از دستان لرزان محمدعلی در آتلانتا تا تولد یک پدیده در آتن

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، پس از برگزاری 25 دوره از رقابت های المپیک، این رویداد کم و بیش به شکل کنونی خود نزدیک تر می گردد و می توان حرفه ای شدن این رویداد اجتماعی بزرگ را کم و بیش حس کرد.

از دستان لرزان محمدعلی در آتلانتا تا تولد یک پدیده در آتن

بیست و ششمین دوره - 1996 آتلانتا

بازی های 1996 آتلانتا شروعی دلگیر نماینده داشت، چراکه طی آن محمد علی قهرمان سرشناس بوکس با دستی لرزان ناشی از ابتلا به بیماری پارکینسون مشعل مسابقات را برافروخت. هم چنین در روز 27 ژوئیه و در اواخر کنسرتی که در پارک المپیک برگزار گردید بمبی که توسط تروریست ها کار گذاشته شده بود منفجر شد و به کشته شدن یک نفر و جراحت 110 نفر منجر شد، اما بازی های المپیک این سال را بیش از هر چیز دستاوردهای ورزشی کم نظیر آن از جمله رکورد های مایکل جانسن دونده آمریکایی به یاد ماندنی نموده است.

در آتلانتا 10318 ورزشکار از 197 کشور دنیا حضور داشتند و در یک رکورد جدید 79 کشور پیروز شدند در این رقابت ها مدال بگیرند.

ماری ژوزه پرک در مسابقات دوی 200 و 400 متر به پیروزی رسید و ضمناً رکورد المپیک در رشته 400 متر را هم بهبود بخشید و اولین زنی شد که در دو المپیک پیاپی در رشته 400 متر به مقام قهرمانی می رسد. الکساندر پوپوف دو مدال طلا در رشته های شنا 50 متر و 100 متر به دست آورد و در هر دو مسابقه بر گری هال جوینز پیروز شد. وی همچنین دو مدال نقره در رشته های امدادی تصاحب کرد.

نعیم سلیمان اوغلو از ترکیه اولین وزنه برداری بود که در سه المپیک متوالی مدال طلا گرفت.

بدون شک ستاره المپیک آتلانتا مایکل جانسون دونده منحصر به فرد آمریکایی و سبک متفاوت دویدنش بود. وی در المپیک در دو رشته 200 و 400 متر به قهرمانی رسید. او از سال 1990 در این دو رشته همتا نداشت و تا پیش از المپیک آتلانتا در 54 مسابقه 400 متر برنده شده بود و به مدت 7 سال بدون شکست باقی ماند.

جانسون مسابقه 400 متر المپیک را با اختلاف فاحش 10 متر نسبت به نفر دوم فتح کرد و این امر در 100 سال گذشته سابقه نداشته است. او در رشته 200 متر نیز زمان غیر قابل باور 19 ثانیه و 32 صدم ثانیه را از خود به جای گذاشت و 100 متر اول همین مسابقه را در سریع ترین زمانی که تاکنون به ثبت رسیده یعنی در 9.2 ثانیه طی کرد.

بیست هفتمین دوره - 2000 سیدنی

بازی های المپیک سیدنی با حضور 199 کشور و 10651 ورزشکار از همه المپیک ها بزرگتر بود. این بازی ها علیرغم عظمتی که داشت خوب سازمان یافته بود و همین امر بار دیگر اعتقاد و ایمان را به جنبش المپیک زنده کرد.

ورزشکاران کره شمالی و جنوبی در کنار یکدیگر و زیر یک پرچم رژه رفتند و چهار ورزشکار از کشور در حال کسب استقلال تیمور شرقی که در سال 2002 مستقل شد اجازه یافتند به عنوان ورزشکاران منفرد زیر پرچم المپیک مسابقه دهند.

کتی فریمن از بومیان استرالیا افتخار مشتعل کردن شعله المپیک را در مراسم افتتاح به دست آورد و متقابلا با پیروزی در مسابقه فینال 400 متر در حضور تماشاگرانی که به شدت وی را تشویق می کردند جواب این محبت ها را داد.

در المپیک سیدنی سوزانتیکا جایا سینگ اولین زن اهل سریلانکا بود که توانست در رشته 200 متر مدال برنز بگیرد. همچنین کشور ویتنام که اولین بار در المپیک 1952 حاضر بود انتها در سیدنی و در رشته تکواندو زنان به مدال دست یافت.

داوید دوئیه قهرمان جودو از فرانسه علیرغم آنکه به خاطر جراحی شانه بیش از یکسال از مسابقات دور بود توانست در مسابقه فینال و در رقابتی بسیار پر هیجان با غلبه بر شینیچی شینوهارا قهرمان ژاپنی به دومین مدال طلای پیاپی المپیک خود دست یابد.

بیلگیت فیشر قایقران آلمانی نیز در رشته های کانوی دو نفری و کانوی چهار نفری در مسافت 500 متر به مدال طلا رسید و اولین ورزشکار المپیک بود که در فاصله 20 سال از هم دو بار برنده مدال طلا شد.

ستاره این بازی ها استیون ردگریو قایقران انگلیسی بود. وی تنها قهرمان قایقرانی است که در پنج المپیک پیاپی پنج مدال طلا را بدست آورده است.

ردگریو و قایقران هم تیمش متیو پینسنت پیروز شده بودند در صدمین مسابقه ای که با هم می دادند از عنوان قهرمانی خود دفاع نمایند. ردگریو پنجمین مدال طلای المپیک خود را در سیدنی و در سن 38 سالگی و در حالی که عضو تیم چهار نفری قایقرانی بدون سکان بود بدست آورد.

بیست و هشتمین دوره - 2004 آتن

بازی های المپیک در سال 2004 به آتن بازگشت که موطن المپیک باستانی و برگزار نماینده اولین دوره المپیک مدرن بود. برای اولین بار 201 کشور دنیا و 11099 ورزشکار واجد شرایط کمیته ملی المپیک در آن شرکت کردند که رکورد تازه ای بود.

مجموعه مسابقات این دوره 301 مسابقه بود که یک مسابقه بیش از المپیک سیدنی را نشان می داد. جمعیتی در حدود 3.9 میلیارد نفر تحت پوشش تلویزیونی بازی ها بودند. در این دوره از مسابقات دوندگان کنیایی در رشته 3 هزار متر با مانع هر سه مدال این مسابقات را به خود اختصاص دادند، همچنین مسابقه ماراتن در همان مسیری برگزار گردید که در سال 1896 برگزار گردید یعنی در ماراتن شروع شد و در ورزشگاه پاناتنیک آتن به انتها رسید.

هشام محمد الگروج مراکشی پس از پاوو نورمی اولین دونده ای بود که در رشته 1500 متر و 5 هزار متر برنده مدال طلا شد. او در رشته 1500 متر و در اواخر مسابقه از برنارد لاگات عقب افتاد اما در نهایت از او جلو زد و اول شد. الکروج در رشته 5 هزار متر هم در بخش بزرگی از مسابقه عقب بود، اما در نهایت بر رقیب خود غلبه کرد و به مدال طلا دست یافت.

نورجان تایلان وزنه بردار ترکیه ای در وزن 48 کیلوی زنان طلا گرفت و اولین زن ورزشکار کشور ترکیه لقب گرفت که صاحب گردن آویز طلا شده است. در این دوره تیم ملی بسکتبال آرژانتین نقطه انتهای بر سلطه مطلق بسکتبال مردان آمریکا نهاد و در مسابقه نیمه نهایی با نتیجه 89 بر 81 پیروز شد و در نهایت هم در فینال و پس از غلبه بر ایتالیا اول شد.

بریگیت فیشر جوان ترین و پیرترین قهرمان قایقرانی رشته کانو شد. او در فاصله 24 سال در کانوی یک نفره و کانوی 4 نفره در مسافت 500 متر مدال طلا گرفت و اولین ورزشکار زنی شد که در 6 المپیک مختلف مدال طلا برده است اما ستاره این بازی ها کسی نبود جز مایکل فلپس شناگر افسانه ای آمریکا که در آتن 6 مدال طلا و 2 برنز گرفت، اما اوج قدرت نمایی وی در پکن رقم خورد که توانست در 8 رشته مدال بگیرد و یک رکورد دنیای ثبت کند.

فلپس صاحب بدن کاملی برای شنا بود. وی در دوره تمرینات خود روزی 10 هزار کالری غذا می خورد که 5 برابر میزان متوسط کالری مصرفی افراد بالغ است.

hoseinjaguar.ir: مجله جگوار | تور لیدر جاذبه های طبیعی ایران و جهان، اکوتوریسم

imgshot.ir: شاتر عکاسی | مجله آموزش حرفه ای عکاسی

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 58409

به "از دستان لرزان محمدعلی در آتلانتا تا تولد یک پدیده در آتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دستان لرزان محمدعلی در آتلانتا تا تولد یک پدیده در آتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید