اولین گزارش سالانه خبرنگاران منتشر شد؛ ترین های خبرنگاران در یک قاب
به گزارش مجله سرگرمی، به نقل از شهر سخت افزار: خبرنگاران بزرگترین فروشگاه خرده فروشی آنلاین در منطقه است و حالا به حدی از وسعت رسیده که می توان با بررسی اطلاعات آماری منتشر شده آن، دیدگاه خوبی نسبت به تجارت آنلاین و اقتصاد دیجیتال در کشور پیدا کرد. در ادامه با بررسی گزارش کامل خبرنگاران در سال 1398 و اولین گزارش سالانه این فروشگاه بزرگ، همراه ما باشید.
مقدمه
چه خریدار باشید و چه فروشنده، دانستن آمار و تمایلات کاربران می تواند انبوهی از اطلاعات مفید را در اختیار شما قرار دهد. در واقع اینکه یک فروشنده بداند چه محصولی برای عرضه نزد کاربران مفیدتر بوده و مشتریان بیشتری دارد از یک سو، و اینکه کاربر خریداری بداند که مشتریان دیگر از چه محصولاتی استقبال می نمایند از سوی دیگر، عواملی هستند که به ما کمک می نمایند تا به پاسخ این سوال برسیم که بررسی آمار همه جانبه یک شرکت جامع در حوزه فروش کالا، چه مزایایی دارد.
گروه خبرنگاران که حالا متشکل از اتحاد 14 زیرمجموعه است در بخش های مختلف فعالیت خود از جمله بازرگانی، فروش، پرداخت و نوآوری، اطلاعاتی را منتشر کرده که دانستن هر یک از آن ها برای افرادی که در دنیای دیجیتال زندگی می نمایند بسیار مهم خواهد بود.
مسلماً اینکه بدانیم شرایط کسب و کارهای آنلاین در ایران به چه نحو است می تواند حرکتی مثبت و مترقی برای شناخت بهتر بازار و رفتارهای کاربران در فضای آنلاین باشد. با وجود بیش از 31 هزار فروشگاه آنلاین متأسفانه در حوزه ارائه گزارش فعالیت و نحوه تعامل با کاربران و بازخوردهای آنها شفافیت کمی وجود دارد.
در این خصوص فعالیت و آمار و ارقام فروشگاه های ایرانی به ندرت به نحوی جامع در اختیار کاربران قرار می گیرد و از همین رو می توان ارائه گزارش سال دیجی کلا در سال 98 را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که این حرکت به رسمی نیکو در بین فروشگاه ها و کسب و کارهای آنلاین کشور تبدیل شود.
رفتار کاربران خبرنگاران
همانطور که در بخش قبل گفتیم اینکه بدانیم کاربران در خبرنگاران اصولاً به دنبال چه محصولات، خدمات و اتفاقاتی هستند می تواند افق دید بسیار مناسبی را در اختیار ما قرار دهد. در واقع وقتی آماری از یکی از بزرگترین فروشگاه های کشور ارائه شود، می تواند.
طبق آماری که این فروشگاه منتشر کرده، با توجه به بازدید روزانه 26 میلیون کاربر که به صورت متوسط هر کدام 4 دقیقه و 54 ثانیه را در صفحات فروش کالاهای مختلف آن به گشت و گذار، کسب اطلاعات، بررسی و سفارش کالاها می پردازند باید خبرنگاران را محبوب ترین خرده فروشی آنلاین ایران و خاورمیانه دانست.
این فروشگاه پیروز به ایجاد بیش از 4000 شغل جدید برای ایرانیان شده و بیش از 61 هزار کسب و کار ایرانی را در دل خود جای داده است.
در یک روز عادی در خبرنگاران 12 هزار کاربر جدید ثبت نام کرده و 3154 قلم کالای جدید به سیستم وارد می شوند و در حدود 300 هزار سفارش نیز ثبت شده و خبرنگاران را علی رغم بومی بودن و داشتن جامعه هدف کاملاً ایرانی، در ردیف فروشگاه های رده بالای اینترنتی دنیا قرار می دهد.
اقتصاد دیجیتال ایران و خبرنگاران
کشور ما در خرید و فروش کالا هنوز حالت سنتی دارد و کاربران بیشتر ترجیح می دهند که کالای مورد نیاز خود را با مراجعه به بازارها، پاساژها و مراکز خرید تهیه نمایند و این تفکر در نهایت باعث شده تا تنها کمتر از 2 درصد از سهم بازار به فروشگاه های اینترنت تعلق داشته باشد.
در حال حاضر 31،343 فروشگاه آنلاین در کشور وجود دارد ولی جهش 2.5 برابری تراکنش های آنلاین طی دو سال اخیر نشان دهنده این است که با توسعه ارتباطات و فناوری، کاربران بیشتر از قبل برای خرید کالای مورد نیاز خود دست به دامن اینترنت می شوند.
البته نگاهی به آمار نسبت فروش اینترنتی به کل بازار خرده فروشی کشور نشان می دهد که این بازار به شدت مهجور مانده و همچنان جای پیشرفت زیادی دارد.
در نمودار فوق مشاهده می کنید که ایران با داشتن آماری تقریبی در رتبه های پایین جدول تهیه ملزومات زندگی کاربران از طریق اینترنت واقع شده است. این مورد نشان دهنده این حقیقت است که بازار کسب و کارهای آنلاین ایران تا چه حد جای پیشرفت دارد و فروشگاه هایی مانند خبرنگاران تا چه حد می توانند در زمینه کاهش آلودگی هوا، افزایش بهره وری کاربران از خریدهای اینترنتی، افزایش نرخ تبادلات مالی روی بستر اینترنت و … تأثیر بسزایی داشته باشد.
اتفاق خوبی دیگری که در این زمینه افتاده رشد متوسط سالیانه 112 درصدی است که هر ساله در نرخ NMV یا ارزش خالص کالای به فروش رفته در خبرنگاران به وجود آمده است. این نرخ افزایشی نشان دهنده افزایش توجه کاربران ایرانی به خرید آنلاین کالاهای گران قیمت تر اشاره دارد و مؤید این ادعاست که خرید آنلاین در ایران روز به روز حالت حرفه ای تر و بزرگتری به خود گرفته و فرایند اعتماد کاربران به فروشگاه های ایرانی بسیار مثبت و افزایشی است.
پرفروش ترین روزها و ساعات در خبرنگاران
نگاه به آماری که خبرنگاران منتشر کرده به ما نشان می دهد که میزان سفارشات در نیمه دوم سال 98 تقریباً دو برابر نیمه اول سال بوده است.
همچنین پرفروش ترین ماه برای مجموعه خبرنگاران آذر ماه و به خصوص دو شب آخر ماه بوده که به شب یلدا و جشنواره یلدا خبرنگاران در این شب مرتبط می شود.
برای اینکه بدانید در چه ساعاتی از روز و هفته بیشترین سفارشات ثبت می شوند نیز نمودار زیر می تواند جالب توجه باشد:
همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود کاربران بیشتر در ساعات ابتدای روز و به نوعی ساعات اداری و در روزهای ابتدایی هفته اقدام به خرید کالا می نمایند و طبیعتاً ساعات نیمه شب نیز تعداد خریدها در کمترین تعداد خود خواهند بود.
اشتغال زایی خبرنگاران
در کنار ویژگی های مالی که در مورد شرایط خبرنگاران اعلام شد باید به این نکته نیز اشاره کرد که از زمان تأسیس تا به امروز، این فروشگاه پیروز به تولید بیش از 4073 شغل در همه 31 استان کشور شده است که البته سهم استان های پرجمعیت تر بیشتر است.
نکته جالب دیگر این است که افراد در مجموعه خبرنگاران بیش از 450 شغل متفاوت در گروه های مختلف دارند و این بدان معناست که خبرنگاران تقریباً همه گروه های مهم شغلی را پوشش داده و برای بیشتر تخصص ها در خبرنگاران شغلی پیدا می شود.
کاربران خبرنگاران بیشتر به دنبال چه کالاهایی هستند
نگاهی به آمار خبرنگاران نشان می دهد که کاربران بیشتر در این فروشگاه به دنبال لوازم الکترونیکی هستند. در آمار منتشر شده اعلام شده که بیش از 26 میلیون دستگاه گوشی موبایل توسط این فروشگاه در سال 1398 به فروش رسیده و پرطرفدارترین کالا در رتبه بعد هدفون ها، هدست ها و هندزفری هستند.
در این آمار پرطرفدارترین کالای غیر الکترونیکی، کفش بوده و ماسک تنفسی نیز پرطرفدارترین کالاهای بهداشتی بوده اند.
کدام کاربران بیشتر از خبرنگاران خرید می نمایند
طبق آمار اعلامی خبرنگاران، بیشترین مشتریان این فروشگاه در محدوده سنی بین 25 تا 34 سال قرار دارند و پس از آن رنج 35 تا 45 در رتبه دوم و رنج 14 تا 18 سال نیز در رتبه سوم قرار می گیرند. با این اوصاف باید گفت بیشتر کاربران خبرنگاران دهه هفتادی ها و دهه هشتادی ها هستند.
همچنین طبق این آمار 64 درصد خریدهای خبرنگاران توسط آقایان اجرا شده و خانم ها 36 درصد از کل خریدهای این فروشگاه را انجام می دهند.آمار جالب دیگری از خبرنگاران نشان می دهد که نزدیک به 25 درصد مشتریان خبرنگاران به طور متوسط بین 1 تا 2 ماه یک بار از این فروشگاه خرید می نمایند. همچنین 19 درصد از مشتریان بین 3 تا 6 ماه یک بار از خبرنگاران خرید می نمایند و نزدیک به 18 درصد از کاربران نیز هر ماه حداقل یک خرید از خبرنگاران دارند.
نکته جالب دیگر این است که خبرنگاران نزدیک به 2 درصد مشتری بسیار پای کار داشته که هر روز یک خرید از این فروشگاه انجام می دهند که در نوع خود می تواند رفتاری جالب توجه باشد. 60 درصد مشتریان وفادار خبرنگاران، بین دو خرید خود بیش از 2 ماه فاصله نمی اندازند. همچنین 35 درصد از این مشتریان در ماه حداقل یکبار از خبرنگاران خرید می نمایند.
همانطور که در بخش های قبلی گفتیم خبرنگاران در همه استان های کشور مراکز توزیع کالای خود را تأسیس کرده است ولی در آمار این فروشگاه تراکم مشتریان به نسبت جمعیت هر استان، در استان های تهران، البرز و یزد از سایر استان ها بیشتر است. البته در سمت دیگر این آمار باید گفت که تراکم مشتریان در استان های سیستان و بلوچستان، کردستان و خراسان شمالی از سایر استان ها کمتر است.
بازخورد مشتریان خبرنگاران
یکی از امکاناتی که در خبرنگاران در اختیار کاربران قرار داده می شود قابلیت امتیازدهی به محصولات و یا مرجوع نمودن کالای خریداری شده است. پس از هر خرید، خبرنگاران به مشتریان خود پیامک ارسال می نماید و از آنها می پرسد که با توجه به خرید خود، از صفر تا 10 چقدر احتمال دارد خرید از خبرنگاران را به دیگران پیشنهاد نمایند.
نگاهی به پاسخ های ارسالی کاربران به این سوال در سال 1398 نشان می دهد که حدود 10 درصد از مشتریان خبرنگاران پس از خرید خود در نظرسنجی شرکت کرده اند. همچنین بیشترین میزان نارضایتی کاربران به ترتیب به دلایلی مانند کیفیت کالا، مغایرت اطلاعات سایت با کالای دریافتی، مسائل فنی کالا و ناکافی بودن اطلاعات و قیمت کالا مربوط می شود.
در این آمار همچنین خبرنگاران اعلام کرده که بیش از 95 درصد سفارشات در سال 1398 به موقع به دست کاربران رسیده اند و این فروشگاه به صورت متوسط میزان تأخیرها در تحویل کالا به مشتری در سال گذشته را نسبت به سال 97 تا 50 درصد کاهش داده است.
خبرنگاران در مجموعه خود 336 نفر را در بخش پشتیبانی مأمور پاسخ به مشتریان کرده که نزدیک به این تیم روزانه به بیش از 18،200 تماس ورودی پاسخ می دهد. همچنین با توجه به فعالیت خبرنگاران در شبکه های اجتماعی، نزدیک به 800 پاسخ به سوالات و نظرات کاربران در سه شبکه توییتر، اینستاگرام و لینکدین داده می شود و خبرنگاران اعلام کرده که این آمار گروه تماس های پست الکترونیک و ایمیل به صورت هفتگی در سال 1398 به تعداد 9،286 ایمیل رسیده است.
برخورد با فروشگاه های متخلف و کالای تقلبی در خبرنگاران
یکی از نکاتی که در گزارش اخیر خبرنگاران به آن اشاره شده این است که وقتی یک کالا تقلبی باشد چه شرایطی ایجاد می شود. طبق این گزارش، خبرنگاران مدعی است که از هر 100 هزار کالا در سال 1398 تنها 16 کالا طبق گزارش کاربران تقلبی بوده که نسبت 0.016 درصد از کل کالاهای مجموعه را شامل می شود.
خبرنگاران در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده که خط قرمز این فروشگاه کالای تقلبی است و شدیدترین برخورد با فروشگاه های متخلفی که ارائه کالای تقلبی در پلتفرم مارکت پلیس خبرنگاران را ادامه دهند به عمل خواهد آمد. در این حالت خبرنگاران ضمن عذرخواهی از مشتریانی که تحت تاثیر خطاهای فروشندگان مارکت پلیس قرار گرفته بودند، در سال 98 به صورت متوسط ماهانه 293 میلیون تومان کد هدیه به آنها پرداخت کرده است.
البته این فروشگاه اظهار داشته است که با نظرسنجی که پس از خرید کالا از کاربران انجام می دهد رضایت نسبی تا 80.8 درصد از کیفیت کالاهای ارسالی حاصل شده است. در صورت شناسایی کالای تقلبی بدون درج برچسب غیراصل محصول بلافاصله از سایت خارج شده و فروشنده کالا تا 10 برابر ارزش فروش محصول جریمه می شود.
در صورتی که فروشنده بار دیگر اقدام به فروش کالای تقلبی کند، علاوه بر جریمه نقدی، دسترسی فروشنده به گروه محصول گرفته می شود و در صورت تکرار این موضوع با فروشنده قطع همکاری می شود. در همه این شرایط مسئولیت کامل خدمات جبرانی برای مشتریانی که تحت تاثیر این تخلف قرار گرفته اند، با خبرنگاران خواهد بود.
ویژگی های پلتفرم مارکت پِلیس خبرنگاران
خبرنگاران از نیمه اول سال 1395 نگرش مارکت پلیس را برای پیشبرد اهداف خود از یک سو و همچنین ایجاد محلی برای ارائه خدمات، کالا و محصولات تولیدنمایندگان دیگر تاسیس کرد و نگاهی به آمار فعالان این حوزه نشان می دهد که تنها در سال 1398 تعداد کسب و کارهای ایرانی فعال در خبرنگاران 283 درصد افزایش پیدا کرده است.
ورود خبرنگاران به ساختار مارکت پلیس تحولی بزرگ در ساختار فروشگاه های آنلاین ایران ایجاد کرده است. در واقع پس از اضافه کردن مدل مارکت پلیس (بازارگاه) این فروشگاه به منبعی بسیار مهم و بزرگ برای تأمین کالا از روش های دیجیتال برای ایرانیان تبدیل شده است.
نکته جالبی که در این آمار اعلام شده این است که میزان درآمد متوسط هر فروشنده فعال مارکت پلیس در خبرنگاران مبلغ قابل توجه 39 میلیون تومان در ماه بوده است. خبرنگاران حتی فروشندگانی نیز داشته که توانسته اند به درآمدی نزدیک به 32 میلیارد تومان در طول یک ماه از این فروشگاه برسند.
در نظر داشته باشید که برای اینکه فروشگاهی بتواند در پلتفرم مارکت پلیس خبرنگاران فعالیت کند باید شرایط خاصی را احراز کند؛ این فروشگاه اعلام کرده تنها در سال 1398، تعداد 105712 فروشگاه برای عضویت و ارائه در پلتفرم مارکت پلیس این فروشگاه درخواست داده اند که تنها 57 درصد آنها توانسته اند شرایط مورد نیاز را احراز نمایند.
همچنین دو نمودار فوق به خوبی نشان می دهند که مدل مارکت پلیس در هر زمینه چه میزان از درخواست ها در فروشگاه خبرنگاران را پوشش می دهد.
پرفروش ترین و محبوب ترین کالاها در سال 1398
نگاهی به گزارش سالانه خبرنگاران برای سال 1398 نشان دهنده این موضوع است که گروه محصولات الکترونیک در عین پرتقاضاتر بودن، محبوب ترین کالاها را نیز تشکیل می دهند.
بنا بر آمار خبرنگاران محبوب ترین کالا در پلتفرم خبرنگاران گوشی Galaxy A50 سامسونگ بوده و پس از آن سه محصول هدفون، دستبند هوشمند و گوشی ردمی 8 شیائومی در رتبه های بعدی محبوبیت از دید کاربران قرار داند.
در نقطه دیگر، بیشترین فروش از حیث تعداد متعلق به یک مدل لامپ LED تزئینی است.
از حیث ارزش ریالی فروش نیز بیشترین تقاضا دوباره مربوط به گوشی Galaxy A50 سامسونگ است. نکته جالب دیگر این است که در رده های بعدی این رتبه بندی نیز همچنان گوشی های هوشمند قرار گرفته اند که تنها از دو برند سامسونگ و هواوی هستند.
بخش بعدی کالاهای سوپرمارکتی هستند که خبرنگاران منحصراً توسط منابع داخلی خود اقدام به تأمین سفارشات مشتریان در این بخش می نماید و طبق اعلام این شرکت، دستمال کاغذی کلاسیک تنو پرطرفدارترین محصول این بخش از حیث ارزش ریالی بوده است.
در بخش ارزش کمیتی یا تعداد نیز کنسرو ماهی تون طبیعت بیشترین سفارش را در سال 1398 به خود اختصاص داده است.
علاوه بر این خبرنگاران گزارشاتی را در مورد پرفروش ترین محصولات در هر بخش نیز اعلام کرده که برخی از آنها را می توانید در ادامه مشاهده کنید:
تقابل کالای ایرانی و خارجی در خبرنگاران
یکی از ویژگی های بسیار خوبی که به واسطه فعالیت فروشگاه های اینترنتی در کشور می تواند رخ دهد افزایش توان مانور شرکت های داخلی است. طبق آمار منتشر شده از سوی خبرنگاران، تا پایان سال 1398 و با رشدی قابل توجه، 69 درصد از کالاهای به فروش رفته در خبرنگاران ایرانی بوده اند و در همین دوره مجموع برندهای ایرانی فعال در خبرنگاران به 2512 برند رسیده که می تواند بستری بسیار جذاب برای عرضه محصولات آنها فراهم کند.
نگاهی به محبوب ترین برندهای داخلی و خارجی نیز نشان دهنده این است که در حوزه برندهای ایرانی برند لوازم الکترونیکی TSCO، لوازم آرایشی COMEON و برند لوازم خانگی امرسان به همراه برند ایکس ویژن و پارس خزر رتبه های برتر را به خود اختصاص داده اند.
سخن آخر
خبرنگاران به عنوان بزرگترین خرده فروشی آنلاین کشور توانسته طی سال گذشته علاوه بر افزایش سهم و حضور خود در حوزه خرید آنلاین کالا، فرصتی بسیار مناسب برای دیگر تولیدنمایندگان که شاید پلتفرم مناسبی برای عرضه کالای خود ندارند فراهم کرده و موجب پیشرفت قابل توجه آنها شود.
به هر حال انتشار گزارش هایی این چنین می تواند به عنوان راهنمایی مناسب برای مشتریان، تولیدنمایندگان و حتی رسانه ها، شرایطی برای شناخت بیشتر فضای کسب و کار و نیازهای جامعه را فراهم کند.
اینکه کاربران در بسکمک از زمینه ها بیشتر به کالای ایرانی تمایل دارند نیز می تواند نوید دهنده اتفاقی مثبت برای شرکت های داخلی باشد تا با اتخاذ سیاست مناسب بتوانند تجارت خود را متحول نمایند. با این اوصاف به نظر می رسد در سال جاری نیز علی رغم تمام مسائل، باید همچنان منتظر عملکرد مثبت خبرنگاران باشیم.
منبع: دیجیکالا مگnamasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.