این شوینده ها را هم می توان خورد!

به گزارش مجله سرگرمی، بعضی خوراکی ها خاصیت شویندگی هم دارند، هم می توان آن ها را همراه غذا مصرف کرد و هم می توان از آنها برای تمیز و ضد عفونی کردن سطوح در خانه تکانی های عید استفاده کرد.

این شوینده ها را هم می توان خورد!

به گزارش خبرنگاران، بعضی خوراکی ها خاصیت شویندگی هم دارند. هم می توان آن ها را همراه غذا مصرف کرد و هم می توان از آن ها برای تمیز و ضدعفونی کردن سطوح در خانه تکانی های عید استفاده کرد.

در حالی که ورود شوینده ها به فاضلاب به دلیل بروز مسائل و عوارض بسیاری مثل پدیده مغذی شدن، تجزیه ناپذیری گروه سخت شوینده ها، ایجاد کف و مسائلی دیگر موجب آلودگی منابع آبی و محیط زیست می شوند، شوینده ها با مواد طبیعی آلودگی فراوری نمی نمایند.

آشنایی با صابون به عنوان نخستین پاک نماینده به قرن ها پیش برمی گردد، اما رشد جمعیت و توجه انسان به بهداشت موجب شد فراوری صابون با منشاء طبیعی جوابگوی مصرف نباشد. در نتیجه از اوایل قرن نوزدهم میلادی مواد شوینده مصنوعی به نام دترجنت (ترکیباتی که علاوه بر انحلال و پخش در آب قدرت پاک نمایندگی آن را افزایش می دهد) وارد بازار شد. استفاده از دترجنت ها پس از جنگ جهانی دوم گسترش پیدا کرد. انواع طبیعی پاک نماینده ها از زمان های قدیم استفاده می شده، اما با ورود پاک نماینده های مصنوعی، کاربرد آن ها کاهش پیدا نموده است.

استفاده از مواد شوینده شیمیایی تاثیرات مخربی روی محیط زیست می گذارد که فراوری بوی نامطبوع در آب و اثرات سمی روی موجودات زنده و انسان، از جمله این مواردند.

برای مثال وجود کف در حوض های هوادهی در تصفیه خانه های فاضلاب، میزان انتقال اکسیژن به فاضلاب را بشدت کم می نماید. حتی شوینده ها تاثیر مستقیمی روی آبزیان می گذارند و کیفیت پروتئین را هم تغییر می دهند.

در این بین بعضی مواد خوراکی، از جمله نمک، سرکه، رب گوجه فرنگی و قره قروت هم شوینده محسوب می شوند که حتی می توان از آن ها در خانه تکانی های اسفندماه هم استفاده کرد.

سرکه

سرکه یکی از مواد شوینده طبیعی پرکاربرد است. این اسید ملایم روی مواد قلیایی اثر می نماید، حلال است، کپک را مهار و سفیدک صابون را پاک می نماید.

همچنین سرکه برای از بین بردن لکه چای، قهوه و زنگ به خوبی عمل می نماید. رقیق کردن سرکه سفید در آب موجب از بین بردن کثیفی، سفیدک صابون، لکه های مواد معدنی آب و قطره های سفت شده موم شمع می گردد. همچنین برای از بین رفتن بوی سرکه، استفاده از قطره های اسانس توصیه می گردد.

از سرکه می توان برای ضدعفونی، پاک کردن سطوح و از بین بردن رسوب شیرآلات هم استفاده کرد. برای مثال می توان رسوب شیرآلات آشپزخانه، حمام و دستشویی را با سرکه سفید از بین برد.

برای این کار کمی سرکه سفید را در کیسه ای پلاستیکی می ریزند و قطعات شیرآلات را داخل آن می گذارند و بعد از 12 ساعت درِ کیسه را باز می نمایند.

سرکه همچنین قدرت از بین بردن لکه های لباس را دارد. برای این کار، لباس را داخل سرکه خیس می نمایند و بعد از یک ساعت محل مورد نظر را می شویند.

همچنین ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید موجب بازشدن راه خروجی آب می گردد. این ترکیب را به مدت 10 دقیقه در سینک می ریزند و راه خروجی را با درپوش می بندند و بعد اجازه می دهند مایع وارد لوله ها گردد تا خروجی آب باز گردد.

جوش شیرین

جوش شیرین هم یکی از مواد طبیعی پرکاربرد است که ویژگی ضدعفونی نماینده دارد و می تواند قارچ ها و باکتری ها را از بین ببرد.

همچنین در تمیزکردن پروتئین، روغن و ظرف غذای حیوانات خوب عمل می نماید. این ماده بوی بد کفش، ماشین لباسشویی یا ظروفی را که در آن تخم مرغ یا غذا هایی با بوی ماندگار درست شده باشند، از بین می برد.

گفته می گردد جوش شیرین برای از بین بردن طبیعی حشرات و فراری دادن سوسک و مورچه نیز کاربرد دارد و به عنوان ضد قارچ عمل می نماید.

همچنین ترکیب جوش شیرین، آب و سرکه به از بین بردن چربی ها و سوختگی های مانده روی ظروف آلومینیومی یاری می نماید.

جوش شیرین و سرکه سفید برای شست وشوی سرویس بهداشتی هم پرکاربرد است.

رب گوجه فرنگی و قره قروت

به جز نمک، سرکه یا آبلیمو، رب گوجه و قره قروت هم از شوینده های ظروف مسی محسوب می شوند. نمک و سرکه موجود در سس گوجه فرنگی به لکه زدایی ظروف مسی یاری می نماید.

همچنین رب گوجه را برای چند دقیقه روی ظروف مسی قرار می دهند سپس آن را آبکشی می نمایند. استفاده از قره قروت و پوست لیموترش هم روی ظروف مسی به تمیزکردن آن یاری می نماید.

نمک

فراوری مواد شیمیایی بشدت وابسته به نمک است، زیرا نمک صنعتی به عنوان پرنماینده مواد شوینده و حلال های شیمیایی باعث تسریع در سرعت انحلال مواد شوینده در آب می گردد. همچنین نمک خاصیت ضدعفونی دارد و بوی بد را هم از بین می برد.

نوشابه

ترکیب صابون رنده شده، نوشابه و آب نیز یکی از پاک نماینده های خوب برای از بین بردن جرم دستشویی است.

همچنین گفته می گردد این نوشیدنی، روغن ریخته شده از اتومبیل ها در پارکینگ را از بین می برد.

رو شور یا سفیدآب

این ماده طبیعی که با چربی گوسفند یا گاو و مغز استخوان شکل می گیرد، یکی از تمیزنماینده های ظروف یا زیورآلات نقره محسوب می گردد.

منبع:ایسنا

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

iraniro.ir: تور داخلی ایران: گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 137096

به "این شوینده ها را هم می توان خورد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این شوینده ها را هم می توان خورد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید