شناسایی و برطرف مسائل درمانی یاری نمایند، از مهم ترین حوزه های پیشرو و آینده نگر در مطالعات پزشکی امروز است. اما اینها هنوز به مرحله کاربردی و آزمایش انسانی نرسیده و اگر روزی به این مراحل برسد هم باید کارایی، اثربخشی و ایمنی آنها با عبور از صدها آزمایش مختلف به تایید سازمان های دولتی و خصوصی مستقل برسد.

همان طور که می بینید سازوکار فراوری داروها و واکسن ها به گونه ای است که هر گونه تخلفی در این حوزه های حساس با فرض محتمل انگاشتن دستکاری های سیستماتیک در فراوری این محصولات، از سوی موسسات و دولت های خاص به قصد به خطر انداختن سلامت عمومی، خیلی زود از سوی نهادهای علمی، موسسات مستقل و رسانه هایی که فرآیندهای فراوری این محصولات را زیر نظر دارند و با منابع خبری موثق و متعدد در ارتباطند، برملا می شود.

راز جذابیت، لزوما مغناطیس نیست!

با ایجاد موج خبری مربوط به ایجاد خاصیت آهنربایی در بدن افراد واکسن زده، چهره های مشهور در شبکه اجتماعی اینستاگرام، عمدتا واکنش های طنزآمیزی نسبت به موضوع داشتند. در میان آنها، پزشکان مشهور در اینستاگرام نظیر دکتر کیوان میرهادی (معروف به دکتر کی) نیز واکنش نشان دادند. دکتر میرهادی با بیان این که خودش واکسن زده است، سعی کرد جلوی دوربین یک کلید فلزی را به بازویش بچسباند، اما این اتفاق نیفتاد. با این حال وقتی روی بازویش را با بزاق دهان مرطوب کرد، این بار در ویدئو مشاهده شد که کلید فلزی به بازوی دکتر میرهادی می چسبد! او با این شوخی سعی کرد عملا نشان دهد، این فرضیه از اساس دروغ است و عوامل دیگری را برای علت چسبیدن اشیا به بدن انسان باید جست وجو کرد.

دکتر حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا در یادداشتی تصریح نموده است: بعضی افراد بدن شان می تواند تا حدودی فلزات و به خصوص آهن را به خود جذب کند که ربطی به واکسن ندارد. بنده خودم آهن ربای کوچکی را به عضله دلتویید هر دو بازو نزدیک کردم که بدون این که واکسنی تزریق نموده باشم از دو بازو، آهن ربا به پوست چسبید. گاه چسبیدن فلزات ناشی از رطوبت بدن یا شیب بدن است و آهنربایی در بدن وجود ندارد. در تهیه آهن ربا باید ویژگی های آن را شناخت.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز اظهار نموده است: در چند سال اخیر در کشور خودمان یا کشورهای دیگر، افرادی ادعا نموده اند فلز به آنها می چسبد که ربطی به واکسن ندارد. بخشی از این حالت به خاطر چربی، رطوبت و جنس پوست است. اما در کل این موضوع هیچ ارتباطی به واکسن های ایرانی و خارجی ندارد.

قصه چربی خاص پوست

در آنالیز دقیق تر علت ماجرا، محققان می گویند علت اصلی ماجرای چسبندگی بدن افراد، به میزان چربی موجود در پوست این افراد برمی شود.

درست مثل زمانی که دو سه روزی در هوای گرم عرق نموده اید و امکان استحمام نداشته اید و احساس می کنید بدن تان چسبناک شده است، در خصوص افرادی که اشیای مختلف، از قاشق گرفته تا چوب و پلاستیک آسان به بدن شان می چسبد، علت اصلی ماجرا را در چربی پوست و تعریق آنها باید جست وجو کرد. در غدد بسیار ریز چربی سازی که ماده ای روغنی شکل به نام سبوم (sebum) را در پوست ترشح می نماید. کار این ماده یاری به ضدآب شدن پوست و مو در بدن پستانداران مختلف است.

سبوم در بدن بعضی افراد به مقدار بیشتری نسبت به سایرین ترشح می شود و در نتیجه وقتی این ماده روی پوست شان باشد، اشیای مختلف به پوست آنها می چسبد. اما این خاصیت جادویی پس از استحمام و پاک شدن پوست از سبوم از بین می رود و دیگر چیزی به پوست بدون سبوم، به راحتی نمی چسبد. راه دیگر این است که به بدن این افراد پودر بچه بزنید تا سبوم پوست را محو کند و آن وقت خواهید دید دیگر چیزی به پوست اینها نمی چسبد.

برای این که مطمئن شوید راز ماجرای چسبندگی اشیا به بدن این افراد در پوست آنها نهفته است، کافی است دقت کنید که بیشتر قریب به اتفاق این افراد در عکس ها و ویدئوهای شان، اشیای مختلف را در حالی که لباس خود را درآورده اند به پوست عریان نواحی مختلف سینه و کمر و کتف و دست می چسبانند. این در حالی است که اگر واقعا بدن این افراد خاصیت مغناطیسی خاصی پیدا نموده باشد، از روی لباس نازک یا حتی یک کیسه پلاستیکی نازک نیز باید اشیا به بدن شان بچسبد. ولی این کار را آگاهانه نمی نمایند!

راز مرد مغناطیسی برنامه عصر جدید

ششم فروردین 98 در برنامه پربیننده عصر جدید شبکه 3 سیما، مردی به نام ابوالفضل صابری مختاری به صحنه برنامه آمد و مدعی شد نه تنها فلزات که هر چیزی به بدنش می چسبد! در آن برنامه بینندگان تلویزیونی دیدند در جریان پدیده ای که در میان مردم اصطلاحا مغناطیس انسانی خوانده می شود، اجسام مختلفی جذب پوست بدن این شرکت نماینده در مسابقه می شود.

با وجود این که معمولا در خصوص این افراد جذب مواد فلزی به بدن مشاهده می شود اما در عصر جدید دیدیم اجسام گوناگون از آلومینیوم، چوب و پلاستیک گرفته تا سرامیک، شیشه و برنج جذب بدن ابوالفضل صابری مختاری می شود! از همین جا معلوم می شود علت چسبیدن اشیا به پوست این افراد، ارتباطی با میدان مغناطیسی ندارد و ریشه اصلی ماجرا را باید در پوست این افراد جست وجو کرد.

ابوالفضل صابری مختاری تنها کسی در جهان نیست که بدنش چنین ویژگی هایی دارد و افراد دیگری هم شبیه او هستند.

با این حال راز جاذبه ادعایی در بسیاری از ویدئوهایی از این دست که در اینترنت منتشر می شود، زمانی برملا می شود که می بینیم بیشتر این افراد وقتی چیزی را به بدن شان می چسبانند، اندکی به عقب خم می شوند تا به لطف اصطکاک، شیء مورد نظر سقوط نکند.

اگر جاذبه مغناطیسی خاصی واقعا وجود دارد چه نیازی است به این کار؟ البته که هدف برنامه عصر جدید سرگرمی و ابوالفضل صابری مرد شریفی است اما باید دید راز این پدیده در چیست.

امروزه بیشتر محققان راز چسبندگی اشیایی که لزوما فلزی هم نیستند و جذب میدان مغناطیسی نمی شوند اما به بدن بعضی افراد می چسبند را به خاصیت چسبندگی پوست آنها - در نتیجه بسیار صاف بودن پوست - مرتبط می دانند.

مثلا یک قطعه شیشه صاف روی قسمت صاف و بدون موی سینه یا بازو راحت می چسبد و اصطکاک ایجاد می نماید.

این اتفاق در همان برنامه عصر جدید نیز افتاده بود و روی صورت ابوالفضل صابری مختاری هیچ چیزی نمی چسبید، مگر به پیشانی صاف و بی موی او!

کاظم کوکرم - دبیر گروه دانش / روزنامه خبرنگاران

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 146761

به "این قصه ها را باور نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این قصه ها را باور نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید