اینجا ثانیه ها از نفس می افتند وقتی می گویند توده ات بدخیم است

به گزارش مجله سرگرمی، چند نفر بی قرار و مضطربند، دو سه نفری هم که جواب آزمایش را گرفتند با چشمان اشک بار منتظر تفسیر آزمایش اند، اینجا کسی به حال خودش نیست. کمی نگرانی، کمی اضطراب، کمی اشک چاشنی چهره همه کسانی است که یا خود بیمارند یا همراهند. ثانیه های ساعت اینجا از نفس می افتند وقتی به بیماری می گویند توده ات بدخیم است و باید سریع به جراحت مراجعه کنی تا تکلیفت را روشن کند.

اینجا ثانیه ها از نفس می افتند وقتی می گویند توده ات بدخیم است

هوای دل بیمار کمی گرگ و میش می گردد. نمی داند برود یا بماند. پاها یاری نمی نمایند اما چشم ها خیلی همراهند در اشک ریختن. اینجا آزمایشگاه پاتولوژی است.

فاصله بین زمین و آسمان بیماران سرطانی.

بیماران دوست داشتنی ای که به طرز عجیبی با خودشان و دیگران مهربان می شوند. اینجا امید و ناامیدی از همیشه پررنگ تر است.

در میان هجوم این همه احساس خاکستری، بیماری آهسته به من می گفت شوهرش کارگر است، هزینه درمان بیماری بالاست به همین خاطر دیر اقدام نموده، اما به درمان امیدوارم است.

اما مریم 38 ساله می گفت با بیم و امید به این مرکز آمده، گرچه هیچ وقت فکر را نمی کرد در دهه سوم زندگی سرطان، خرچنگی اش گردد.

مریم اما بیشتر از بقیه شرح می داد و می گفت: سال گذشته متوجه توده کوچکی در سینه ام شدم، سریعاً به پزشک مراجعه کردم و آزمایش دادم. اول گفتند توده چربی است، اما اسکن نظر پزشکان را عوض کرد و گفتند چربی نیست، چند توده است که باید عمل کنی و بعد هم شش ماه شیمی درمانی شدم. این مساله از ابتدا برای خودم و خانواده خیلی دردناک و هولناک بود، اما الان خوبم و مرتب تحت درمانم.

تومور سرطان پستان جزو تومورهای علاج پذیر است

دکتر مهیار منصوری فوق تخصص آنکولوژی و خون با بیان این که سرطان پستان یکی از بیماری های رایج بین بانوان است و در بین تومورها رتبه اول را در شیوع بین بانوان دارد، اظهار کرد: خوشبختانه این تومور علاج پذیر است که درصورت تشخیص به موقع، تحت درمان قرار می گیرد و باید علاج قطعی آن را انتظار دانست.

وی افزود: علائم بالینی این بیماری به اشکال متفاوتی متصور است، ممکن است یک خانم احساس کند در داخل سینه اش توده ای وجود دارد و البته بانوان باید در معاینات دوره ای، روش خود معاینه ای را یاد بگیرند و هرماه آن را انجام دهند و به محض اینکه توده کوچکی احساس کردند با مراجعه به پزشک نسبت به تشخیص و درمان اقدام نمایند.

منصوری عنوان نمود: در مواردی بانویی ممکن است احساس کند یکی از پستان هایش نسبت به دیگری سنگین تر است و یا احساس درد در ناحیه سینه داشته باشد؛ در مواردی با پیشرفت تومور ممکن است پوست روی سطح سینه حالت زخمی داشته باشد.

این فوق تخصص آنکولوژی و خون افزود: سرطان سینه جزو تومورهایی است که علائم بالینی آن ممکن است به صورت ترشح خود را نشان دهد، البته معمولاً ترشحات از دو پستان نشان دهنده علامت مخاطره آمیز نیست اما ترشحات خونی را باید جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد تا اقدامات لازم انجام گردد.

وی تاکید نمود: در صورت مشاهده علائم فوق توصیه می گردد فرد هرچه سریع تر به پزشک فوق تخصص خون و سرطان بالغین مراجعه کند.

منصوری گفت: پس از مراجعه چنانچه پزشک تشخیص دهد از پستان فرد مذکور نمونه برداری انجام می گردد و پاتولوژی معین تکلیف خواهد نمود و در صورت مواجهه با این بیماری درمان شامل جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی در روند بهبود این افراد مؤثر خواهد بود.

در تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی مقدم بر سونوگرافی است

وی در پاسخ به این سوال که وجود کیست در پستان می تواند علائمی از سرطان باشد، عنوان نمود: سرطان خود را بصورت توده های تو پر نشان می دهد در حالی که کیست ها توخالی هستند.

این فوق تخصص آنکولوژی و خون با اشاره به این که بیماری رایجی که در بین بانوان وجود دارد بیماری فیبروکیستیک پستان بوده که همراه با ایجاد کیست های متعدد است و امکان دارد شرایط مشابهی با تومورهای سرطانی داشته باشد، بیان نمود: این کیست ها زمینه ساز بروز بدخیمی نیستند و این بیماری نگرانی ندارد.

منصوری با بیان این که در تشخیص سرطان پستان ماموگرافی مقدم بر سونوگرافی است و می تواند اطلاعات کیفی را به ما دهد و این امر با تصمیم پزشک معالج تجویز می گردد، افزود: تمام خانم ها باید در سن 40 سالگی و بانوانی که در نزدیکان خود سرطان مشاهده کردند در سن 30 سالگی ماموگرافی غربالگری را انجام دهند.

این فوق تخصص آنکولوژی و خون با بیان این که ماموگرافی غربالگری در تشخیص بسیار یاری نماینده است، گفت: تشعشعی که ماموگرافی غربالگری دارد بسیار اندک است و عملاً قابل صرف نظر است و نباید از این لحاظ نگرانی داشته باشید.

وی اظهار کرد: این بیماری ممکن است در برخی خانواده ها شایع تر باشد اما عموماً حالت ژنتیکی ندارد.

سرطان پستان ناشی از رشد خارج از قاعده سلول های غیرطبیعی در پستان است. در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم، رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد. روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله تعیینی متوقف می گردد، در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیرقابل مهار ادامه می یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می اندازد.

در لرستان به ازای هر 100 هزار زن، 14.71 نفر به سرطان پستان مبتلا هستند

در این خصوص دکتر مریم کوشکی مدیرگروه بیماری های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: به تناسب افزایش جمعیت، تعداد مبتلایان به سرطان سینه رو به افزایش است.

وی ادامه داد: وضعیت لرستان در این رابطه نیز همانند سایر استان های کشور است.

مدیرگروه بیماری های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: براساس آخرین آماری که دریافت نموده ایم به ازای هر 100 هزار زن بالای 30 سال در لرستان، 14.71 نفر به سرطان پستان مبتلا هستند.

کوشکی با بیان این که شایع ترین سرطان ها در کل جمعیت لرستان پستان است، عنوان نمود: البته در مردان سرطان معده و در بانوان سرطان پستان شایع است.

سرطان پستان 25 درصد از تمام موارد سرطان ها را به خود اختصاص می دهد. در سال 2012، بر پایه گفته متخصصان در ایران سالانه 8000 نفر به این سرطان مبتلا می شوند و شیوع ابتلاء در بین زنان ایرانی حدود 30 تا 35 مورد در 100 هزار نفر است.

سرطان پستان قابل درمان است

در این خصوص دکتر امید علی عادلی متخصص پاتولوژی با بیان این که بیماری ها همیشه در طول تاریخ بشری جان انسان ها را تهدید نموده اند، گفت: در سال های دور بیماری های واگیری نظیر وبا، طاعون، آبله و … به خصوص در زمان قحطی ها عامل تهدید نماینده حیات بوده اند.

وی ادامه داد: امروزه بدلیل پیشرفت علم پزشکی و افزایش سطح زندگی بشری، اسمی از بیماری های فوق در میان نیست.

این متخصص پاتولوژی یکی از اصلی ترین علل مرگ و میر جامعه امروز را بیماری های غیرواگیر نظیر سرطان ها عنوان نمود و با اشاره به این که البته آنها تا اندازه ای قابل پیشگیری هستند و با تشخیص به موقع می توانند درمان شوند، افزود: سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در جامعه زنان ایرانی است که به همراه سرطان دستگاه گوارش از شایع ترین علل مرگ و میر است.

وی بیان نمود: سرطان پستان قابل درمان است، به شرطی که زنان جامعه ما یاد بگیرند ماهی یک بار خود را معاینه نموده و سالی یک بار به پزشک مراجعه نمایند.

این متخصص پاتولوژی افزود: با انجام این کار در صورت وجود توده، می توان در مراحل اولیه آن را تشخیص داد و چنانچه بدخیم باشد قبل از این که به سایر نقاط بدن سرایت کند آن را درمان کنیم و فرد پس از درمان به زندگی عادی خود برگردد.

میوه ها و سبزیجات خطر ابتلاء به سرطان پستان را کاهش می دهند

در مورد تغذیه این بیماران، دکتر سید حسین داودی، عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی و همکارانش با انجام مطالعه ای بر روی نزدیک به 300 نفر، ارتباط تنوع رژیمی و خطر ابتلاء به سرطان پستان را مورد آنالیز قرار دادند، این پژوهشگران دریافتند که تنوع رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلاء به این سرطان همراه است؛ هم چنین تنوع بیشتر در مصرف زیر گروه های گروه میوه ها و شیر و لبنیات خطر ابتلاء به سرطان پستان را کاهش می دهد.

بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته، تصور می گردد که میوه ها و سبزیجات به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان زیاد و هم چنین مصرف لبنیات کم چرب، به دلیل وجود کلسیم و ویتامین D خطر ابتلاء به سرطان پستان را کاهش می دهند، درحالی که غلات تصفیه شده (مثل برنج سفید، آرد سفید و…) و نیز مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده (مثل سوسیس و کالباس) با خطر ابتلاء به سرطان پستان مرتبط هستند.

رژیم هایی که متنوع هستند، بدن را در برابر بیماری های مزمن مانند سرطان و سندروم متابولیک محافظت می نمایند و باعث افزایش طول عمر و بهبود وضعیت سلامت می شوند. به همین دلیل دکتر داوودی و همکارانش، این مطالعه را از اردیبهشت تا بهمن 1394 با 298 شرکت نماینده شامل 149 مورد سرطان پستان و 149 زن به ظاهر سالم در بیمارستان شهدای تهران انجام دادند.

در این مطالعه داده های فردی شرکت نماینده ها مانند قد، وزن، شاخص توده بدن (BMI) و میزان فعالیت فیزیکی افراد محاسبه شدند. خوراک مصرفی افراد نیز به وسیله پرسش نامه جمع آوری شد و محققان میزان انرژی دریافتی، امتیاز تنوع رژیمی و خطر ابتلاء به سرطان پستان را برای هر یک از افراد محاسبه کردند.

افراد دو گروه از نظر وزن، قد و نمایه توده بدنی تفاوت معناداری نداشتند، ولی در دریافت روزانه انرژی تفاوت معناداری نشان دادند. بر اساس یافته های این مطالعه؛ رژیم غذایی با امتیاز تنوع بالاتر با کاهش خطر ابتلاء به سرطان پستان همراه است و نیز تنوع بیشتر در مصرف میوه ها و هم چنین شیر و لبنیات با خطر ابتلاء به سرطان پستان را کم می نماید.

حدود 5 تا 10 درصد موارد سرطان پستان در زنان، به دلیل بروز جهش در ژن های مستعدنماینده سرطان پستان (BRCA1) و (BRCA2) است.

10 تا 15 درصد کانسرهای پستان ژنتیکی هستند

در این خصوص دکتر فرزاد واقف داوری، فلوشیپ جراحی سرطان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عواملی که ممکن است مستعد نماینده ایجاد سرطان پستان باشد، اظهار کرد: سن زودرس قاعدگی و یا سن دیررس یائسگی مستعدنماینده سرطان پستان هستند.

وی با بیان این که شیردهی در برخی رفرنس ها عامل پیش گیری نماینده عنوان شده است، بیان نمود: در معرض هورمون های مختلف قرار دریافت نیز فرد را مستعد به ابتلاء سرطان پستان می نماید.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: چنانچه سن اولین زایمان بیمار بعد از 30 سالگی باشد این مهم بیمار را به سرطان پستان مستعد می نماید.

این فلوشیپ جراحی سرطان با بیان این که 10 تا 15 درصد کانسرهای پستان ژنتیکی هستند اما در بقیه موارد کانسر، موضوع خانوادگی اثر دارد (فامیل درجه اول و دوم) و متخصص ژنتیک می تواند تخمین بزند که افراد تا چند درصد در آینده مستعد سرطان پستان هستند، عنوان نمود: برخی افراد پرخطر هستند و تعداد زیادی از خانواده آنها درگیرند. ممکن است حتی فردی که در خانواده درگیر است کانسر تخمدان داشته باشد ولی جزو سندروم شناخته شده باشد و به هر حال متخصص ژنتیک آمار می گیرد که چقدر محتمل است این فرد به انواع ژنتیکی کانسر پستان مبتلا گردد.

درد پستان معمولاً خوش خیم است و علامت سرطان پستان نیست

واقف داوری حس کردن یک توده، ترشح غیرطبیعی، زخم، ضایعه پوستی پستان را از جمله علائم این عارضه عنوان نمود و با اشاره به این که درد اصلاً علامت شایعی نیست علیرغم این که بانوان از درد پستان هراس دارند، توضیح داد: درد پستان معمولاً خوش خیم است و علامت سرطان پستان نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که خیلی از انواع سرطان های پستان علامت ندارند و ترجیح می دهیم در مرحله ای که هنوز علامت ندارند تشخیص داده گردد، افزود: این تشخیص به وسیله برنامه های غربالگری و تشخیصی انجام می گردد.

وی اعلام کرد: برنامه های غربالگری و تشخیصی در هر کشوری پروتکل خاص خود را دارد و ما از پروتکل بین المللی استفاده می کنیم؛ بستگی دارد که بیمار چقدر ریسک داشته باشد مثلاً اگر ریسک ژنتیکی و جزو 10 تا 15 درصد باشد به او توصیه می کنیم از سنین پایین تر سالیانه و هر چند سال یکبار تصویربرداری های متعدد از پستان را انجام دهد که به محض این که سرطان ایجاد شد قبل از این که علامتی ایجاد کند آن را تشخیص دهیم.

این فلوشیپ جراحی سرطان گفت: اگر فردی جزو سندروم های ژنتیکی نباشد باید از سنین 40 سال به بالا سالیانه ماموگرافی انجام دهند؛ باید قبل از این که پستان علامت دار گردد زمانی که خیلی خیلی توده کوچک است آن را تشخیص دهیم.

واقف داوری توضیح داد: برنامه های غربالگری قبل از این که سرطان علائم خود را نشان دهد برای بیمار تعیین می نماید.

وی اعلام کرد: افراد در هر سنی می توانند به این عارضه مبتلا شوند و سن خاصی ندارد البته بیشترین شیوع در سنین بالاتر و بین دهه 50 تا 60 سال است.

از هر 100 هزار خانم در سال، 34.5 نفر به سرطان پستان مبتلا می شوند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که در ایران از سال 93 آغاز به جمع آوری آمار دقیق تر سرطان شده است و بر این اساس از هر 100 هزار خانم در سال 34.5 نفر مبتلا می شوند، بیان نمود: این آمار چون با سال های قبل مقایسه نشده و فراموش نکنیم دقت وسایل تشخیصی و ثبت مان بالاتر رفته است نمی توان روند را مقایسه کرد.

وی افزود: بر اساس آمار سال 93 وزارت بهداشت ، سرطان پستان شایع ترین سرطان بانوان در کل کشور است و در کل جمعیت نیز این سرطان بازهم شایع ترین است.

این فلوشیپ جراحی سرطان با اشاره به این که براساس نتایج یک سری مطالعات تعیین شد چاقی روی سرطان پستان اثر دارد، ادامه داد: رژیم ها با چربی بالا نیز در معرض اتهام هستند و صدر صد ثابت نشده ولی در بسیاری از مطالعات به این عامل اشاره شده است.

واقف داوری با بیان این که این دو مورد فوق عوامل مستعد نماینده هستند و این نیست که هر کسی چاق باشد سرطان پستان گرفته است، عنوان نمود: برخی سندروم های ژنتیکی اثر 100 درصدی دارند و هر کس این سندروم را داشته باشد تا 40 سالگی حتماً دچار سرطان پستان می گردد اما عوامل محیطی نیز مستعدنماینده هستند.

وی گفت: برای سرطان پستان سه نوع درمان وجود دارد، درمان های دارویی شیمی درمانی است. روش درمانی دوم رادیوتراپی و سومین روش جراحی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: این سه راه، درمان بسیار مؤثری برای سرطان پستان هستند به گونه ای که بسیاری از بیماران الان تحت کنترل هستند و سال هاست که علامتی ندارند و یا در بدن آنها پخش نشده است، برخلاف این که قبلاً سرطان ها خیلی کشنده بود اما الان با توجه به این که سریع تشخیص داده می شوند قابل درمان است.

وی افزود: در خیلی موارد در مراحل پیش سرطانی، عارضه تشخیص داده می گردد و بلافاصله درمان آغاز و بیمار عمر طبیعی خواهد داشت.

واقف داوری افزود: افراد بیمار بجز این که باید جراحی و رادیوتراپی را در طول درمان تحمل نمایند بعضاً مثل افراد دیگر زندگی طبیعی خواهند داشت و بیماری آنها تحت کنترل قرار می گیرد و جای نگرانی نیست فرد ترس داشته باشد که حتماً فوت می نماید، در سرطان پستان پیشرفت در بهبودی خیلی خوب بوده است.

وی گفت: حتی در مواردی مشاهده شده بیماری بجای دیگر هم سرایت نموده منتها روش های درمانی دیگری هم وجود دارد که فرد را بتوان درمان کرد و بیمار نباید نگران باشد.

این فلوشیپ جراحی سرطان با بیان این که اگر بیماری در فردی دیر تشخیص داده گردد صد درصد این نیست که قابل درمان نباشد، عنوان نمود: مراجعه نمایندگان زیادی داریم که از درد پستان شکایت دارند و افراد نباید ترس داشته باشند، بلکه باید درد آنالیز گردد.

ارجاع در کشور ما تکامل پیدا ننموده است

وی با تاکید براین که وقتی توده یا هر چیز مشکوکی در پستان پیدا شد بلافاصله باید به پزشک مربوطه مراجعه گردد، بیان نمود: متأسفانه مسئله ای بزرگی که وجود دارد این است که ارجاع در کشور ما تکامل پیدا ننموده و وقتی بیماران به پزشک نامربوط مراجعه می نمایند هدایت اشتباه می گیرند و درمراحل پیشرفته تر بیماری به پزشک متخصص مراجعه می نمایند و این در روند درمان مشکل ایجاد می نماید.

واقف داوری افزود: به خانم ها تاکید می گردد برای تشخیص سرطان پستان حتماً به متخصص جراحی عمومی و یا فوق تخصص جراحی سرطان مراجعه نمایند. در موارد بسیاری دیده شده که خانم ها به متخصص زنان مراجعه نموده اند.

تصویربرداری های غیرضروری تشخیص دهنده سرطان پستان نیست

وی گفت: تصویربرداری های غیرضروری که بانوان انجام می دهند تشخیص دهنده سرطان پستان نیست. اگر سرطان در مرحله نهفته باشد اصلاً سونوگرافی آن را تشخیص نمی دهد. باید خانم های بالای 40 سال ماموگرافی نمایند و خانم های سنین پایین تر از روش های دیگر استفاده نمایند.

طبق نظر سازمان جهانی بهداشت با استفاده از برنامه های تغذیه ای صحیح می توان ابتلاء و مرگ و میر ناشی از سرطان را تا 20 درصد کاهش داد و به گفته متخصصان برخی از عوامل خطر سرطان پستان قابل کنترل هستند و تشخیص زودرس این عارضه می تواند بسیاری از بیماران را از چنگال مرگ نجات داد.

خبرنگار آزیتا یوسفیان

دبیر مرجان طاوسی

sharj10.ir: شارژ 10 | مجله گردشگری و مسافرتی

liso.ir: لیسو | وبلاگ دانشجویان رشته معماری

mnab.ir: مجله مدیریت ناب، مدرنترین روش ها و تکنیک ها در علم مدیریت جدید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11298

به "اینجا ثانیه ها از نفس می افتند وقتی می گویند توده ات بدخیم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا ثانیه ها از نفس می افتند وقتی می گویند توده ات بدخیم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید