اپیدمی رجوع به سایت های تخفیف دار
به گزارش مجله سرگرمی، چرا این روزها خرید اینترنتی در ایران به شدت رواج پیدا نموده و مسائل این نوع خرید چیست؟
به گزارش خبرنگاران، روزنامه شهروند نوشت: این جا همه چیز تخفیف خورده است. از یخچال و موبایل و عطر و ادکلن گرفته تا برداشتن ابرو و اصلاح صورت! تخفیف ها گاهی تا 60- 50 درصد هم می رسد، اما این تمام ماجرا نیست. بعضی ها تخفیف ها کاملا صوری هستند. مثلا قیمت یک جفت کفش زنانه برند نایک که در نمایندگی ها 850 هزار تومان قیمت خورده است در یکی از سایت های تخفیف یک میلیون تومان است و با تخفیف قیمت تازه به اندازه نمایندگی های سطح شهر می گردد. بعضی تخفیف ها هم کاملا واقعی هستند. به عنوان مثال عطر مردانه گوچی بای گوچی پور هوم که در بازار تهران حدود یک میلیون تومان قیمت دارد در سایت های تخفیف 750 هزار تومان عرضه شده است. البته یک هفته بعد از فروش بسیاری از کاربران نوشته اند که عطر فروخته شده اورجینال نبوده و تقلبی است. مشتریان زیادی هم از دیر شدن ارسال سفارش هایشان شاکی هستند و می گویند برخی سایت های تخفیف هیچ آدرس و شماره تلفنی برای پیگیری ندارند و البته سایت های تخفیف معتبر و بزرگی هم هستند که نماد اعتماد الکترونیک ندارند. مسئول فروش یکی از سایت های تخفیف به شهروند می گوید: سخت ترین قسمت کارشان بازاریابی برای صاحبان کسب و کار است و بازاریابان آنها باید آن قدر حرفه ای و قدر باشند که بتوانند در این اوضاع اقتصادی از صاحبان مشاغل تخفیف بگیرند و به مشتریان بفروشند. او می گوید شاید در طول یک سال بارها مجبور شوند بازاریابان شان را تغییر دهند، زیرا بازاریابان حرفه ای که بتوانند تخفیف های درست و حسابی بگیرند، انگشت شمارند.
تخفیف دریافت کار حضرت فیل است چند سالی می گردد که پدیده خرید و فروش آنلاین محصولات در ایران رواج چشمگیری پیدا نموده است. افراد زیادی هستند که ترجیح می دهند محصول مورد نظرشان را سفارش دهند و آن را تحویل بگیرند تا نه هزینه رفت و آمد داشته باشند نه در ترافیک گیر بیفتند. همین موضوع باعث شده که خرید و فروش اینترنتی حسابی بین مخاطبان اینترنتی جا بیفتد. بعد از افزایش مشتریان خریدهای اینترنتی بود که سایت های تخفیف یکی پس از دیگری سر و کله شان پیدا شد. سایت هایی مثل نت برگ و تخفیفان جزو نخستین سایت هایی بودند که محصولات و خدمات مختلفی را با تخفیف های اینترنتی عرضه می کردند، اما به تدریج کار و بار این سایت ها گرفت و هر روز به تعداد آنها افزوده شد. هر روز یک سایتی با ادعای ارائه خدمات و محصولات تخفیف دار در جهانی اینترنت پیدا شد که برخی از آنها کلاهبرداری های بزرگی انجام دادند و بعد در سایت را تخته کردند. تعدادی هم بودند که به بهانه کمبود درآمد و عدم تناسب آن با مالیاتی که باید پرداخت می کردند، سایت خود را تعطیل کردند. دشواری این کار و سخت بودن فرآیند بازاریابی و دریافت تخفیف از صاحبان کسب و کارهای مختلف باعث شد که در حال حاضر فقط تعداد انگشت شماری از این سایت ها همچنان مشغول به کار باشند. خودشان می گویند تخفیف دریافت برای این سایت ها کار حضرت فیل است. این روزها سایت هایی مثل نت برگ، تخفیفان، تخفیف باران، گلدتگ، بامابن و تخفیف بازان معروف ترین سایت هایی هستند که همچنان در این عرصه فعالیت می نمایند و رقابت زیادی هم با یکدیگر دارند. با این حال این تنها بخشی از ماجراست. ماجرای تخفیف گروهی چیست؟ یکی از آپشن های سایت هایی که برای اجناس و خدمات مختلف تخفیف ارایه می دهند، تخفیف گروهی است اما فلسفه این تخفیف گروهی چیست؟ ماجرا از این قرار است که سایت های تخفیف دار معمولا هر روز یک کالا یا خدمات جدید و خاصی را پیشنهاد می دهند. وقتی تعداد معینی از خریداران برای خرید ابراز تمایل کردند آن پیشنهاد قطعی می گردد و آن جنس یا خدمات به فروش خواهد رسید. روش کار آنها خیلی ساده است. به این صورت که گردانندگان این وب سایت ها با صاحبان فروشگاه ها، اماکن ورزشی و تفریحی وارد مذاکره شده و از آنها در ازای جذب مخاطب تخفیف می گیرند. در واقع این سایت ها با پیشنهاد تخفیف گروهی با تعداد زیاد به فروشنده، او را ترغیب می نمایند تا تخفیف با درصد بالایی ارائه دهد و از طرف دیگر با تبلیغات برای مصرف نمایندگان مختلف آنها را به خرید از فروشنده ترغیب می نمایند. در چنین سیستمی هر سه طرف ماجرا یعنی وب سایت خرید گروهی، خریدار و فروشنده برنده هستند چون هر کدام به سود معینی دست پیدا می نمایند. البته پیشنهاد های تخفیف گروهی عملا برای تمام مشاغل کارایی ندارد، به عنوان مثال محصولات یا خدماتی که حاشیه سود پایینی دارند تخفیف گروهی به آنها اختصاص پیدا نمی نماید. البته این تخفیف معایبی هم دارد. برخی از سایت های خرید گروهی برای این که بتوانند پیشنهاد مناسبی به کاربران خود ارائه دهند به فروشنده پیشنهاد می دهند که قیمت کالا را افزایش داده و سپس قیمت آن را با تخفیف اعلام می نمایند به صورتی که نهایتا قیمت کالا با قیمت واقعی فاصله چندانی نخواهد داشت. یکی از مهمترین معایب تخفیف های گروهی این است که در صورت عدم رسیدن به حد نصاب در بیشتر وب سایت ها هیچ برنامه ریزی دقیقی وجود ندارد و تکلیف درخواست نمایندگان معین نیست. در تمام این وب سایت ها اگر خریدها به حد نصاب نرسد، پول به مشتری بازگردانده نمی گردد و در حساب کاربری او می ماند تا از کالا و خدمات دیگر استفاده گردد. بنجل های تخفیف دار قطعا هیچ خریداری در هیچ کجای جهان از تخفیف بدش نمی آید. همه دوست دارند هر کالایی هرچند کوچک را با تخفیف بخرند تا احساس رضایت از خریدشان داشته باشند، اما واقعا تخفیف هایی که در این سایت ها ارایه می گردد واقعی است؟ اگرچه برخی از بن های تخفیف به خانوارها یاری می نماید تا بتوانند کالاها و خدمات تفریحی مورد احتیاج خود را با قیمت های پایین تری دریافت و بخشی از آن هزینه را پس انداز نمایند. واقعیت اما اینجاست که برخی از کالاهای تخفیف دار یا آن قدر بی کیفیت هستند که خرید آنها حتی با تخفیف هم ارزش ندارد یا این که قیمت ابتدایی شان آن قدر بالا بوده که حالا با تخفیف به یک قیمت معمولی رسیده است. همین چند وقت پیش بود که یکی از همین سایت های تخفیف دار تعدادی از عطرها و ادکلن های معروف را به نام تستر اصلی با قیمت های پایین برای فروش قرار داده بود.اتفاقا مشتریان زیادی هم از خرید این عطرها استقبال نموده بودند، اما وقتی به بخش نظرات کاربران مراجعه کنید می بینید که همه خریداران از کیفیت ادکلن ها و عطرها ناراضی و خواهان بازگشت مبلغ پرداختی بودند. مواد غذایی تاریخ گذشتهدر سایت های تخفیف برخی از این سایت ها وقتی برای فروش مواد خوراکی تخفیف می گذارند، موادی را انتخاب می نمایند که تاریخ انقضای آنها رو به سرانجام است. به همین دلیل آنها را برای تخفیف انتخاب می نمایند. مشتریانی هم که از همه جا بی خبر هستند با توجه به قیمت پایین اجناس، اقدام به خرید تعداد زیادی از آنها می نمایند، اما هنگامی که محصولات به دستشان می رسد متوجه می شوند که تاریخ انقضای آنها رو به سرانجام است. برخی دیگر از کالاها یا خدماتی که توسط سایت های تخفیف دار عرضه می شوند، شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که مشتری قرار است با تخفیف خوبی از آنها استفاده کند، اما در برخی مواقع قیمت اولیه آن قدر بالا است که وقتی به آن تخفیف اختصاص داده می گردد به نظر می رسد تخفیف خوبی درنظر گرفته شده، ولی واقعیت چیز دیگری است. سایت های تخفیف دار در جمع خیریه های غیرشفاف! جالب است بدانید که یکی از همین سایت های تخفیف دار، در صفحه نخست سایت خود اعلام نموده که 500 تومان از هر خریدی به امور خیریه اختصاص پیدا می نماید، اما هیچ توضیحی داده نشده که این خیریه کجاست و چطور با این سایت همکاری می نماید. برخی از این سایت ها حتی برای ارسال کالاهای خریداری شده هم مشتریان خود را اذیت می نمایند و ارسال کالاهایشان بیشتر از آن چیزی که می گویند طول می کشد. از طرف دیگر، برخی از این وب سایت ها دارای نماد اعتماد الکترونیکی نیستند و الزامی هم بابت کسب نماد اعتماد الکترونیکی برای آنها وجود ندارد. حتی ممکن است هیچ آدرس و شماره تلفن معین و ثابتی نداشته باشند که این مورد برای پیگیری درخواست ها اهمیت زیادی دارد و گاهی مشتریان نمی توانند شکایات یا مسائل خود را با گردانندگان سایت درمیان بگذارند. در سایت های تخفیف دار چه چیزهایی پیدا می گردد؟ در سایت هایی که برای مشتریان تخفیف درنظر گرفته می گردد، هر خدمات و کالایی که فکرش را بکنید را می توانید بیابید. خدمات پزشکی، آرایشی، بهداشتی، تفریحی و ورزشی، آموزشی و موارد دیگر از جمله چیزهایی هستند که می توان آنها را در سایت های تخفیف دار معتبر مثل نت برگ یا تخفیفان که در حال حاضر از پرطرفدارترین ها هستند، پیدا کنید. آنهایی که اهل پیدا کردن خدمات و کالاهای تخفیف دار هستند می دانند که حتی برای رفتن به سینما، کنسرت و تئاتر هم می توانند بلیت های تخفیف دار پیدا نمایند. این روزها حتی باشگاه های ورزشی و استخرها هم برای جذب مخاطب با سایت های تخفیف دار همکاری می نمایند. باور کردنی نیست، اما این روزها خدمات آرایشی و پزشکی-زیبایی ازجمله خدماتی هستند که بیشترین تعداد خرید برگه های تخفیف را به خود اختصاص می دهند. آرایشگاه های زیادی در سطح شهر هستند که برای تمام خدمات خود تخفیف ارائه می دهند تا از این طریق بتوانند مشتریان بیشتری جذب نمایند. برخی کلینیک های زیبایی هم برای انجام خدمات پزشکی-زیبایی، هم بابت دستمزد پزشک و هم موادی که قرار است برای مشتری استفاده گردد تخفیف می دهند. علاوه بر اینها شما اگر به سایت های معتبر تخفیف دار سر بزنید می توانید برای مواردی مثل کلاس های کامپیوتر، موسیقی، آشپزی، زبان های خارجی، حسابداری و مهارت های فردی هم تخفیف پیدا کنید.
منبع: خبرگزاری ایسناcanadaro.ir: تور کانادا: مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا، ویزای کانادا
indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت indiaro | تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان