ایرلاین ها نباید قیمت بلیت هواپیما را افزایش دهند، پافشاری شرکت های هواپیمایی بر گران فروشی

به گزارش مجله سرگرمی، در روز های خاتمهی دولت دوازدهم بالاخره جلسه شورای عالی هواپیمایی برگزار گردید که البته این جلسه بدون هیچ نتیجه ای به خاتمه رسید.

ایرلاین ها نباید قیمت بلیت هواپیما را افزایش دهند، پافشاری شرکت های هواپیمایی بر گران فروشی

براساس این گزارش موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما چند هفته ای بود که نقل محافل شده بود و بسیاری از ایرلاین ها بدون مصوبه و یا قانونی اقدام به افزایش نرخ بلیت بسیاری از راستا ها از جمله راستا های پرتردد مشهد و کیش نموده بودند.

کمیته کارشناسی برای معین هزینه هر ساعت-صندلی پرواز تشکیل گردد

شب گذشته بالاخره پس از پیگیری های بسیار زیاد جلسه شورای عالی هواپیمایی با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان شرکت های هواپیمایی و مسئولان سازمان هواپیمایی کشور برگزار گردید، که در نهایت وزیر راه و شهرسازی دستور داد که انجمن شرکت های هواپیمایی، از اقدام ناهماهنگ با شورای عالی هواپیمایی کشوری در افزایش نرخ بلیت هواپیما خودداری کند.

اسلامی با اشاره به نرخ بلیت هواپیما ادامه داد: در نرخ گذاری، دو مسئله اهمیت دارد. یکی محاسبات عددی هزینه ها و عایدی ایرلاین ها و دیگری نقش حاکمیت در حمایت توامان از همه اقشار جامعه و صنعت هوانوردی است.

وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: هنگامی که محاسبات عددی مبنای معین قیمت بلیت هواپیما قرار می گیرند، باید مواردی همانند نرخ مناسب سوخت و سهل گیری دولت در دریافت مطالبات از ایرلاین ها هم به صورت عددی محاسبه و اعمال گردد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اختلاف نظر سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های هواپیمایی در محاسبه قیمت هر صندلی-ساعت پرواز هواپیما گفت: ضرورت دارد که یک کمیته کارشناسی با حضور کارشناسان بی طرف، نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان شرکت های هواپیمایی تشکیل گردد تا در مورد این هزینه به اتفاق نظر برسیم.

لازم به ذکر است، در انتها مقرر شد این کمیته کارشناسی در اسرع وقت تشکیل و بر اساس نتایج آن، در نشست فوق العاده شورای عالی هواپیمایی کشوری برای نرخ بلیت هواپیما معین تکلیف گردد.

افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت بلیت هواپیما

براساس این گزارش با وجود تاکیدات و دستور جدی وزیر راه و شهرسازی و بعلاوه رئیس سازمان هواپیمایی کشور متاسفانه به هیچ اسم شرکت های هواپیمایی به مسئله افزایش ندادن نرخ های بلیت خود اهمیت نمی دهند و همچنان بر گران فروشی بلیت های خود پافشاری می نمایند.

با وجود آنکه روز گذشته در جلسه شورای عالی هواپیمایی اعلام شد که ایرلاین ها حق ندارند، قیمت بلیت را افزایش دهند، اما امروز آنالیز نرخ های بلیت هواپیما نشان می دهد که ایرلاین ها گوششان به این حرف ها بدهکار نیست و تمایلی ندارند که نرخ خود را به نرخ مصوب برسانند به طوری که آنالیز های امروز نشان می دهد که نرخ بلیت راستا تهران - مشهد بین 800 تا 900 هزار تومان است که حدود 200 هزار تومان از نرخ معین شده بیشتر است. البته به نظر می رسد ایرلاین ها کمی از هشدار های وزیر راه و شهرسازی نگران شده و نرخ های خود را به بیش از یک میلیون تومان نرسانده اند.

با وجود آنکه تا به امروز چندین بار خود سازمان هواپیمایی کشوری و بعلاوه سازمان تعزیرات اخطار و تذکرات بسیار زیادی مبنی بر افزایش ندادن نرخ بلیت به ایرلاین ها داده بوده اند و حتی چندین بار اسامی ایرلاین های متخلف را به سازمان تعزیرات ارسال نموده اند، اما به نظر می رسد که این افزایش قیمت ها برای ایرلاین ها بسیاری بیشتر از این اخطار و هشدار ها می ارزد!

چندی پیش محمد حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی، با بیان اینکه تا به امروز سازمان هواپیمایی کشوری با 2 شرکت هواپیمایی به علت افزایش قیمت بلیت هواپیما برخورد نموده است، گفت: سازمان هواپیمایی تمامی شکایات مسافران مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما را به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نموده است.

او یادآور شد: بسیاری از ایرلاین ها به علت نوع هواپیما و (تایپ) پرواز، قیمت بلیت های خود را افزایش می دهند که ممکن است این موضوع در جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری آنالیز گردد.

براساس این گزارش از ابتدای تیرماه بسیاری از ایرلاین ها بدون مجوز اقدام به افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت بلیت هواپیما نموده بودند و در این خصوص چندین بار سازمان هواپیمایی کشور و بعلاوه وزیر راه و شهرسازی صراحتا اعلام نموده اند که ایرلاین ها به هیچ اسم حق افزایش قیمت بلیت هواپیما را ندارند و در صورت افزایش قیمت هم با آن ها برخورد خواهد شد.

افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی نیست

موسوی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی چندی پیش در برنامه تلویزیونی اعلام نموده بود که طبق ماده 163 قانون اساسی هیچ الزام قانونی برای آنکه نرخ بلیت ها را تغییر ندهیم، وجود ندارد و تغییر آن منوط به ارائه آن در شورای عالی هواپیمایی است و این افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی نیست و تمامی این تذکرات غیر قابل قبول است.

او ادامه داد: ما استفساریه از رئیس مجلس داریم و در آن اعلام شده که افزایش نرخ بلیت هواپیما ها در شرکت های هواپیمایی براساس عرضه و تقاضا بوده و براساس آن هم قیمت ها تغییر می نماید و ما تا به امروز چندین بار به مردم در این خصوص یاری نموده ایم.

رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه بسیاری از شرکت های هواپیمایی علی رغم آنکه اعلام نموده اند، آسیب های بسیار زیادی ناشی از شیوع کرونا دیده اند، گفت: باید مردم این موضوع را بپذیرند و اگر قیمت بلیت هواپیما در راستا رفت گران است، به طور قطع قیمت بلیت هواپیما در راستا برگشت مقرون به صرفه تر است.

او شرح داد: در سال 97، 98 پیش از شیوع ویروس کرونا نرخ بلیت هواپیما بین 100 تا 200 هزار تومان بود و ما در طول آن سال ها هیچ افزایش قیمتی نداشتیم.

موسوی اضافه نمود: بعد از شروع ویروس کرونا تعدادی از شرکت ها حدود سه ماه تعطیل بودند و یک پرواز هم انجام ندادند، چرا که بسیاری از مسافران به علت ترس از کرونا هیچ سفری را انجام ندادند و ما مجبور بودیم، بابت تامین هزینه ها، بلیت ها را با حداقل نرخ موجود بفروشیم.

رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی تاکید نمود: آبان ماه سال گذشته شورای عالی هواپیمایی افزایش 10درصدی قیمت بلیت هواپیما را مصوب کرد.

او ادامه داد: طبق قانون ماده 163 قانون هیچ افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی نیست و بسیاری از مردم و یا حتی مسئولان انتظار دارند، ما نرخ ها را طبق همان سال های قبل عرضه کنیم؛ در صورتی که آن نرخ ها به علت شیوع ویروس کرونا و با هدف جذب مسافر مقرون به صرفه ارائه می شد.

هر گونه افزایش نرخ بلیت غیرقانونی بوده و با آن برخورد می گردد

لازم به ذکر است، چندی پیش هم سیاوش امیر مکری سرپرست سازمان هواپیمایی در واکنش به اظهارات دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی مبنی بر اینکه افزایش نرخ بلیت هواپیما غیرقانونی نیست، تاکید نمود: هر گونه افزایش نرخ بلیت غیرقانونی بوده و سازمان هواپیمایی کشوری در صورت مشاهده هرگونه تخلف، متخلفان را به مراجع قانونی معرفی خواهد نمود.

او به محقق نشدن اهداف مدنظر از آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی اشاره نمود و اضافه نمود: اهداف مدنظر از اجرای آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی که همانا توسعه ناوگان، ارتقای کمی و کیفی خدمات و توسعه شبکه پروازی به نحوی که تمام نقاط کشور را پوشش داده و موجب توسعه منطقه ها کمتر پیشرفته گردد، محقق نشد.

امیرمکری توضیح داد: بعلاوه مفاد مندرج در بند ب ماده 161 قانون پنجم توسعه کشور از جمله آزادسازی شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و معافیت در زمینه ناوبری هوایی، نشست و پرواز، خدمات پروازی و واگذاری اماکن و واقعی کردن نرخ ها به مرحله اجرا در نیامد.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه موضوع متنوع سازی یا آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی در چارچوب احکام دائمی یا برنامه ششم توسعه مورد تصریح قرار نگرفته است، اضافه نمود: لذا با عنایت به بند ج ماده 6 قانون هواپیمایی کشوری، سازمان هواپیمایی کشوری با وجود اشراف به مسائل و چالش های شرکت های هواپیمایی، افزایش غیرمتعارف نرخ حمل و نقل هوایی را به مصلحت ندانسته و به موجب وظایف قانونی خود در مورد حفظ مصالحه عامه مطابق مفاد بند ب ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری، بعلاوه با استفاده از اختیار مندرج در ماده 7 آیین نامه شورای عالی هواپیمایی موضوع را جهت معین تکلیف به شورای عالی هواپیمایی عرضه می دارد.

براساس این گزارش مشاهدات میدانی نشان می دهد که با وجود تذکرات بسیار زیاد از سوی تمامی دستگاه ها به نظر می رسد که ایرلاین ها هیچ تمایلی برای اصلاح قیمت های خود ندارند و باید منتظر ماند و دید که آیا زور دولت سیزدهم به ایرلاین ها در این بخش خواهد رسید یا خیر؟

باشگاه خبرنگاران

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: گردشبان
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 154439

به "ایرلاین ها نباید قیمت بلیت هواپیما را افزایش دهند، پافشاری شرکت های هواپیمایی بر گران فروشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرلاین ها نباید قیمت بلیت هواپیما را افزایش دهند، پافشاری شرکت های هواپیمایی بر گران فروشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید